Skulle vilja använda en formgivares alster som förebild.
Får man det om man inte avser sälja plagiatet?
Måste man märka det som kopia av upphovsmannens original?
Hur mycket måste det skilja från originalet för att inte anses vara förfalskning?
Det kommer inte att bli exakt likadana, det klarar jag inte. Ej heller träslaget kommer att vara detsamma.
Vad säger lagen?
Objektet är från 50-talet men ett företag har nu startat nytillverkning, kanske med licens från formgivaren.
Lika bra att tala klartext, frågan kommer säkert upp i annat fall, det är de här det gäller.
Får man det om man inte avser sälja plagiatet?
Måste man märka det som kopia av upphovsmannens original?
Hur mycket måste det skilja från originalet för att inte anses vara förfalskning?
Det kommer inte att bli exakt likadana, det klarar jag inte. Ej heller träslaget kommer att vara detsamma.
Vad säger lagen?
Objektet är från 50-talet men ett företag har nu startat nytillverkning, kanske med licens från formgivaren.
Lika bra att tala klartext, frågan kommer säkert upp i annat fall, det är de här det gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du oroar dig i onödan. Jag byggde en egen variant av ett väldigt populärt skrivbord, laddade upp det på ett snickeriforum där jag fick över 200.000 visningar på <14 dagar och jag hörde inte ett knyst från firman som designade det.Marike skrev:
Det finns väl inget generellt förbud mot att kopiera design på detta sätt, så länge som man inte säljer det sen. Märk med brännstämpel eller något så att det syns tydligt att det är en ”förfalskning”, så minimerar du risken för att barnen försöker sälja av det som något annat än ditt verk sen.
Det var så jag tänkte också samt att kanske nämna förlagan. Jag har ju en oljemålning " Blue boy" som är målad av en Dansk konstnär och som är signerad med hans namn, så det borde ju räcka.Jetkokos skrev:
Fast jag känner mig ändå inte helt trygg, den är ju stämplad trademark.
https://architectmade.com/ blir nog inte glada om man kopierar deras utbud.
https://architectmade.com/ blir nog inte glada om man kopierar deras utbud.
Nu har jag letat i både eSearch och svenska databaser och jag kunde inte hitta vare sig design- eller varumärkesskydd. Jag kan ha missat någon formulering så klart.
Oberoende av det gäller dock inte mönsterrätten (designskyddet) enligt Mönsterskyddslagen vid nyttjande av mönstret för privat bruk utan vinstsyfte. Inte heller Varumärkeslagen gäller för din del, då den skyddar den som har ensamrätten från olovlig användning av varor och tjänster i näringsverksamhet.
Så, starta inget företag där du säljer de här, och var lugn.
Oberoende av det gäller dock inte mönsterrätten (designskyddet) enligt Mönsterskyddslagen vid nyttjande av mönstret för privat bruk utan vinstsyfte. Inte heller Varumärkeslagen gäller för din del, då den skyddar den som har ensamrätten från olovlig användning av varor och tjänster i näringsverksamhet.
Så, starta inget företag där du säljer de här, och var lugn.