Hej

Jag letar efter släta innerdörrar med ytterkarmmått 80*210. Dörrarna ska användas till toaletter/sovrum och tvättstuga vilket gör att de bör vara massiva/bra ljudisolerade. När jag har letet på Byggmax och byggmarknader finns det endast formpressade dörrar som är ihåliga. Var hittar jag dessa dörrar någonstans för en rimlig peng? De ska målas så ytfinheten är det inte så noga med.

Johan
 
Kolla där proffsen handlar. Beijer eller någon annan stor byggmarknad.
 
gör egna av MDF. Massivt, tungt och bra. Har gjort 2 st. Hör knappt dushen inne i badrummet.
 
En B30 dörr, alltså en brandisolerad dörr, är bättre även ur ljudsynpunkt än en vanlig std dörr. Inte lika bra som det som henrik79 föreslår, men enklare. B30 dörrar finns på alla byggvaruhus.
 
Henrik, ja bli nyfiken. Använde du två stycken tjocka mdf där du fräste ur för lås innan du limmade ihop dem. Hur många timmar la du på varje dörr? Var köpte du gångjärn och lås? Har du byggbilder?

/Johan
 
Kolla på blocket, borde ju finnas en del gamla dörrar där. Annars får du väl göra som dom gjorde förr och förstörde fina spegeldörrar med att slå på en masonitskiva för att få dom släta.
 
Hemmakatten
Vi köpte våra på byggmarknad, men fick göra "egen" beställning från Swedoor, Dooria. Vi har de enklaste målade vita dörrarna, beställde med 'massivträtillägg', vilket kostade mer än själva dörren. Dörrarna kostade ca 1500:- utan karm. Vi är mkt nöjda med att vi valde massiva dörrar, ljudet isoleras väldigt väl.
 
  • Gilla
Sanna Hanson
  • Laddar…
Tack för svaren.

Beställer jag nya dörrar är det 6 veckors leveranstid samt att en massiv dörr från Dooria kostar 2998/st och en ljudklassad 4825/st plus 585 i enhetsfrakt. Jag behöver 4 st likadana dörrar, så summan blir mellan 12.500-20.000 beroende på val av dörr. De ska sedan handmålas så att de inte ser perfekta ut. Detta är för mycket pengar för mig med tanke på vad man får.

Jag letar på blocket efter lämpliga dörrar men har inte hittat någonting som passar precis än. Jag söker dörrar med måtten 80*210 ytterkarmmått vilket inte är det vanligaste måttet.

Alternativen är om jag inte hittar rätt mått på blocket att:
- köpa en massiv dörr på blocket med större mått och sedan kapa till rätt storlek
- köpa en massiv spegeldörr på blocket med måtten 80*210 och sedan slå i material så att den blir slät
- bygga en egen dörr från MDF

Vid bygga av dörr i MDF, måste man bygga en ram av furu som man har MDF i eller kan man bygga hela dörren i MDF. Jag är lite rädd att infätningen av gångjärnen inte håller om dörren endast består av ett stycke MDF. Vad tror ni?

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.