12 102 läst · 8 svar
12k läst
8 svar
Vanligt handspackel i badrumstak, har hantverkarna gjort rätt?!
Hantverkarna som just nu gör mitt badrum skickade upp vanligt handspackel på gipset i taket, alltså inte våtrumsspackel. Är detta något att oroa sig för, eller ska man låta det passera? Det kommer att stå ett badkar samt tvättmaskin/torktumlare i badrummet som lär alstra lite fukt...
Tacksam för snabbt svar!
Mvh,
John
Tacksam för snabbt svar!
Mvh,
John
Våtrumsspackel har ju oxå förmågan att ge dåligt fäste åt prime,ångspärr och tätskikt... åtminstone hos en del fabrikat av gummitypen.
Jaså, det visste jag inte, är du säker på det? Men det spelar egentligen ingen roll, för våtrumsspackel är ju alldeles för svagt för att sätta plattor på ändå, precis som andra torkande spackel. Man ska aldrig spackla med den typen av spackel före plattsättning.
jon_h:
Hade själv inte en aning om det, inget som direkt nämts i utbildningar. Men jag hörde det första gången av dom vi köper material av.
Sen gjorde vi ett test på ett bygge, och det ger kass vidhäftning, man märker det framförallt om nån spacklat en gipsskarv med våtrumsspackel, och när man rollar primen eller ångspärren.
Kan säkert skilja från fabrikat till fabrikat, som allt annat. Och det står ju inte skrivet i sten, men många sättare dissar det pga det.
Hade själv inte en aning om det, inget som direkt nämts i utbildningar. Men jag hörde det första gången av dom vi köper material av.
Sen gjorde vi ett test på ett bygge, och det ger kass vidhäftning, man märker det framförallt om nån spacklat en gipsskarv med våtrumsspackel, och när man rollar primen eller ångspärren.
Kan säkert skilja från fabrikat till fabrikat, som allt annat. Och det står ju inte skrivet i sten, men många sättare dissar det pga det.
Men det spelar faktiskt ingen roll om det ger dålig vidhäftning eller om den vore jättebra. Man har ju inte våtrumsspackel under keramik ändå, spacklet är för svagt i sig. Vilket sägs i BKR's behörighetsutbildningar, om man missat det innan.
Alla sättare som kan sitt jobb låter naturligtvis bli att spackla med annat än mineraliskt bundet spackel under keramik.
Alla sättare som kan sitt jobb låter naturligtvis bli att spackla med annat än mineraliskt bundet spackel under keramik.
Självklart, men all våtrumsspackel är inte organsikt, såldes finns det våtrumsspackel (mineraliskt) som ur den synpunkten är helt ok att använda.jon_h skrev:Men det spelar faktiskt ingen roll om det ger dålig vidhäftning eller om den vore jättebra. Man har ju inte våtrumsspackel under keramik ändå, spacklet är för svagt i sig. Vilket sägs i BKR's behörighetsutbildningar, om man missat det innan.
Liknande trådar
-
Sätta in en kattlucka i vanligt glas i ett mindre källarfönster
Fönster & Dörrar -
Hur får jag längre "kladdig" tid på vanligt vitt trälim?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rostfri elpatron eller i vanligt stål till IVT Greenline HE?
Värmepumpar -
Hur många watt i ett vanligt eluttag?
El -
14.80 öre/kwh rabatt. Ovanligt bra?!
Elavtal, elpriser & elförbrukning