998 läst · 25 svar
998 läst
25 svar
Var hittar jag en transformator som höjer upp från 400V till 530V?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 4 061 inlägg
Hej
Har kommit över en maskin som kräver 530V, hur få jag till det?
Det kan bli fler maskiner så bygga om maskinerna är inget alternativ.
Den största drar 9A enligt typskylten så det blir väl några Ampere till om man drar upp spänningen från 400V?
Jag kommer bara använda 1 maskin åt gången isf.
/Workingclasshero
Den största drar 9A enligt typskylten så det blir väl några Ampere till om man drar upp spänningen från 400V?
/Workingclasshero
Finns inte som standard, ett foto på skylten på en motor säger mycket. Vad för land kommer dom ifrån.Workingclasshero skrev:Hej
/Workingclasshero
Tuvasonns är en stor tillverkare av transformatorer i alla olika format.
530×9×√(3)=~8,3 kW
8,3/(400×√(3)=~12A
Sen tillkommer startströmmen samt transformatorns egenförbrukning.
Är det Y/D-start eller mjukstart?
Blir nog ingen billig sak, här är ett exempel,
Block TT3-A010-4040-0 Isolationstransformator 3 x 400 V/AC 3 x 400 V/AC 10000 VA 14.40 A
https://www.conrad.se/sv/p/block-tt...ac-3-x-400-v-ac-10000-va-14-40-a-2206930.html
8,3/(400×√(3)=~12A
Sen tillkommer startströmmen samt transformatorns egenförbrukning.
Är det Y/D-start eller mjukstart?
Blir nog ingen billig sak, här är ett exempel,
Block TT3-A010-4040-0 Isolationstransformator 3 x 400 V/AC 3 x 400 V/AC 10000 VA 14.40 A
https://www.conrad.se/sv/p/block-tt...ac-3-x-400-v-ac-10000-va-14-40-a-2206930.html
Medlem
· Stockholm
· 4 061 inlägg
Skulle jag gå iland med om jag kommer över fler maskiner.Demmpa skrev:
Förklara gärna för en elblind mekaniker hur man får upp strömmen till 530V?
/W
Inget speciellt, den första är beräkningen av effekt vid 530 V och 9 A 50 Hz växelström.Workingclasshero skrev:
Sedan används samma formel för att få fram nödvändig ström för samma effekt men vid 400 V.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 289 inlägg
Det finns inte VFD som når dit upp eller? Förutsatt att det bara är en elmotor som ska drivas såklart....
Medlem
· Stockholm
· 4 061 inlägg
Är det 530V i D-driftläge, vad säger det för spänning i Y-driftläge av elmotorn (om det är elmotor) - stämmer inte med Y/D-lägen baserat på vare sig gamla 380V eller dagens 400 Volt 3-fas.
Industrier kan ibland ha konstiga drivspänningar av olika skäl och då har man kostat på specifika transformator som i sin tur matchar det.
Det är inte att det är någon form av amerikansk motor ?? - då måste man också kolla upp med vilken frekvens de är lindade för då om det är 60Hz lindat så fins det ofta inte järnkärna nog för 50 Hz utan spänningen måste minskas till ca 83% av 530 Volt -> runt 466 Volt för att motorn inte skall gå i järnmättnad och strömmen rusar och motorn bli varm och till slut brinner...
Amerikansk utrustning i svenska elnät kan vara väldigt marigt pga. skillnaden i frekvens även om man fixat till rätt spänningen med transformatorer och innan VFD blev överkomliga var den slutliga lösningen ofta att använda roterande omformare...
Industrier kan ibland ha konstiga drivspänningar av olika skäl och då har man kostat på specifika transformator som i sin tur matchar det.
Det är inte att det är någon form av amerikansk motor ?? - då måste man också kolla upp med vilken frekvens de är lindade för då om det är 60Hz lindat så fins det ofta inte järnkärna nog för 50 Hz utan spänningen måste minskas till ca 83% av 530 Volt -> runt 466 Volt för att motorn inte skall gå i järnmättnad och strömmen rusar och motorn bli varm och till slut brinner...
Amerikansk utrustning i svenska elnät kan vara väldigt marigt pga. skillnaden i frekvens även om man fixat till rätt spänningen med transformatorer och innan VFD blev överkomliga var den slutliga lösningen ofta att använda roterande omformare...
Här står det en del om 530 V , men verkar vara i närheten av kraftstation. Kanske låg någon industri granne med kraftstattionen. Första gången jag läser om den spänningen.Workingclasshero skrev:
https://www.ekeving.se/rt/gbg/LL/el.html
Medlem
· Stockholm
· 4 061 inlägg
Fasiken vad man lär sig.
Vad duktiga ni är.
Jag kan inte svara än då maskinen är undanställda konserverad och inpackad.
/W
Vad duktiga ni är.
Jag kan inte svara än då maskinen är undanställda konserverad och inpackad.
/W
Reläer och liknande brukar inte vara kinkiga med spänningen så där hade jag inte varit orolig.Workingclasshero skrev:
Matning till styrkort borde inte de heller vara så känsliga och skulle spänningen inte räcka så är det garanterat en lägre spänning de manövreras av ändå...
Och då kommer frågan hur vad som skulle var känsligt i just denna maskin...
Men de är ju lite svårt att gissa sig till vad det är för maskin vi pratar om
Medlem
· Västerbottens län
· 17 911 inlägg
För att höja spänningen är det lite dumt att köra med fulltrafo/isolertrafo, de blir väldigt tunga transformatorer. Autotrafo/spartrafo väger mindre då inte all effekt behöver gå via järnet. I så fall skulle det vara 3 st autotrafo 230 till 306 volt i Y koppling (med nolla). 306 volt fasspänning blir 530 huvudspänning..
Fast att byta motorer skulle vara liksom lite renare åtgärd.
Protte
Fast att byta motorer skulle vara liksom lite renare åtgärd.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 4 061 inlägg
Bla en bordscirkelsåg.A Alexn72 skrev:Reläer och liknande brukar inte vara kinkiga med spänningen så där hade jag inte varit orolig.
Matning till styrkort borde inte de heller vara så känsliga och skulle spänningen inte räcka så är det garanterat en lägre spänning de manövreras av ändå...
Och då kommer frågan hur vad som skulle var känsligt i just denna maskin...
Men de är ju lite svårt att gissa sig till vad det är för maskin vi pratar om
/W