Hej,
I ett sekelskifteslägenhet på plan 3 (av 6) vill göra håltagning i bärande vägg för en dörröppning på ca 100cm bred.
Bärande väggen är 50 cm tjock av hårt bränt tegel. Grannar nedanför och ovanför oss har tidigare öppnat väggen för dörröppning och vet att ventilationsrören går i bärande väggen.
Var exakt dessa rör är placerade avgör placering och bredd på vår planerade dörröppning.

Fråga 1: Finns det apparat som visar var ventilationsrören går i väggen?

Fråga 2: Har någon tips på byggbolag som kan visa placering på ventilationsrören?

Tack

BirgitS
Går det inte att avgöra var ventilationsrören är utifrån grannarna ovanför och nedanför?
Det är mycket troligt att rören bara går rakt upp och ner och inte svänger omkring inne i väggen.

2. När det gäller anlitande av byggkonstruktör så ökar chansen för svar om du berättar var i landet du bor. Men du kan också pröva med att använda sökfunktionen på www.sbr.se som är en förening för olika sorters byggingenjörer.

• Gilla
Ali Karandish
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du testat att begära ut ritningarna för byggnaden från byggnadsnämnden? Murade kanaler syns där. Och vanligen går de i en tjockare murstock, inte i väggar.

• Gilla
Ali Karandish
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att avgöra var ventilationsrören är utifrån grannarna ovanför och nedanför?
Det är mycket troligt att rören bara går rakt upp och ner och inte svänger omkring inne i väggen.

2. När det gäller anlitande av byggkonstruktör så ökar chansen för svar om du berättar var i landet du bor. Men du kan också pröva med att använda sökfunktionen på www.sbr.se som är en förening för olika sorters byggingenjörer.
Tack BirgitS!
Jag ska fråga grannarna ovan och under om vi kan mäta.
Bor i Stockholm. Jag ska kika på förslagna hemsidan.
Tack igen

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du testat att begära ut ritningarna för byggnaden från byggnadsnämnden? Murade kanaler syns där. Och vanligen går de i en tjockare murstock, inte i väggar.
Tack Claes för tipset. Jag har ett par ritningar men där syns inte ventilationskanalerna tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.