Har bytt ut i princip alla radiatorer i huset och vill nu fylla på systemet för att kolla efter läckage men vet ej riktigt vilken ratt jag ska vrida på? Första bilden är från under varmvattenberedare och andra ovanpå. Systemet är ej i bruk men ska bytas ut till L/V värmepump nästa månad.
Vilket systemtryck ska man i en 1-plans villa?
Vilket systemtryck ska man i en 1-plans villa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Om du inte längre vill få varmvatten i kranen, ja.G Ganescha skrev:
Det är kallvatten som trycks in i beredaren och värms upp som sedan kommer ut i varmvattenkranen när den öppnas.
Nytt kallvatten ersätter det varma vattnet, och trycker ut det varma.
Blanda inte ihop värmesystemet med tappvattensystemet, det är två helt skilda saker.
Ja, det förstår jag också, menar medans jag fyller på elementen sen öppnar jag den igen, vrider jag på blå kran till vänster fylls något på, låter som till varmvattenberedaren och den behöver jag inte fylla på. Svart ratt jag pekar på sitter precis bakom blå på ”fördelaren”.D Dilato skrev:Om du inte längre vill få varmvatten i kranen, ja.
Det är kallvatten som trycks in i beredaren och värms upp som sedan kommer ut i varmvattenkranen när den öppnas.
Nytt kallvatten ersätter det varma vattnet, och trycker ut det varma.
Blanda inte ihop värmesystemet med tappvattensystemet, det är två helt skilda saker.
Vart går ledningen som kommer från det jag markerar som "påfyllning värmesystem"?
Det kan vara så att man satt den ventilen där, det går inte att veta utan att följa ledningen.
Den svarta ventilen "Avstängningsventil" ska alltid vara öppen, finns ingen anledning att stänga den (så länge du inte tänker tömma varmvattenberedaren).
Det kan vara så att man satt den ventilen där, det går inte att veta utan att följa ledningen.
Den svarta ventilen "Avstängningsventil" ska alltid vara öppen, finns ingen anledning att stänga den (så länge du inte tänker tömma varmvattenberedaren).
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Påfyllningsventilen (blå ratt) kommer från kallvattenledningen så vi är helt rätt på det. Avstängningsventilen sitter mitt emot blandningsventilen på andra sidan, den syns ej på bild och är helt öppen. Den du markerar som avstängning är avtappningskranen, Nr 11 på bilden där jag pekar. Jag vill bara vara säker på att jag ej trycker in mer vatten i beredaren när jag vrider på blå ratt då dom sitter så nära varandra, därför tänker jag att jag kanske ska stänga inkommande till beredaren (tillfälligt) för att vara säker på att det ej sker. Nu har jag visserligen provat att fylla på och märkte tyvärr en massa vatten i garaget som kom från radiatorn där, den är gammal och har suttit där sen huset byggdes. Tyvärr har den under alla år det ej varit uppvärmt rostat sönder så det blir att byta den också, men vi har i alla fall hittat rätt ratt för påfyllningD Dilato skrev:Vart går ledningen som kommer från det jag markerar som "påfyllning värmesystem"?
[bild]
Tack för all hjälp.
Du kan inte trycka in mer vatten i beredaren bara för att du öppnar en kran till något annat, den är så full den kan bli.
Korrigerad bild:
Manual på expansionskärlet
Korrigerad bild:
Logga in
Skapa konto
Manual på expansionskärlet
Liknande trådar
-
Hur tömmer och fyller jag på gammal Thermia varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp -
Hur fyller jag på vatten i mitt värmesystem?
Värmepumpar -
Någon som vet vad den här delen fyller för funktion (NIBE f-1255) bergvärmesystem
Värmepumpar -
Varför ”rinner o droppar” det i radiatorerna
Värme allmänt -
Värt att isolera om rören som leder till radiatorerna?
Isolering