Goddag ni smarta.
Jag har inte en aning hur ja fyller elementen då jag är orolig att något ska gå åt h*lvete om ja testar något utan att fråga.
Elementen är alltid kalla och man kan höra hur det "droppar" i dem.
Så jag testa att lufta ett. pös rejält en tag,hörde hur det "droppa" in vatten i början sen vart allt tyst.
Testa ett annat element men där pös de inte och inte en droppe.
Tänkte "det är ju bara o fylla på" men när jag kollade där nere var allt så annorlunda.
Tog några bilder på vad jag misstänker är skurken.
Är ja ens på rätt spår?
Inte mitt hus då jag har hjälpt en vän tapetsera,måla osv.
Jag har inte en aning hur ja fyller elementen då jag är orolig att något ska gå åt h*lvete om ja testar något utan att fråga.
Så jag testa att lufta ett. pös rejält en tag,hörde hur det "droppa" in vatten i början sen vart allt tyst.
Tänkte "det är ju bara o fylla på" men när jag kollade där nere var allt så annorlunda.
Är ja ens på rätt spår?
Bästa svaret
Har du testat kulventilen (blå handtag) för den är stängd. Sedan är det väl så att du har en utgivare som styr och det är ganska varmt ute så du har nog inget värmebehov och har du ingen värme i systemet så kan det vara anledningen att det inte kommer något vatten när du luftar. Ökar värmen i systemet så ökar även trycket.P PerHanssen skrev:Goddag ni smarta.
Är ja ens på rätt spår?
Har inte rört något alls. Som ja skrev så vill jag inte röra något annan ja fråga här.V växelventil skrev:Har du testat kulventilen (blå handtag) för den är stängd. Sedan är det väl så att du har en utgivare som styr och det är ganska varmt ute så du har nog inget värmebehov och har du ingen värme i systemet så kan det vara anledningen att det inte kommer något vatten när du luftar. Ökar värmen i systemet så ökar även trycket.
Men det ska jag testa.
Tack för det snabba svaret.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Om ventilen är för att fylla radiatorkretsen ska den alltså inte vara öppen. I så fall öppnar du den tills du uppnått rätt tryck, sen stänger igen.P PerHanssen skrev:
Jag misstänker att det är den lilla ventilen till höger över pannan som man fyller systemet med.
Påfyllningsventilen bör (ska?) ha backventil i sig (eller separat innan/efter) för att inte smutsigt pannvatten ska kunna sugas tillbaka till tappvattnet om trycket i tappvattnet försvinner och påfyllningsventilen är öppen.
Den bör inte gå att öppna fullt genom att vrida spak/ratt 90°, blir för hastiga flöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påfyllningsventilen bör (ska?) ha backventil i sig (eller separat innan/efter) för att inte smutsigt pannvatten ska kunna sugas tillbaka till tappvattnet om trycket i tappvattnet försvinner och påfyllningsventilen är öppen.
Den bör inte gå att öppna fullt genom att vrida spak/ratt 90°, blir för hastiga flöden.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Så kan det mycket väl vara. Hos mig går det dock att köra fullt ös om man vill. Det vill man dock inte så man får vara lite känslig i handlaget.Demmpa skrev:Jag misstänker att det är den lilla ventilen till höger över pannan som man fyller systemet med.
[bild]
Lådan där är lite underlig. trodde det var metall innan ja kolla närmare. typ pappers lådaDemmpa skrev:
Jag testade den blåa kranen. Hände inte riktigt något.
Är det ens den mätaren ja ska kolla på? (den 3e bilden)
Är det ens den mätaren ja ska kolla på? (den 3e bilden)
Ska ja vrida lite försiktigt på den och holla koll på bar?Demmpa skrev:Jag misstänker att det är den lilla ventilen till höger över pannan som man fyller systemet med.
[bild]
Det var som jag misstänkte, det är elpatron(er) i den röda lådan, alltså elvärmare om man inte vill elda i pannan.P PerHanssen skrev:
Ja, vrid lite försiktigt på ratten å se om trycket ökar.P PerHanssen skrev:
Jag ser inget expansionskärl på någon av bilderna, så det kan tänkas att det sitter ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare, så om det är tio meter i höjdskillnad mellan manometern och expansionskärlet uppe på vinden så kommer du att få 1 bars tryck.