Ett företag jag jobbar på planerar att köpa en liten stuga som står på kommunens mark, en sk tomträtt. Det är en förening som säljer och de har inte mkt info om byggnaden som byggår etc, så jag skulle gärna vilja hitta info om detta samt ritningar etc.
Jag skulle också vilja veta den exakta avgälden per år och när den ska omförhandlas.
Är detta något som går hitta offentligt?
Fastighetsbeteckningen är en jättestor fastighet och den aktuella byggnaden saknar både väg och adress.

• Gilla
eken143
  • Laddar…
Det där låter konstigt. OM det är en tomträtt så är det oftast (alltid??) en hel egen fastighet. För mig låter det mer som det är ett arrende av en del av en fastighet.

Formellt är det väldigt stor skillnad. OM det är ett arrende så är det en byggnad på "ofri grund", vilket oftast är svårt eller omöjligt att få låna till.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där låter konstigt. OM det är en tomträtt så är det oftast (alltid??) en hel egen fastighet. För mig låter det mer som det är ett arrende av en del av en fastighet.

Formellt är det väldigt stor skillnad. OM det är ett arrende så är det en byggnad på "ofri grund", vilket oftast är svårt eller omöjligt att få låna till.
Ah då kanske det är jag som missuppfattat termerna, tack för info. Går det att hitta info om arrendet i offentliga uppgifter nånstans? Det har ett utgångsdatum då det ska förhandlas gissar jag?

Osäker, jag TROR att arrendeavtal kan skrivas in på fastigheten hos lantmäteriet, men att det är frivilligt. Om det nu ör kommunen som äger fastigheten, så är kanske arrendeavtalet (eller tomträttsavtalet, om det nu trots allt är ett sådant) en offentlig handling som du kan begära ut från kommunen. Problemet i så fall kan vara att veta vad det är man skall begära ut.

Men om du är på gång att köpa den här stugan, så¨måeta väl den säljande föreningen ha avtalet och kunna visa upp det?

En stuga på kommunal mark, som ägs av en förening får varningsklockor att ringa, Det är inte säkert att kommunen vill ha et affärsdrivande företag där. Marken kan ha upplåtits åt föreningen på "välgörenhets bas".

H hempularen skrev:
Osäker, jag TROR att arrendeavtal kan skrivas in på fastigheten hos lantmäteriet, men att det är frivilligt. Om det nu ör kommunen som äger fastigheten, så är kanske arrendeavtalet (eller tomträttsavtalet, om det nu trots allt är ett sådant) en offentlig handling som du kan begära ut från kommunen. Problemet i så fall kan vara att veta vad det är man skall begära ut.

Men om du är på gång att köpa den här stugan, så¨måeta väl den säljande föreningen ha avtalet och kunna visa upp det?

En stuga på kommunal mark, som ägs av en förening får varningsklockor att ringa, Det är inte säkert att kommunen vill ha et affärsdrivande företag där. Marken kan ha upplåtits åt föreningen på "välgörenhets bas".
Ah jag skrev visst att jag jobbar på företag, var för att förenkla bara, det är en ideell förening som ej är vinstdrivande. Det stämmer att kommunen bara vill att stugan säljs vidare till en annan förening (vi kommer att ha aktiviteter där för ungdomar, och stugan kommer nyttjas bra mycket aktivare där än under tidigare ägares regi).
Jag frågar för att säljaren är lite svårt att få konkret information från, det är en föreningsstyrelse som är lite till åren kommen och stugan har varit i deras ägo hur länge som helst, om det går så långt som till köp så kommer dom förmodligen tvingas leta upp informationen men enklare om jag gör så mycket som möjligt av jobbet själv.
Tänkte om det sparades centralt nånstans på tex Lantmäteriet men får kolla med kommunen om jag inte kan få fram avtalet från säljaren i rimlig tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.