Hej!
Jag ska koppla en lampsladd till en lamphållare som jag ska använda till julstjärna. Sladden är nyköpt och har en jordad kabel. Men jag förstår inte var jag ska koppla den. Är det någon som vet?

• Lamphållare med öppningar för inkoppling av lampsladd, visad uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit EU-kontakt med tre exponerade ledare: brun, blå och grön-gul, för koppling till lamphållare.
    Skapa konto
Den där kontakten ser ut att sakna jordanslutning.

• Gilla
Lena Eklund
  • Laddar…
Ah, ok! Vet du om det måste till en jord eller kan jag bara skippa den? Eller är sladden inte dubbelisolerad när det är en jordad kabel i?

Till en julstjärna använder man normalt en lamphållare med dragavlastare för kabeln.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Ja precis! Har en sådan också, bara jag kommer fram till hur jag ska koppla ihop allt :)

Fairlane
Den övre bilden, vad föreställer den?
En annan vinkel kanske?

Sladden är inte det som är dubbelisolerat (även om den är det), utan det är lampan i sig som avgör.

Lite fler bilder på vad du vill göra kan underlätta.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Moderna julbelysningsprylar är sällan/aldrig i behov av jordanslutning.
Visa alla grejor du ska koppla ihop, så blir det enklare att ge ett svar.

• Gilla
Lena Eklund och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte elektriker så jag ska inte uttala mig allt för säkert. Men jag tror inte att don installation med den kontakten kommer att räknas som dubbeisolerad.
En dubbelisolerad anslutning har jag dessutom för mig att enbart behöriga får installera.
Så ditt fall blir det nog enligen regelboken fel hur du än gör. Det rätta vore nog att köpa en lamphållare med färdig kontakt.
Men så länge du ser till att stjärnan inte kan bli strömförande så ser jag inga problem med att använda de grejer du har. Fimpa jorden och anslut blå och brun, alternativ gör en egen jordanslutning om det finns ett strömförande chassi.

• Gilla
Lena Eklund
  • Laddar…
Jag har köpt en separat lamhållare och en separat sladd med kontakt som jag vill koppla ihop. Själva julstjärnan är av tyg som jag ska trä på sladden innan den monteras ihop med lamphållaren. Srjärnan är alltså inte någon form av armatur.

• Händer håller en delad lamphållare, redo att kopplas med sladd för en tygjulstjärna, utan armatur.
    Skapa konto
  • Två delar av en vit lamphållare som ska monteras ihop.
    Skapa konto
L Lena Eklund skrev:
Jag har köpt en separat lamhållare och en separat sladd med kontakt som jag vill koppla ihop. Själva julstjärnan är av tyg som jag ska trä på sladden innan den monteras ihop med lamphållaren. Stjärnan är alltså inte någon form av armatur.
Första fotot är på lamphållaren där jag ska koppla in kablarna. Så nu är frågan om jag kan skippa jordkabeln eller om jag behöver köpa en annan typ av lamphållare.

Fairlane
Det ser ut som att lamphållaren är ok. Du borde nog haft en sådan här istället:

En vit sladd med två exponerade ledningar och en plugg med två stift, för anknuten till elektriska installationer.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Stubai skrev:
En dubbelisolerad anslutning har jag dessutom för mig att enbart behöriga får installera.
Nej, det är inget konstigt alls. Köp valfri dubbelisolerad lampa så får du själv stoppa in stickkontakten i vägguttaget, det behöver man ingen behörighet för att göra.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Sladden behöver träs på julstjärnan innan montering av lamphållare.
J Josth skrev:
Om jord inte ska användas så isolerar man bara den med ett par varv eltejp. Men ska inte julstjärnan hänga i kabeln?

Färdig lösning: [länk]
Fästet i stjärnan är för smalt för en lamhållare. Därför behöver jag dra sladden igenom först innan jag monterar lamphållaren. Tack ändå för länk!

• Sladd genom julstjärna bredvid vit lamphållare för montering.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.