1 368 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Var går gränsen för ”plats för bad”?
Bakgrund: Vi håller på och bygger nytt, och hade tänkt oss en sorts alkov i badrummet där vi kan ha ett badkar. Vid ”fotändan” av badkaret kommer det vara ett fönster.
Efter GVK:s regeländring förra året kommer vi ju få detta som en avvikelse i intyget, och jag försöker komma på ett sätt att slippa det.
Så, nu till grejen jag inte blir klok på: Utgörs gränsen för vad som är ”plats för bad” av badkarets kanter? För i så fall skulle vi kunna bygga alkoven med ett mått på 180cm och ställa dit ett 160cm badkar och vips så är fönstret i våtzon 1 istället? Jag misstänker att det inte är så enkelt.
Vi ska ha en separat dusch i samma badrum, så badkaret kommer i princip enbart användas till att bada i, men det bryr sig ju inte GVK om.
Fråga 2. Hittar inte nåt om detta i BKR:s regler, om vi tar en firma som är certifierad av dem istället, slipper vi avvikelse då?
Efter GVK:s regeländring förra året kommer vi ju få detta som en avvikelse i intyget, och jag försöker komma på ett sätt att slippa det.
Så, nu till grejen jag inte blir klok på: Utgörs gränsen för vad som är ”plats för bad” av badkarets kanter? För i så fall skulle vi kunna bygga alkoven med ett mått på 180cm och ställa dit ett 160cm badkar och vips så är fönstret i våtzon 1 istället? Jag misstänker att det inte är så enkelt.
Vi ska ha en separat dusch i samma badrum, så badkaret kommer i princip enbart användas till att bada i, men det bryr sig ju inte GVK om.
Fråga 2. Hittar inte nåt om detta i BKR:s regler, om vi tar en firma som är certifierad av dem istället, slipper vi avvikelse då?
Oavsett så är det en mycket löjlig rekommendation som jag skulle strunta i. Det går utmärkt att ha ett fönster ovanför badkaret. Jag skulle vilja se statistik på hur många fuktskador som sker på denna plats!A adamwaallgren skrev:Bakgrund: Vi håller på och bygger nytt, och hade tänkt oss en sorts alkov i badrummet där vi kan ha ett badkar. Vid ”fotändan” av badkaret kommer det vara ett fönster.
Ja, i och med att det bara ska användas för bad kommer det ju knappt vara mer stänk än på fönstret vid diskhon…Jonatan79 skrev:
Att man inte ska ha fönster vid duschen känns ju mer rimligt, det har jag haft i min första lägenhet och den karmen såg inte rolig ut.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Vad har avvikelsen i intyget för betydelse för er?
Det är ju bara vid eventuell skada vid just den platsen som eventuell skadeersättning skulle påverkas ändå.
Men vill ni ha ett genomgående ok-protokoll så ställ inte in något badkar innan slutbesiktning. Platsen är avsedd för handdukskommod eller nåt.
Det är ju bara vid eventuell skada vid just den platsen som eventuell skadeersättning skulle påverkas ändå.
Men vill ni ha ett genomgående ok-protokoll så ställ inte in något badkar innan slutbesiktning. Platsen är avsedd för handdukskommod eller nåt.
it-snubben skrev:Vad har avvikelsen i intyget för betydelse för er?
Jo, har funderat på det… De kommer inte undra vad golvbrunnen är till för då?Okarlsson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Då gör vi så, får gömma badkaret nånstans sålänge . Återkommer med hur det går!