Goddag ni smarta.
Jag har inte en aning hur ja fyller elementen då jag är orolig att något ska gå åt h*lvete om ja testar något utan att fråga.

Elementen är alltid kalla och man kan höra hur det "droppar" i dem.
Så jag testa att lufta ett. pös rejält en tag,hörde hur det "droppa" in vatten i början sen vart allt tyst.
Testa ett annat element men där pös de inte och inte en droppe.
Tänkte "det är ju bara o fylla på" men när jag kollade där nere var allt så annorlunda.

Tog några bilder på vad jag misstänker är skurken.
Är ja ens på rätt spår?

Inte mitt hus då jag har hjälpt en vän tapetsera,måla osv.

• Äldre svartpannad pannkessel med rörkopplingar och tryckmätare i ett stökigt pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på braskamins dörr och aska på golvet.
    Skapa konto
  • Tryckmätare med rostig ram och synlig skala i bar och psi, indikerar lågt tryck.
    Skapa konto
  • Rörsystem och ventiler ovanför en brun cistern med etikett "Cirkulationspump" i ett teknikrum.
    Skapa konto
  • Äldre pannrum med en röd vägg, synliga rörledningar och en svart panna med mätare och ventiler.
    Skapa konto

Bästa svaret

P PerHanssen skrev:
Goddag ni smarta.
Jag har inte en aning hur ja fyller elementen då jag är orolig att något ska gå åt h*lvete om ja testar något utan att fråga.

Elementen är alltid kalla och man kan höra hur det "droppar" i dem.
Så jag testa att lufta ett. pös rejält en tag,hörde hur det "droppa" in vatten i början sen vart allt tyst.
Testa ett annat element men där pös de inte och inte en droppe.
Tänkte "det är ju bara o fylla på" men när jag kollade där nere var allt så annorlunda.

Tog några bilder på vad jag misstänker är skurken.
Är ja ens på rätt spår?

Inte mitt hus då jag har hjälpt en vän tapetsera,måla osv.
Har du testat kulventilen (blå handtag) för den är stängd. Sedan är det väl så att du har en utgivare som styr och det är ganska varmt ute så du har nog inget värmebehov och har du ingen värme i systemet så kan det vara anledningen att det inte kommer något vatten när du luftar. Ökar värmen i systemet så ökar även trycket.

• Gilla
PerHanssen
  • Laddar…
Düsseldorff
Den blå ventilen är väl för att fylla vatten i radiatorkretsen eller ser jag fel? Inte helt lätt på den bilden...

• Gilla
PerHanssen
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har du testat kulventilen (blå handtag) för den är stängd. Sedan är det väl så att du har en utgivare som styr och det är ganska varmt ute så du har nog inget värmebehov och har du ingen värme i systemet så kan det vara anledningen att det inte kommer något vatten när du luftar. Ökar värmen i systemet så ökar även trycket.
Har inte rört något alls. Som ja skrev så vill jag inte röra något annan ja fråga här.
Men det ska jag testa.

Tack för det snabba svaret.

P PerHanssen skrev:
Har inte rört något alls. Som ja skrev så vill jag inte röra något annan ja fråga här.
Men det ska jag testa.

Japp bara öppna lite snabbt så ser/hör Du om du fyller på och lite snabbt menar jag om du är osäker.

Düsseldorff
P PerHanssen skrev:
Men det ska jag testa.

Om ventilen är för att fylla radiatorkretsen ska den alltså inte vara öppen. I så fall öppnar du den tills du uppnått rätt tryck, sen stänger igen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag misstänker att det är den lilla ventilen till höger över pannan som man fyller systemet med.
Ventil till höger över en panna i ett värmesystem, misstänkt vara påfyllningsventil.
Skapa konto

Påfyllningsventilen bör (ska?) ha backventil i sig (eller separat innan/efter) för att inte smutsigt pannvatten ska kunna sugas tillbaka till tappvattnet om trycket i tappvattnet försvinner och påfyllningsventilen är öppen.
Den bör inte gå att öppna fullt genom att vrida spak/ratt 90°, blir för hastiga flöden.

Düsseldorff
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att det är den lilla ventilen till höger över pannan som man fyller systemet med.
[bild]
Påfyllningsventilen bör (ska?) ha backventil i sig (eller separat innan/efter) för att inte smutsigt pannvatten ska kunna sugas tillbaka till tappvattnet om trycket i tappvattnet försvinner och påfyllningsventilen är öppen.
Den bör inte gå att öppna fullt genom att vrida spak/ratt 90°, blir för hastiga flöden.
Så kan det mycket väl vara. Hos mig går det dock att köra fullt ös om man vill. Det vill man dock inte så man får vara lite känslig i handlaget.

Den blå ventilen verkar gå till den röda burken på väggen. Elpatron?
Installation med blå ventil och röd burk som antyds vara en elpatron, omgiven av rör och ventiler.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Den blå ventilen verkar gå till den röda burken på väggen. Elpatron?
[bild]
Lådan där är lite underlig. trodde det var metall innan ja kolla närmare. typ pappers låda

• Röd låda som ser ut som metall, men är av papper, med teknisk märkningsetikett på.
    Skapa konto
  • Pump och rörledningar framför rödbrun vägg, misstänkt icke-metallisk låda i bakgrunden.
    Skapa konto
Jag testade den blåa kranen. Hände inte riktigt något.
Är det ens den mätaren ja ska kolla på? (den 3e bilden)

Düsseldorff
P PerHanssen skrev:
Lådan där är lite underlig. trodde det var metall innan ja kolla närmare. typ pappers låda
Parca Minel. Det är en elpatron.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Ska ja vrida lite försiktigt på den och holla koll på bar?

Düsseldorff
P PerHanssen skrev:
Ja.

P PerHanssen skrev:
Det var som jag misstänkte, det är elpatron(er) i den röda lådan, alltså elvärmare om man inte vill elda i pannan.

P PerHanssen skrev:
Ja, vrid lite försiktigt på ratten å se om trycket ökar.
Jag ser inget expansionskärl på någon av bilderna, så det kan tänkas att det sitter ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
1 bar motsvarar 10 meter vattenpelare, så om det är tio meter i höjdskillnad mellan manometern och expansionskärlet uppe på vinden så kommer du att få 1 bars tryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.