Hej!
Jag håller på att leta golvbeklädnad till badrummet och har en ganska klar bild av vad jag vill ha. Det jag letar efter är en typ av stavmosaik med små, korta stavar som är lagda enligt bilden. Vill helst ha en slät och mellangrå variant. Jag har letat och letat men hittar inget. Någon som har några tips?

• golvmosaik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stefan N skrev:
Dom här ligger på nät så du får väl klippa lite och fixa till det. [bild]
Kommer från Höganäs. Är släta och matta. [länk]
Tack!
Det är inte jag som ska lägga kaklet. Är det mycket extra jobb att klippa loss bitarna och ändra rikting på dom? Är det risk att resultatet blir kackigt när det inte sitter på nät? Vad heter den plattan som är på bilden? PÅ sidan som länken går till hittar jag en massa olika kakelserier men var hittar jag stavarna?

HEM2121 skrev:
Gå in på denna katalog

www.svenskakakel.se

[länk]#

[länk]
Tack för tipsen!
Jag har tidigare tittat igenom den katalogen men inte hittat det jag letar efter. Har du möjligtvis något sidnummer eller namn på mosaiken. Länkarna går bara till katalogens första sida.

Det är Grynna.

H
halloy skrev:
Tack för tipsen!
Jag har tidigare tittat igenom den katalogen men inte hittat det jag letar efter. Har du möjligtvis något sidnummer eller namn på mosaiken. Länkarna går bara till katalogens första sida.
Det finns flera olika.
Gå in på www.svenskakakel.se längst ner på sidan under den stora bilden finns det två bilder, en bild som det står det katalog bredvid (bild på första sidan på katalogen) tryck på denna så öppnas ett nytt fönster med en blädderbar katalog.

Redigerat:
För att det ska funka att klippa isär ett nät så måste måtten stämma på stavarnas längd vs. bredden inklusive fogar.

HEM2121 skrev:
Det finns flera olika.
Gå in på www.svenskakakel.se längst ner på sidan under den stora bilden finns det två bilder, en bild som det står det katalog bredvid (bild på första sidan på katalogen) tryck på denna så öppnas ett nytt fönster med en blädderbar katalog.
Jag har tittat igenom katalogen men inte hittat någon mosaik med det mönster jag vill ha. Har jag missat den? Vilken sida i katalogen finns den på?

ACME skrev:
För att det ska funka att klippa isär ett nät så måste måtten stämma på stavarnas längd vs. bredden inklusive fogar.
Näe, det är just det jag är rädd för. Det känns dessutom som att det blir oerhört tidskrävande att sitta och passa in hälften av alla små stavar = mååååååååånga extra timmar = dyrt som tusan. Men det kanske inte är så mycket extra jobb som jag föreställer mig? Dessutom är jag rädd att det syns på slutresultatet att mosaiken r sammanpusslad. Därför vill jag helst hitta en mosaik som har rätt mönster redan på nätet. Jag vet att jag har sett det någonstans. Men var kan jag ju omöjligt komma ihåg. Hoppas att någon vänlig själ här på Byggahus ska ha bättre minne och kunna upplysa mig...

H
halloy skrev:
Jag har tittat igenom katalogen men inte hittat någon mosaik med det mönster jag vill ha. Har jag missat den? Vilken sida i katalogen finns den på?
Förstår nu att du menar, att det skall kunna köpas som på din bild, trots att jag besökt massor av kakelbutiker så har jag inte sett detta.
Har sett det uppsatt eller omonterat?

Har du sett monterat, kan det vara så att butiken själva har satt upp vanlig stavmosik i ett mönster. Det är lite dyra att sätta upp stavmosaik och vanlig mosaik än 20x20 cm plattor, är betydligt mer tidskrävande för att få det snyggt, Men du kanske inte skall ha det i hela badrummet, utslaget så kanske det inte blir så stora pengar? Eller du kanske skulle göra det själv?

Nej, jag ska inte göra det själv. Vi har en byggfirma som fixar allt. Jag tvivlar dock på att dom är så pigga på att pussla ihop stavarna och jag är tveksam till om jag har lust att betala den extrakostnad som det innebär att lägga stavarna på plats.

Jag har sett den här typen av mosaik på flera ställen. Både monterad och omonterad. Den sitter på nät.

H
Ta bilden och maila ut till de ställen du besökt, kan det var en lösning?

I Göteborg med omnejd har jag inte sett det men det var förståss ett halvår sedan vi åkte runt.

Kolla hos Bricmate, de har en sådan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.