Jag behöver några bultar med 3/8" Whitworth-gänga (BSW). Enda stället jag hittat sådana är på ebay.co.uk. Beställde 10 st från en säljare, men inget paket kom fram. Efter nästan två månader meddelar nu säljaren att paketet kommit tillbaka till honom eftersom svenska tullen inte godkänt hans tulldeklaration...

Han testar gärna igen, eller ger mig pengarna tillbaka.

Men skulle verkligen inte vilja vänta två månader till på tullen. Dessutom blir nog bultarna rätt dyra om man lägger på tull + moms + hanteringsavgift. Jag räknade med det då jag beställde, men tänkte att det var värt det för att få bultarna snabbt. Men det är verkligen inte värt att betala så mycket för den långsamma transporten.

Någon som har tips om andra ställen?

richardtenggren
C
Har efter tips här handlat en del udda skruv på www.wegertseder.com.
Tyvärr har de en rätt hög minimiorder-gräns om jag minns rätt. Men du kanske hittar något annan intressant att slänga ner i varukorgen?

Tack! Ska kolla.

Fick ett infall att leta på ebay.de, och blev glatt överraskad att det fanns att hitta där. Lade i varukorgen och gick vidare till kassan. Tills jag upptäckte att de skickas från Kina med leveransdatum oktober-december.. Så det är inget alternativ för mig.

På 3/8" är der samma stigning på UNC så det är bara gängprofilen som skiljer något.
Det går då att använda UNC istället som är lättare att få tag i.
Värre med 1/2" där gängstigningen skiljer en gänga per tum...

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Vad är det du ska göra? Enligt vad jag kan läsa mig till så är UNC och BSW relativt lika, förutom formen på gängan. Så (enligt internet) man verkar kunna använda UNC istället för BSW om man inte är ute efter maximal hållfasthet.

Jag kan inte lova att det fungerar. Men UNC är enormt mycket lättare att få tag på, så det kanske är värt ett försök?

Jag ska skruva fast förlängningsbordet på min gamla träsvarv. Det är en gammal svensktillverkad svarv, men alla gängor jag stött på hittills är Whitworth (även spindelgängan vilket gjorde det enormt svårt att hitta en adapter för chucken - fick be en mekanisk verkstad svarva en åt mig).

Kanske fungerar lika bra med UNC.

På tal om det.. Spindelgängan är 1 1/4" x 7 TPI Whitworth.. Jag har för mig att där var det samma sak, det fanns 1 1/4" x 6 (tror jag det var) UNC, medan BSW är 7 TPI.

En gänga per tum gör stor skillnad men som sagt 3/8" har samma gängstigning.
Har stött på det många gånger under mina 14år som säljare av skruv m.m.

Kan inte den mekaniska verkstaden ta hem i utbyte mot fibabröd?

3/8 UNC Kan du köpa i dom flesta järnaffärer annars har lantmännen det på lager då den ingår i många äldre lantbruksmaskiner, kanske lite utanför stan.
Ring RM Import i Vinslöv
Lycka till

Redigerat:
Jag ska vara och kolla på Lantmännen någon dag.
Har kollat med Sifvert och dom hade inga Whitworth alls, dock UNC i 100-pack. Swebolt svarade att dom inte har några Whitworth i denna dimension.

richardtenggren
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.