nyfniken skrev:
kräver hyresvärden (eller någon annan) dig på pengar?
yes.

Vad berodde läckan på?

simich_86 skrev:
yes.
Dig får man ju verkligen dra orden ur...

Vem vill ha pengar, hur mycket och varför?

Är det motsvarande en komplett renovering eller en självrisk på försäkringen?

Nyfniken skrev:
Dig får man ju verkligen dra orden ur...

Vem vill ha pengar, hur mycket och varför?

Är det motsvarande en komplett renovering eller en självrisk på försäkringen?
Hehe, ursäkta. Hyresvärden vill ha pengar motsvarande en komplett renovering. Alltså, jag ramlade i duschen och däckade på golvbrunnen - en olyckshändelse. Men tja... mitt fel ändå antar jag på den punkten. Men vad jag undrar är väl om jag kan bestrida detta på något vis... hävda "felkonstruktion" brist, brist på underhåll... vad vet jag?

Ska den nya tröskeln ha uppvik. Som sagt nu är där en vanlig list 1,5-2 cm hög list. Och golvbrunnen, hur mäter jag fallet där i förhållande till dörren var det va? Tack för era svar!

T
Hyresvärden har väl en försäkring som alla andra?

tank77 skrev:
Hyresvärden har väl en försäkring som alla andra?
Ja, jag antar det. Det är ju ett av Gbgs största bostadsbolag. Men har jag nåt att gå på här?

simich_86 skrev:
Hehe, ursäkta. Hyresvärden vill ha pengar motsvarande en komplett renovering. Alltså, jag ramlade i duschen och däckade på golvbrunnen - en olyckshändelse. Men tja... mitt fel ändå antar jag på den punkten. Men vad jag undrar är väl om jag kan bestrida detta på något vis... hävda "felkonstruktion" brist, brist på underhåll... vad vet jag?

Ska den nya tröskeln ha uppvik. Som sagt nu är där en vanlig list 1,5-2 cm hög list. Och golvbrunnen, hur mäter jag fallet där i förhållande till dörren var det va? Tack för era svar!
Har haft koll på tråden och misstänkte detta redan när du skrev att du trillat och täppt till golvbrunnen. Bit ihop, kolla om det finns någon försäkring som tar det och betala.

sj6 skrev:
Har haft koll på tråden och misstänkte detta redan när du skrev att du trillat och täppt till golvbrunnen. Bit ihop, kolla om det finns någon försäkring som tar det och betala.
Ser mörkt ut dessvärre. Därför jag undrar...

det ska ju vara ett uppvik och tätt, inga hål på sidorna.

Nu är det väl kanske tveksamt om det gjort någon skillnad i ditt fall, var golvbrunnen tilltäppt så hade det nog svämmat över ändå

Men vanliga hemförsäkringen din då? täcker inte den?

Ja alltså nu blir det egentligen att gå över ån efter vatten. Huruvida branschregler är uppfyllda eller inte kan förvisso påverka skadeersättning främst om man kan sätta ett samband mellan skadekostnad och det felaktiga utförandet.

I detta fallet så hade skada troligen skett på samma sätt oavsett hur badrummet var uppbyggt med minst lika dyr skada.

Det du istället bör koncentrera dig på är huruvida du kan anses skadeståndsskyldig. Här är det istället skadeståndslagen och frågan huruvida intag av sömntabletter innan duschen kan anses culpöst/oaktsamt handlande.

Frågan är inte helt självklar och säkert lite känslig så jag förstår varför du är vag kring omständigheterna.

Du bör anmäla till ditt hemförsäkringsbolag att du fått ett skadeståndskrav ställt mot dig och låt försäkringsbolaget utreda huruvida skadeståndsskyldighet kan åläggas dig eller inte. Din ansvarsförsäkring skall kunna täcka detta såvida det inte finns ännu fler omständigheter som inte anges här

jag har ju råkat ut för en liknande situation (men min är lite bättre) men du har ju hyreslagen att gå på.
24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad
därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom
hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör
till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i
lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada
som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i
den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.

Och jag kan ju tycka att du har varit en smula vållande i detta ;/... sorry

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.