Jag vill fälla in ett badrumsskåp i en kaklad gipsvägg och undrar hur man då skall göra med tätskiktet. Det jag vill åstadkomma likar väldigt mycket det som syns på bifogad bild (skamlöst stulen från en badrumskatalog från Ballingslöv). Då väggen runt skåpet kommer att vara kaklad gips måste jag ha ett tätskikt utanpå gipsen. Hur gör man med tätskikten i anslutning till skåpet? Struntar man helt enkelt i det, eller rollar man ett tätskikt på skåpstommens utsida?

• ballingslov_inbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl gå att bygga en "låda" av gips i väggen, på den applicera tätskikt, sedan skjuta in skåpet i "lådan".
Det bör nog vara något mekaniskt nötningsskydd på tätskiktet så att inte skåpstommen ligger och skaver hål på tätskiktet.

Det enda vettiga måste ju vara att göra som aner80 föreslår, dvs montera skåpet efter tätskikt. Jag hade övervägt att kakla åtminstone hela vägen in i hörnet på sidoväggarna och nog helst även på bakväggen på vilken skåpet sitter.

Tack för era svar!

Om man bygger en lite större låda än vad som behövs så borde problemet med mekanisk nötning elimineras. Dock får man problem med att sätta fast skåpet någonstans. Vad tror ni om att bygga en något för stor låda och sedan använda någon form av distansklossar för att fixera skåpet i lådan, och som man dessutom kan skruva igenom. Om detta låter vettigt, vilket material bör klossarna vara av?

Varför inte bara slippa allt problem med klossar samt övergång mellan kakel-skåp genom att kakla hela gattet. Alltså även bakom skåpet. Den dag någon vill ta ner skåpet så ser det dessutom civiliserat ut bakom.

Precis, jag skulle nog ha kaklat hela lådan med nåt billigt kakel.
Alternativt samma kakel som på väggarna om det blir över så att det räcker.

Skåpet kan vila på lådbotten och fästas med skruv längst in.
Borde gå att limma fast en träbit på kaklet längst in i lådan och skruva fast skåpet i den, bara så att skåpet fixeras någorlunda, det mesta av påfrestningarna blir ju på lådans botten.

Jag hade också satt keramik hela vägen in bakom skåpet, men vill bara påpeka att det hade fungerat med gips direkt bakom, alltså till och med helt utan tätskikt. Naturligtvis ska man ha tätskikt där då branschreglerna föreskriver detta, men man behöver inte vara jätteorolig för nötning och liknande om man inte sätter keramik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.