Allmän fråga gällande en ny induktionshäll med anslutningsbeteckning 220-240 V / 380-415 V 2N alltså 2 faser och nolla.
I kopplingsmodulen på hällen är det kopplat med 3 faser, bryggad nolla och jord. Hällen skall anslutas via det gamla perilex uttaget.
Min fundering gäller hur den tredje fasledaren skall hanteras i perilex stickproppen? kan man anta att den är en ”blindgångare” och att tillverkaren hanterat denna på andra sidan anslutningsblecken på hällen eller skall den utelämnas i stickproppen?

//Mvh M

• Etikett med tekniska specifikationer, gasinställningar, modellnummer. Tillverkad i Italien, innehåller CE-märke och QR-kod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under montering, synliga kablar och anslutningar, vit väggplatta, ligger på träyta.
    Skapa konto
Ja, då den är märkt "2N" så finns det uppenbarligen en blindplint. Det framgår dock inte av bilden. Det ska även finnas en inkopplingsanvisning under hällen som kan ge vägledning. Du måste ju veta vilka två plintar som ska användas. Normalt är det tredje fasen, L3, som är blind.

Blindplinten är då bra för att parkera den tredje fasen. Men det ser ju ut att finnas gott om plats för att sätta en U-båt eller annan toppklämma på den.

Jag ser att färgordningen är omvänd på plinten. Dagens standard är brun, svart, grå för L1, L2 respektive L3. Det kan vara bra att följa det. Byggahus-standard är att ge hällen L1, L2 och en ev ugn L3.

Z Zirmatte skrev:
bryggad nolla och jord
Nej, något sådan gör man aldrig. Däremot har du dubbla N-plintar som är bryggade och så ska det vara.

Den kabelkoppling som visas på bilden finns inte i manualen.
Man ska ha 2 nollor och två skyddsjord (varför kan man undra).
Instruktion för elanslutning av apparater med scheman och varningssymboler för olika spänningar och kabeldimensioner.
Skapa konto

https://doc.smeg.it/qr/914779433/SV

Den anvisningen passar bättre i humortråden.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, något sådan gör man aldrig. Däremot har du dubbla N-plintar som är bryggade och så ska det vara.

Tack för förtydligandet. Där ser man hur svårt det kan vara att nå fram med skrift. Jag tyckte när jag skrev att det var glasklart men ser i efterhand att det fanns utrymme för missförstånd. Din formulering är bättre och det var så som jag menade.

D Dilato skrev:
Den kabelkoppling som visas på bilden finns inte i manualen.
Man ska ha 2 nollor och två skyddsjord (varför kan man undra).
[bild]

[länk]
Jag måste ju ändå säga, att plinten med L1-L2-L3, N (byglat) och PE, kombinerat med att manualen dels inte listar en vanligt trefaskoppling med alla tre faserna aktiva, men inte heller explicit säger att bygeln mellan L2 och L3 inte får tas bort, skapar en del frågetecken i huvudet..
Kan man koppla den i trefas så som i bilden tidigare, är L3 en blindplint, eller måste L2 och L3 alltid vara byglade även om det inte sägs så i manualen..?

H H.M.K. skrev:
Jag måste ju ändå säga, att plinten med L1-L2-L3, N (byglat) och PE, kombinerat med att manualen dels inte listar en vanligt trefaskoppling med alla tre faserna aktiva, men inte heller explicit säger att bygeln mellan L2 och L3 inte får tas bort, skapar en del frågetecken i huvudet..
Kan man koppla den i trefas så som i bilden tidigare, är L3 en blindplint, eller måste L2 och L3 alltid vara byglade även om det inte sägs så i manualen..?

Här är ett foto på den medföljande anvisningen. Den skiljer sig såtillvida att byglingen mellan L2 och L3 inte förevisas. De dubbla återledarna samt jordkablarna kan jag bara tolka som att det rör sig om två separata enfas matningar. I en femledarmatning med perilex uttag skall det väl inte behövas dubbla trådar till nolla och jord så länge N1 och N2 är byglade?

• Instruktioner för elinstallation med kabelanslutningar och varningar på svenska.
    Skapa konto

Bästa svaret

Här kan man dra slutsatsen att L3 är en blindplint där du kan parkera den tredje fasen om du vill.

Det är det enda som finns att hämta i denna vansinniga anvisning. Den beskriver inte hur du ska koppla in den i Sverige.

Du ska ta ditt perilexsladdställ 5G1.5 mm² och ansluta brun till L1, svart till L2, grå till L3 (om du vill), blå till N1 med en bygel till N2 och grön/gul till plinten för skyddsjord.

Z Zirmatte skrev:
Här är ett foto på den medföljande anvisningen. Den skiljer sig såtillvida att byglingen mellan L2 och L3 inte förevisas. De dubbla återledarna samt jordkablarna kan jag bara tolka som att det rör sig om två separata enfas matningar. I en femledarmatning med perilex uttag skall det väl inte behövas dubbla trådar till nolla och jord så länge N1 och N2 är byglade?
Den här bilden indikerar ju att L3 inte har någon funktion i apparaten, alltså inte behöver anslutas. Det tidigare dokumentet kanske var för någon annan modell..

Den elektriska teorin går ju så att om man har ett trefasnät som man tar ut L1 och L2 från, så skall man normalt kunna bygla N1 och N2 och använda en gemensam återledare för båda faserna, då ju L1 och L2 är 120 grader ur fas och således delvis tar ut varandra om vågformen på den förbrukade strömmen är någorlunda sinusformad, varvid strömmen i nolledaren blir lägre än den största strömmen av L1 och L2. (Det finns undantag om vågformerna är väldigt "dåliga", dvs. inte sinusformade. Då kan man få addering av strömmarna i nolledaren i alla fall.)

Jag skulle tolka den mittre bildens text som beskriver 230/400 2N AC anger att man kan använda olika faser i trefasnät, dvs. apparaten är byggd med tillräcklig isolation för att klara huvudspänningen på upp till nominellt 415V mellan L1 och L2 (N1 och N2 måste alltid vara anslutna till nätets nolledare!).

Dubbla återledare är nödvändigt i enfassystem där man matar dubbelt, dvs. en grupp för L1-N1 och en annan för L2-N2, och eftersom grupperna i ett enfassystem är i fas, så kan man INTE använda gemensam nolledare eftersom strömmen från L1/N1 adderas till L2/N2 i nolledaren. Den tredje bilden visar ledararean 6mm2 som behövs för att köra L1/N1 och L2/N2 gemensamt på samma matningar.

(Kanske var det onödigt långt, men den som vill får läsa eller hoppa över det man redan vet etc..)

Tillagt: Jag håller med om Bo Siltbergs åsikt att manualen inte är väldigt bra..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.