Lite korrosion och glapp i min gamla diskmaskin Husqvarna QB5130W har gått hårt åt ett par kontaktdon – det ena sitter på strömbrytaren, det andra är 230V-anslutningen till elektroniken.

Var hittar jag sådana kontaktdon? Är de standard på något sätt, eller specifika för Electrolux/Husqvarna?

Har fixat temporärt, men skulle kännas bättre med färska kontaktdon.

• Kontaktdon med korrosion från en Husqvarna QB5130W diskmaskin, visar slitage och brända områden på den vita plastanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontaktdon med kablar i diskmaskin Husqvarna QB5130W, visar korrosion och slitage.
    Skapa konto
  • Närbild på ett bränt kontaktdon till en diskmaskin Husqvarna QB5130W med blå och svarta kablar, tecken på korrosion och skador finns.
    Skapa konto
  • Närbild av korroderat och bränt kontaktdon i en Husqvarna QB5130W diskmaskin med blå och svarta kablar.
    Skapa konto
  • Närbild på ett bränt och skadat kontaktdon från en diskmaskin, med blå och lila kablar anslutna.
    Skapa konto
Tycker mig ha sett typen av don tidigare, så det är nog någon standard, men hoppas på att någon annan kan svara på det.

*Men* det ser ju ut att ha blivit hyfsat varmt där. Hur ser andra änden ut? Är stiftet som gick in där fortfarande fastlött som det ska i kretskortet?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tycker mig ha sett typen av don tidigare, så det är nog någon standard, men hoppas på att någon annan kan svara på det.

*Men* det ser ju ut att ha blivit hyfsat varmt där. Hur ser andra änden ut? Är stiftet som gick in där fortfarande fastlött som det ska i kretskortet?
Tack för omtanken :)
På den ena var stiftet ok dock med beläggningar som jag behövde skrapa bort.
På den andra var det också beläggningar. Stiftets lödning var ok, men kretskortsbanan vid lödningen hade lossnat lite och behövde limmas.
Jag behövde också byta en bit av kablarna som var skadade av värmen.
Annars var det tillräckligt bra för att kunna rensa, justera och ansluta.
Men som sagt, vore bättre med färska don. En av kontakterna är lite väl exponerad.

M matslew skrev:
Tack för omtanken :)
På den ena var stiftet ok dock med beläggningar som jag behövde skrapa bort.
På den andra var det också beläggningar. Stiftets lödning var ok, men kretskortsbanan vid lödningen hade lossnat lite och behövde limmas.
Jag behövde också byta en bit av kablarna som var skadade av värmen.
Annars var det tillräckligt bra för att kunna rensa, justera och ansluta.
Men som sagt, vore bättre med färska don. En av kontakterna är lite väl exponerad.
kanske kabelhärvan finns som reservdel fortfarande

returen returen skrev:
kanske kabelhärvan finns som reservdel fortfarande
Hmmm... kabelhärvan ansluter till allt elektriskt i maskinen antar jag. Ganska omständligt byta hela föreställer jag mig.

nä reservdel 112068000 har utgått

M matslew skrev:
Hmmm... kabelhärvan ansluter till allt elektriskt i maskinen antar jag. Ganska omständligt byta hela föreställer jag mig.
om den funnits kunde man ju klippa och klistra lite

Snåla inte köp en ny.
Sista före datum gått ut😀

M Manhunter skrev:
Snåla inte köp en ny.
Sista före datum gått ut😀
denna maskinen blir bara bättre med tiden en riktig AEG från Nürnberg

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Min google-fu räckte inte. Det ser ut som att din skadade kontakt ansluter till någon form av flatstift, stämmer det? Kan vi få bild på hanarna också? Om det är flatstift eller liknande så hade jag plockat bort blocket och krimpat på nya enskilda kontakter på varje kabel istället. Alternativt lött direkt på stiften på kretskortet.

Jag har en brutalt bra gammal svenstillverkad Volta dammsugare som brann i en flatstiftskontakt, där även kretskortsbanorna gick hädan av hettan. Jag löste det genom att löda förbi kretskortsbanorna mellan två lödpunkter med grov kabel och löda de lösa kablarna direkt på kretskortet. Om dina banor har några problem bör du överväga detta också. Håller än idag mer än 15 år senare och dammsugaren är från slutet av 1990-talet men har fortfarande inga missljud från motor och chassit är helt. Och den är använd massor pga bl a massa katter.

• Gilla
matslew
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min google-fu räckte inte. Det ser ut som att din skadade kontakt ansluter till någon form av flatstift, stämmer det? Kan vi få bild på hanarna också? Om det är flatstift eller liknande så hade jag plockat bort blocket och krimpat på nya enskilda kontakter på varje kabel istället. Alternativt lött direkt på stiften på kretskortet.

Jag har en brutalt bra gammal svenstillverkad Volta dammsugare som brann i en flatstiftskontakt, där även kretskortsbanorna gick hädan av hettan. Jag löste det genom att löda förbi kretskortsbanorna mellan två lödpunkter med grov kabel och löda de lösa kablarna direkt på kretskortet. Om dina banor har några problem bör du överväga detta också. Håller än idag mer än 15 år senare och dammsugaren är från slutet av 1990-talet men har fortfarande inga missljud från motor och chassit är helt. Och den är använd massor pga bl a massa katter.
Det är flatstift. Nu har jag monterat ihop maskinen och kör den, så jag kan inte ta någon bild. Men tack för bra tips! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.