Hej

Skall köpa 14 st GU10 ledlampor 3,5-4W till mina nya utebelysningar. Har ni några tips om bra val och vart jag köper dom?

Vill nog helst ha A++ när jag ändo köper allt nytt men har svårt att hitta, men om det svårt att hitta så får jag väl ta A+ Inte prio att dom är billiga, bättre att dom är bra.

Har vägglampan enligt länk

https://www.lampgallerian.se/lampor/utomhusbelysning/vagglampor/can-maxi-dubbel/

Köpte idag 21 st led gu10 tror det var 5w 39.90 st på biltema är helnöjd. Jag testade ikea de kostar 49kr st men tyckte inte om dem.

• Förpackning med LED-glödlampa, 5W motsvarar 50W, 345 lm, dimbar, GU10 sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energimärkningsklistermärke, ljuskällas specifikationer, A+ energiklass, grön bakgrund, roterat, delvis handhållet.
    Skapa konto
  • Vitt kök med inbyggd belysning och grå skåp, spegling indikerar taget genom ett fönster.
    Skapa konto
Biltemas är faktiskt bra, har en vid entrén som lyst dygnet runt i ca 3 år nu. Har ett 10-12 inomhus , kan uppleva ljuset som lite gulare än mina Philips. Men för det priset riktigt bra.

C
Husgubbe skrev:
Skall köpa 14 st GU10 ledlampor 3,5-4W till mina nya utebelysningar. Har ni några tips om bra val och vart jag köper dom?

Vill nog helst ha A++ när jag ändo köper allt nytt men har svårt att hitta, men om det svårt att hitta så får jag väl ta A+ Inte prio att dom är billiga, bättre att dom är bra.
Du tänker lite bakvänt när det gäller energiklassen om du utgår från att du vill ha en lampa med en viss effektförbrukning. Det kan skilja upp till 30% i ljusstyrka mellan en A+-lampa och en A++-lampa med samma effekt, så det är bättre att du luskar ut hur mycket ljus du vill ha i lumen (OK, lättare sagt än gjort) och sedan väljer en lampa med rätt ljusstyrka och låg energiförbrukning. Annars leder det ju bara till att du får samma driftskostnad men kanske mer ljus än vad du vill ha eller behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.