kärt barn har många namn har jag förstått men ni vet nog vad jag är ute efter.

Letar efter något som passar Festool tvingarna som jag skall sätta på sidorna till ett hembyggt MFT.

Alternativet som jag först tänkte på var att fräsa ner två plattjärn / aluminiumlister som visats tidigare (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19102-mitt-hemmabyggda-mft.html#10)

Men om det gick att hitta en färdig T-spår profil hade det ju varit både snyggare och enklare under förutsättning att priset är överkomligt. Mitt bord blir 200x80 cm så det skulle gå åt nästan 6m runtom eller 12m "plattjärn" om jag kör på den lösningen.

festool har själv 2 m T-track till den gamla mft bordet .

2 st bordsprofil lång MFT-tp 2000 art nr 488555 pris 1240 + moms

Tackar för tipset. GeBeA har jag hittat tidigare men tycker att 150:- för 60 cm är lite väl mastigt.

Creaps artikelnummer 873 001 22 skulle kunna vara intressant. Jag får gå och kolla måtten på festool prylarna.

Gamma tråd, sorry!

Är det någon som har färska priser för 2m långa MFT-profilerna?
Är det fortfarande 2st i det angivna priset?

Tack! :)

Enligt Festools sida heter den nu: Artikelnummer: 496824

1.931,25 kr
Pris inkl. 25% moms
Rekommenderade priser

Ska sladda förbi min handlare och se vad jag blir skyldig för en förp. profiler, 4 fötter samt lite monteringsdetaljer. :)

Uppdatera gärna med vad du får betala. Jag går också och funderar på att uppgradera till något med Festools originalprofiler. Min slutliga lösning blev som visas här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140009-annu-ett-hemmabyggt-mft.html

Det bordet har fungerat riktigt bra och är stabilt nog för sågning, fräsning osv. Men för handhyvling, bankande med stämjärn och liknande så skulle det kunna vara lite stadigare. Nu har bordet även fått en mer permanent plats så jag skulle nog kunna skippa hjulen också och göra något stabilare och stationärt.

I det stora hela är jag väldigt nöjd med principen för MFT tänket och tycker det är väldigt smidigt att kunna såga direkt på skivan osv. så jag tror inte jag är riktigt mogen att hoppa på den nuvarande trenden med über stabila supersnygga Roubo bänkar i ädelträ (ännu) ... ;)

jac skrev:
Uppdatera gärna med vad du får betala. Jag går också och funderar på att uppgradera till något med Festools originalprofiler. Min slutliga lösning blev som visas här: [länk]

Det bordet har fungerat riktigt bra och är stabilt nog för sågning, fräsning osv. Men för handhyvling, bankande med stämjärn och liknande så skulle det kunna vara lite stadigare. Nu har bordet även fått en mer permanent plats så jag skulle nog kunna skippa hjulen också och göra något stabilare och stationärt.

I det stora hela är jag väldigt nöjd med principen för MFT tänket och tycker det är väldigt smidigt att kunna såga direkt på skivan osv. så jag tror inte jag är riktigt mogen att hoppa på den nuvarande trenden med über stabila supersnygga Roubo bänkar i ädelträ (ännu) ... ;)
Jepps, postar så snart jag har nå uppgifter.

Kul att se din lösning, den tråden hade jag missat! :)

Nu så, 1448:- kunde jag få lös en 2pack profiler för, deras listpris låg på 1780:- typ.
Jag frågade om hörn-delarna, och lite andra småsaker för monteringen men dessa låg inte upplagda i deras system. Han skulle kolla med Festool och återkomma.

Titta på http://www.fine-tools.com/t-track.html T-Track Regular Length 48 inch (1219 mm)
Order nr. 314523 w7.gif
Price [SUP][/SUP]€ 18.90

Jag tror jag betalde 15€ i frakt då jag köpte 4st av dessa, och en hel del annat.
Låter som att det blir lite billigare än Festool original

Jag håller just nu på och bygger ett arbetsbord, där jag använder mig av T-profiler som passar festools tvingar och dessutom speciella M8-muttrar (för jiggar, egna tvingar etc) som tillverkas för skenan. Tidigare fanns dessa skenor att köpa i Sverige, av Mölndals Industriprodukter, men de är inte längre återförsäljare. Jag kommer att beställa direkt från tillverkaren i Tyskland, pris ca 170kr/m exklusive frakt. Frakten är dock rätt dyr, ca 80 EUR för de 20 meter som jag ska köpa. Är någon intresserad av T-tracks så hör av er för samfrakt, jag beställer i nästa vecka.

Vad är det för mått på dom? Länk?

Beror frakten på att det är långa bitar tror du.?
Kanske kan få dom i mindre bitar?

Fixar länk ikväll. De är 16mm höga, 40mm breda, med ett spår i.

Jag har beställt totalt 20m, men den längsta biten är bara 2m

Det är över en pall längd då brukar frakten skena i väg rejält

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.