Hej.

Vi har köpt en tomt med gamla äppel och plommonträd som behöver fixas till. Vi tror inte vi kan göra detta själva utan skulle vilja ha hjälp.

Vart vänder man sig???

Vi bor söder om Stockholm.

//Kicki

Fråga runt bland era grannar, det brukar finnas någon pensionerad farbror som kan det bra och har tid! Grannar brukar ha koll på sånt...

Nja, inte skulle jag välja en pensionerad för mina träd inte ;). Beskärning av fruktträd har förändrats radikalt de senaste tjugo åren vilket innebär att den tidigare hårdhänta beskärningstekniken är förlegad. Det gäller att beskära precis lagom mycket och korrekt för att undvika att trädet lägger energi på vattenskott. Extra viktigt om man är inne på föryngring av gamla fruktträd. Kolla gula sidorna och fråga efter utbildning och erfarenhet och också när vederbörande utbildade sig. Jag skulle undvika 'gör-det-självare'.

När jag övertog min egen gamla fruktträdgård kontaktade jag Alnarp och fick där tips om en nyutexaminerad trädgårdstekniker som startat eget. Den grabben besöker mig årligen nu i över tjugo år.

Vilken himmla tur att vi flyttade innan våra träd dog... :-/gubben var i alla fall trevlig, nästan gratis, rekomenderad av blomsterhandeln och anlitad av nästan hela samhället i princip... Hjälp, tänk om alla träden dör där nu? ;)

På den här sidan kan man få massor med tips:

http://www.juniper.se/tradvard/

Och man kan dessutom anlita dem! Nu bor inte jag i Stockholm, så jag har inte provat dem, men det låter ju bra på deras hemsida 8)

Håller med föregående talare, jag har läst många inlägg från Cilla på www.odla.nu
forumet och hon verkar verkligen veta vad hos pratar om !!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.