Hej,
Vi behöver några nya betongstolpar till vårt staket. Fem stycken knäcktes i en trafikolycka, och dessa är inget man hittar på Hornbach direkt. Jag gissar att de behöver specialtillverkas. Har någon tips på företag?
Stolparna är ca 160 cm långa med pyramidformad topp samt genomgående plattjärn att fästa själva staketet i. Bredden är 15 cm. Jag har några hela, bifogar bild på dem.
/Linus
Vi behöver några nya betongstolpar till vårt staket. Fem stycken knäcktes i en trafikolycka, och dessa är inget man hittar på Hornbach direkt. Jag gissar att de behöver specialtillverkas. Har någon tips på företag?
Stolparna är ca 160 cm långa med pyramidformad topp samt genomgående plattjärn att fästa själva staketet i. Bredden är 15 cm. Jag har några hela, bifogar bild på dem.
/Linus
Det där köper man inte om man inte har väldig tur. Bara att gjuta själv skulle jag säga, de är högst troligt gjutna på plats en gång i tiden. Bygga formar i plywood och gjuta liggande är ett alternativ, eller så funkar det även att gjuta dem stånde på plats. Vid stående gjutning blir det lite lurigare med den pyramidformade toppen såklart.
Du har ju alla mått redan. Ett par armeringsjärn i bara. Inga stora laster på dem, de är mest dekorativa och ska hålla upp staketet. Vad gäller plattjärnen så är det bara att såga skåror (myntinkast) i plywooden där de ska vara och trycka igenom dem halvvägs. Man kan skåra kortsidan på järnen som är i betongen och vika flikarna lätt åt olika håll så greppar de något bättre i betongen, men troligen onödigt. Vad tror du?
Du har ju alla mått redan. Ett par armeringsjärn i bara. Inga stora laster på dem, de är mest dekorativa och ska hålla upp staketet. Vad gäller plattjärnen så är det bara att såga skåror (myntinkast) i plywooden där de ska vara och trycka igenom dem halvvägs. Man kan skåra kortsidan på järnen som är i betongen och vika flikarna lätt åt olika håll så greppar de något bättre i betongen, men troligen onödigt. Vad tror du?
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Borde gå att beställa då på ett cementgjuteri om det är försäkringsärende så länge de har tid över.Nus73 skrev:
Tror vilken välrenommerad betongfirma som helst kan hjälpa dig. Det här är säkert ett roligare jobb än att gjuta grundplattor. Ring runt och fråga. Kostnaden är ju skitsamma inom rimliga gränser. Det får ju den som kört in i det rara staketet ta via sin trafikförsäkring. De kommer göra ungefär som jag beskrev. Det där fixar de.
Liknande trådar
-
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var hittar jag "udda"-vagnsbult?
Möbelsnickeri -
Var kan jag hitta en ventilkägla som ser ut såhär?
Vatten & Avlopp -
Vart kan man hitta bra fönsterfirmor?
Fönster & Dörrar -
Var hittar jag clips/beslag till dessa spröjs?
Fönster & Dörrar