Har precis renoverat ett enklare förrådsskjul invändigt. . Isolerat tak golv och väggar och satt in en riktig ytterdörr. Nu behövs el temporärt och senare permanent...men, var brukar man ta in elen? Min tanke är underifrån in i en vägg i en dosa...finns något att tänka på?Förutom att elektrikern kopplar in elen permanent givetvis. Just nu behöver jag få in el till värmefläkt och dörren har ingen glipa för detta längre ju...

Din tanke är god, det är ett bra sätt att gå in upp i väggen och ut på lämpligt ställe på innerväggen. Man behöver bestämma sig för om det räcker med en kopplingsdosa som då lämpligen sätts uppe vid taket eller en liten elcentral som sätts på ca 1.7 m ö.g. Detta gäller installationskabel.

En skarvsladd ska man inte gömma så. Där får du ordna en glipa någonstans där kabeln inte kläms. Det finns lite olika lösningar beroende på hur tillfälligt det är.

Åter till installationskabeln så bör det nämnas att det är ett jobb för elektriker. Du behöver få kontakt med någon redan nu innan du gör något själv. Du får gräva diket, det är allt. Elektriker får inte koppla in saker som du själv installerat så du behöver komma på god fot med någon i förväg.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En skarvsladd ska man inte gömma så. Där får du ordna en glipa någonstans där kabeln inte kläms. Det finns lite olika lösningar beroende på hur tillfälligt det är.
.
Tack.
Glipa blir svårt. Dörren är tät. Funderar på att borra ett litet hål underifrån upp i golvet och dra in en sladd den vägen tillfälligt. Tanken är att ta bort sladden när riktig el är installerad. Vad tror du om det? Ok?

Bara hålet är tillräckligt stort för att stickproppen ska gå igenom.

Tänker att jag skruvar på den på insidan?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bara hålet är tillräckligt stort för att stickproppen ska gå igenom.
Tänker att jag skruvar på den på insidan?

Så får man inte göra :(

Med risk för att det upplevs som om jag tramsar: Får man exempelvis dra en förlängningskabel genom ett fönster som man sedan låser med nyckel, eller är regeln att man alltid, enkelt, måste kunna ta bort en förlängningskabel utan hinder?

För den här regeln att man inte får dra den genom ett litet hål i en vägg och sedan sätta på kontakten på den känns lite löjlig för en lekman. Att man inte ska använda förlängningssladdar för fasta installationer förstår jag, men gränsen för hur man tillfälligt får lösa saker känns svårnavigerad.

Jag hade nog övervägt att göra som TS tänkt även om jag vet att man inte får.

Det handlar helt enkelt om att dra gränsen någonstans mellan fast och "lös" installation. Det säger sig själv att man inte ska börja klamra skarvsladdställ på väggarna i någon större skala. Det drar med sig en massa frågor som hör till den fasta installationen.

Frågan har diskuterats en hel del och en rimlig definition som anförts av experter är att skarvsladdställ ska gå att plocka dän utan verktyg och utan att man behöver pilla i dosor och kanaler som kräver behörighet.

Sedan får var och en använda sitt sunda förnuft.

• Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Jag tänker sunt förnuft...det är bara tillfälligt för att få värme under måleriarbetet som redan är pågående. Känns lite dumt med stor glipa I dörren när det är minusgrader ute...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.