Visst är det inrriterande att vanliga bits inte passar i festools centrotec-chuck. En herre på festool owners group har löst problemet här:

http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=1733.0

Jag har inte testat det själv än, men kommer absolut att göra det.

Hej Daniel!

Man måste tydligen slipa om ett vanligt bits, runda av kanterna, och kanske också flytta spåret för att den skall passa. Kanske är det festoolska utförandet avgjort mycket bättre, om inte är det löjligt av Festool att försöka införa en ny slags standard enbart i syfte att öka egen försäljning av tillbehör.

Jag skulle nog kolla om man kan angripa problemet från andra hållet, alltså anpassa maskinen för std bits. Det är min första tanke, men kanske orealistisk.

per

pernitta skrev:
Hej Daniel!

Man måste tydligen slipa om ett vanligt bits, runda av kanterna, och kanske också flytta spåret för att den skall passa. Kanske är det festoolska utförandet avgjort mycket bättre, om inte är det löjligt av Festool att försöka införa en ny slags standard enbart i syfte att öka egen försäljning av tillbehör.

Jag skulle nog öppna maskinen och kolla om man kan angripa problemet från andra hållet, alltså anpassa maskinen för std bits. Det är min första tanke, men kanske orealistisk.

per
Jag tror att det kanske kan vara en blandning. Helt klart är att speciellt långa bits, och i ännu större utsträckning borr med bitsfste sitter bättre och mycket bättre centrerat i en festool centrotec-chuck än i ett vanligt bitsfäste. Att öppna centrotec-chucken (som inte sitter fast på maskinen, utan är en lite lös "extrachuck") är nog mycket svårt, jag har tyvärr inte den framför mig, men jag har mycket svårt att se att den skulle gå att dela och få ihop igen. Sen känns det väl inte alls omöjligt att festool vill sälja mer av sina egna, rejält dyra, bits.

Men att svarva ett nytt spår i bitsen och runda kanterna känns som en spännande utmaning och bra svarv-träning när jag har kommit igång med min solbergasvarv, och hittat en metallsvarvs-modul till den.

Jag hoppas verkligen att Du hittar en support, den kommer Du att ha livslång glädje av!

Men att svarva ett nytt spår i bitsen och att avrunda kanterna är en verklig utmaning!. Dels är det i stort sett omöjligt att svarva en snygg kärl (heter det så?) på nämnda svarv, dels är säkert materialet alldeles för hårt. Men Du kan slipa, sätt bitsen i svarvens chuck och montera en slipmaskin på supporten. Starta svarven och slipen och avverka försiktigt.

per

pernitta skrev:
Jag hoppas verkligen att Du hittar en support, den kommer Du att ha livslång glädje av!

Men att svarva ett nytt spår i bitsen och att avrunda kanterna är en verklig utmaning!. Dels är det i stort sett omöjligt att svarva en snygg kärl (heter det så?) på nämnda svarv, dels är säkert materialet alldeles för hårt. Men Du kan slipa, sätt bitsen i svarvens chuck och montera en slipmaskin på supporten. Starta svarven och slipen och avverka försiktigt.

per
Aha, hade ingen aning om vad som egentligen är lätt eller svårt att svarva med en metallsvarvssupport, har ingen erfarenhet alls. Förmodligen lär jag inte hitta någon support som är gjorde för just den svarven, de tillverkas inte längre, och finns inte i lager. Men jag tror att jag skulle kunna hitta någon form av toppslid (tror jag att det heter) till en vanlig, äldre metallsvarv, och på något vettigt sätt fästa den i maskinen.

Den där är hur lätt som helst att svarva i en vanlig metallsvarv med toppslid. Någon support behövs inte. Ej heller dubb. Naturligtvis bör man använda hårdmetallverktyg, men det är väl i alla fall ingen som håller på med snabbstål längre? Spåret med radie kan enkelt åstadkommas med ett instick med ett skär med någorlunda rätt nosradie.

Edit: Du kan köra maskinen på ganska högt varvtal om du använder riktiga verktyg av hårdmetall. ca 100 m/min är inga problem för ett modernt skär. Det blir då 5000 rpm

Du har helt rätt i princip, men nu handlade det ju inte om en vanlig metallsvarv. Solberga är i grunden en svarv för trä, och det utgick jag ifrån i mina inlägg.

per

Är det helt korkat att tänka att man anpassar en lämplig bitschuck för vanliga bits till en centrotec som adapter. Fungerar säker oftast i alla fall. Däremot bygger det ju på några cm, men man behöver bara anpassa en enda istf. alla.

Inte alls korkat, det var ungefär så jag tänkte i inlägg nr 2. Däremot tycker jag att det är korkat av Festool att inte acceptera den standard som existerar. För bättre styrning räcker det kanske bara med att tillverka bitset längre. Och som jag nämnde, det kan finnas andra skäl till deras inovation.

per

Mr Handyman skrev:
Är det helt korkat att tänka att man anpassar en lämplig bitschuck för vanliga bits till en centrotec som adapter. Fungerar säker oftast i alla fall. Däremot bygger det ju på några cm, men man behöver bara anpassa en enda istf. alla.
En sådan bitshållare, i ett par varianter har festool redan. Men som sagt så bygger det på längden, och framförallt så missar man den exakta styrningen.

Eller så tar man med sig stora plånboken och köper centrotech satsen i systainer då har du alltid dina prylar, Med dig och i bra ordning och av bra kvalitet och under en låååång tid framöver.

kostar runt 2000 enkronor vi har en sats på jobbet jag misshandlar borren och skruvar många tusen skruv. Har för mig att den är 2 år gammal och det finns mycket kvar av det mesta än.

snickarfrasse skrev:
Eller så tar man med sig stora plånboken och köper centrotech satsen i systainer då har du alltid dina prylar, Med dig och i bra ordning och av bra kvalitet och under en låååång tid framöver.

kostar runt 2000 enkronor vi har en sats på jobbet jag misshandlar borren och skruvar många tusen skruv. Har för mig att den är 2 år gammal och det finns mycket kvar av det mesta än.
Jo, den använder jag också, men de små bitsen som följer med passar inte i centrotecchucken. Och de långa bitsen täcker inte riktigt alla skruvar jag råkar på...

Daniel_N skrev:
Jo, den använder jag också, men de små bitsen som följer med passar inte i centrotecchucken. Och de långa bitsen täcker inte riktigt alla skruvar jag råkar på...
Det kanske är överspelat men det följer ju med en bitshållare som i sin tur passar i Centrotec hållaren, därmed borde problemet vara löst. Har 2008 års kit.

Njae, jag skulle vilja sätt ett bits direkt i centrotechållaren, för att hålla nere den totala längden, men tack ändå:)

OK, då är jag med. Hållaren är ju "bara" en hållare och även Centrotec bitsen sitter ju faktiskt direkt i maskinen. Plockade fram maskinen, tog bort Centrotec hållaren och satte ett Boschbits direkt i skruvdragaren. Gick utmärkt och det blev ännu mer kompakt. Om det fungerar i långa loppet vet jag inte men fungerar gör det i vilket fall.

Skillnaden på bitsen är ju framförallt den avrundning som Festools bits har, som ovan nämnts. Däremot har mina Boschbits ett spår, precis som Festools bits, förmodligen för att någon slags fjäder skall hålla kvar bitsen i hållaren.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.