Jag har nyligen börjat intressera mig för möbelsnickeri, och har hittills hunnit bygga några bort, bänkar, samt restaurerat upp ett antal stolar. Samtliga mina konstruktioner har varit i furu eftersom det typ är vad mitt lokala Bauhaus har kunnat erbjuda. Inget fel på detta träslag, men till mina framtida projekt så skulle jag gärna få tag på lite mer spännande material att arbeta med, typ ceder, redwood och tusen andra träslag som jag inte ens känner till just nu men som jag säkert skulle älska att arbeta/experimentera med.

Var ska jag förflytta min lekamen för att hitta sådant här? Utan att veta så antar jag att Bauhaus är i byggvärlden typ vad McDonalds är i restaurangbranchen och att det existerar mer exklusiva byggvaruhus. Jag bor i Stockholm.

Bröderna Holm, samt Masurmannen.

Tack för tipsen! Där fick jag mig ett uppvaknande hur höga priser det kan vara. Antar att nästa matbord inte blir i massiv ebenholtz direkt. Däremot så antar jag att man, med rätt verktyg, kan skära ut relativt tunna fanér-skivor från material som dessa.

Tar gärna emot fler tips på andra butiker.

Absolut är dyrt, speciellt om man ska ha lite mängder. Men det är exklusiva träslag vi pratar om.

Aim Tallen Aim Tallen skrev:
Tack för tipsen! Där fick jag mig ett uppvaknande hur höga priser det kan vara. Antar att nästa matbord inte blir i massiv ebenholtz direkt. Däremot så antar jag att man, med rätt verktyg, kan skära ut relativt tunna fanér-skivor från material som dessa.

Tar gärna emot fler tips på andra butiker.
De där bitarna som länkades till är nog mest avsedda för knivhandtag, knoppar, mindre inlägg osv. Att såga fanér av dom hade jag inte gjort, det blir mycket spill. Fanér finns att köpa färdigt i en massa roliga träslag. Kanske ont om fanérbutiker i Sverige men i uk finns det ganska många, här tex http://www.thewoodveneerhub.co.uk/wood-store/wood-veneers/decorative-veneers/

Alla skickar inte till Sverige men jag har lyckats handla fanér från England.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vilken butik köpte du av då Ola? (Om du minns?)

Previewen verkar göra om å till ö, ibland blir det ju lite lustigt. Kan meddela att jag fortfarande är alive and kicking om någon blev orolig:)

Skärmdump av ett diskussionsforum med markerad trådtitel som visar textkonverteringsfel från 'å' till 'ö'.

Till själva frågan vill jag minnas att det var här jag beställde https://www.veneersonline.co.uk/collections/iron-on-wood-veneer-sheets

Dom har dock minskat sortimentet markant sen min order för några år sedan, numer verkar de bara ha "iron on" fanér och i begränsat antal träslag. Förut hade de mer exotiska varianter.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.