Hej!
Min gula skruvdragare gjorde processen kort med Julas vinkelchuck. Avbruten på mitten :)

189041-jpg.jpg

Var hittar jag en som fungerar?

Dieter Schmid har också men jag har inte provat den.
Hade en AEG förut som liknar den som du har, den gick sönder när jag drog några 4x40 träskruv, så den kan jag inte rekomendera.

Vi kör med Lobomatic. Bör finnas i närmaste välsorterade järnhandel typ Tools/Swedol/Järnia.

Jag hade en Bohrcraft från Swedol, den var grymt bra,

Det största jag skruvade med den var 8x170 träskruv in i en gammal hård timmervägg, och den verkade superstabil.

Kostar ca 700kr.

Blir till och besöka både Tools och Swedol i morgon måndag då. Jag hittar den inte när jag söker i Swedols internetbutik.

Sök på nr: vt-54525

Vinkelväxel Pro-90 heter den.

Det blev en från Dieter Schmid eftersom den är liten och att det faktiskt står angivet på nätet hur många newtonmeter den klarar. Dessutom så kostade den bara 40 euro. Jag skriver en recension när den anländer.

Den där Dieter Schmid ser ju riktigt bra ut.
Har sneglat länge på Makita BTL061 men det blir nog en Dieter istället.... :)
Tack för tips.

/Mattias

Beställde den på söndag kväll från Tyskland och fick den levererad vid dörren på onsdagen. Tyskarna är effektiva.

Jag har provad den till att dra ett antal rejäla skruvar (5 x 90 mm) när jag reglar upp golv och det är inga problem förutom att man kan känna vibrationerna från kugghjulen inuti. Annars så är den liten och smidig och man kommer lätt åt i trånga utrymmen.

Dock så verkar utväxlingen påverka momentstoppet på skruvdragaren på så vis att det löser ut för tidigt. En annan irriterande grej är att bitfästet inte är magnetiskt så man tappar lätt bits.

Nu låter jag kanske överdrivet negativ. Därför vill jag påpeka att den gör sitt jobb. Liten och smidig.

Att momentbegränsningen löser ut tidigare beror väl på den extra friktionen som finns i vinkelchucken helt enkelt.

Om det glädjer dig kan jag meddela att man även känner kuggrörelserna i Festools dyra vinkelchuck.

Jepp, likaså med Kress och Bohrcrafts modell kan man känna kuggrörelserna litegrann.

Hihi, min nuvarande vinkelschuck som är något gult lågbudgetskrot från coop låter som en slagborrmaskin när man använder den.
Högt som attans låter den. :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.