Hej,

Har ett badrumsskåp där jag tänkte sätta in ett eluttag för tandborste/rakapparat. Så smidigast vore denna typ: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vägguttag-3-v-euro-utanpå-liggande-elko som har euro-uttag endast.
Detta är ju inte IP-klassat så detta skall inte användas i badrum. Men när jag kikade på 2014 års regler för IP-klassning så blev jag osäker:
http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/ip-klass-i-vatutrymme/

Enligt bilden så finns det en Zon 3 där IP21 krävs. Fungerar det uttaget jag hittade till detta?

Eller behöver det vara jordat?

Annars är jag på jakt efter ett smidigt utanpåliggande 1-vägs uttag (jordat) med lock som är godkänt?

Vart hittar jag detta?
 
Den där skissen är väl inte helt uppdaterad.

Uttag i badrum får överhuvudtaget aldrig sitta annat än i det område som de kallar för Zon 3. och där måste uttaget vara skyddat av en jordfelsbrytare. Det finns alltså ingen anledning att blanda in IP44.
 
hempularen skrev:
Den där skissen är väl inte helt uppdaterad.

Uttag i badrum får överhuvudtaget aldrig sitta annat än i det område som de kallar för Zon 3. och där måste uttaget vara skyddat av en jordfelsbrytare. Det finns alltså ingen anledning att blanda in IP44.
Så Ip44 är inget krav?
Jordfelsbrytare finns redan. Och det finns ett uttag på utsidan av badrumsskåpet (Ip44, med lock). Men är ojordade Euro-uttag tillåtna?
 
Ja Eurouttag är tillåtna, de kan bara användas av aparater som är dubbelsiolerade som inte skall vara jordade.

Bilden du länkade till är inte helt korrekt.

Ett uttag måste sitta minst 120cm från en dusch och/eller minst 60cm från en badkarskant. Dvs. i bilden gäller 120cm från badkarsblandaren, eftersom den har en dusch. Lite förenklat utryckt.
 
hempularen skrev:
Ja Eurouttag är tillåtna, de kan bara användas av aparater som är dubbelsiolerade som inte skall vara jordade.

Bilden du länkade till är inte helt korrekt.

Ett uttag måste sitta minst 120cm från en dusch och/eller minst 60cm från en badkarskant. Dvs. i bilden gäller 120cm från badkarsblandaren, eftersom den har en dusch. Lite förenklat utryckt.
Okej, men borde man inte ha ett jordat uttag här också med tanke på att det andra uttaget är jordat samt jord är framdraget?
 
För att förtydliga: Det är ingen skillnad på reglerna mellan jordade och ojordade Eurouttag. Avstånden från dusch som nämns gäller båda typer, och detta både till uttag inuti som utanpå badrumsskåpet.

Krav på kapslingsklass finns det alltid. I oklassat område, det som kallas zon 3 i denna tråd, gäller IP44 om så behövs, dvs om uttaget kommer att bli överspolat. Annars räcker IP21. Inuti badrumsskåpet lär det ju inte vara utsatt för besprutning.

Edit: Ett jordat uttag tillåter eurouttag i samma rum, men inte gamla ojordade uttag för schukostickproppar.
 
Bo.Siltberg skrev:
För att förtydliga: Det är ingen skillnad på reglerna mellan jordade och ojordade Eurouttag. Avstånden från dusch som nämns gäller båda typer, och detta både till uttag inuti som utanpå badrumsskåpet.

Krav på kapslingsklass finns det alltid. I oklassat område, det som kallas zon 3 i denna tråd, gäller IP44 om så behövs, dvs om uttaget kommer att bli överspolat. Annars räcker IP21. Inuti badrumsskåpet lär det ju inte vara utsatt för besprutning.

Edit: Ett jordat uttag tillåter eurouttag i samma rum, men inte gamla ojordade uttag för schukostickproppar.
Tack för ditt svar! Då förstår jag. Uttaget kommer endast användas av apparater med euro-stickpropp (eltandborste samt rakapparat). Tänkte välja euro-uttaget för att det är smidigare (lika stort som 1-vägs uttag). Men vad rekommenderar ni? Finns det någon ytterligare fördel att ha jord fram till uttaget även om apparaterna har euro-kontakt?
 
Enligt reglerna ska det finnas en jordtråd framdragen till uttaget, ifall någon senare vill montera ett jordat uttag där. Om uttaget i sig är jordat spelar ingen roll för dubbelisolerade apparater med eurostickpropp. Fördelen är givetvis att det går att plugga in jordade apparater..
 
Att sätta jordat uttag ger ju större flexibilitet. Eurouttagens (enda?) fördel är ju att du får in fler på samma plats. En europlugg är begränsad i hur mycket ström en sådan apparat får dra, 2,5A har jag för mig. Så det finns rätt många apparater som inte har Europlug. De flesta hårtorkar ex. lär vilja ha mer än ca 600W som du max kan ta ut med en europlugg.

Och som sagt vanliga ojordade uttag är givetvis inte tillåtna.
 
Svarar en gammal tråd.
Har samma problem med gamla Schneider dimrar. Upplever också att de går sönder då många slår på dimrarna i stället för att trycker för att tända/släcka.
Jag tar bort all vit plast framför dimern, och knackar sedan med en hammare på vridpinnen samtidigt som jag smörjer med 5-56. Efter några knackningar börjar de fungera igen, och jag fortsätter med att knacka och smörja ett tag till. Sedan vet jag inte hur länge de kommer hålla, har gjort det på två stycken nu, ara den ena för ett halvår sedan och den andra för ett par veckor sedan.
 
BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
Svarar en gammal tråd.
Har samma problem med gamla Schneider dimrar.
Inga problem med att skriva i en gammal tråd men denna tråd handlar inte om några dimrar alls så ditt inlägg är rätt obegripligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.