Status
Tråden går ej att kommentera.
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag sagt att det finns något problem? Det enda jag anser är att "i princip alla" betyder något helt annat än "en väldig hög andel".

Även om 99 procent av de röstberättigade hade BankID så anser jag inte att det är "i princip alla". Det är en väldigt hög andel av de röstberättigade men då över 75000 personer då skulle sakna BankID anser jag inte att det är korrekt att säga att "i princip alla" har det.

Men nu släpper jag detta sidospår.
Det är ok. Vi måste inte värdera "iprincip alla" lika. För mig är 99% definitivt "iprincip alla" och antagligen även 95%. Det kanske inte spelar någon roll egentligen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så en Sosse begick ett brott, som hon till och med dömdes för, alltså kan man förvänta sig det av fler sossar.
Rimligtvis gäller detsamma om Moderater då? En moderat begick ett brott och dömdes för det, vad hindrar andra moderater från att göra samma sak?
Åter igen moderater är inte lika maktfullkomliga som sossar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åter igen moderater är inte lika maktfullkomliga som sossar.
Du inser väl hur fel den kommentaren är?
I 4 år har Kristersson varit bitter och hävdat att han borde bildat regering. När han ser att chanserna minskar så bryter han löften för att få makten.
En politiker skall alltid vilja sitta på makten, annars är man ganska misslyckad som politiker.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om vi sparar det fram till valdagens slut har jag inga problem med det. Det verkar lösa andra problem vi har redan idag. Om du inte vill göra det så blir det fortfarande bara lika bra eller dåligt som idag.
Här är vi fundamentalt olika. Jag har ingen lust att min, din eller någon annans röst ens i överföringsögonblicket kan spåras till person. Att spara det över tid är direkt vansinne, givet vilket saftigt mål sådana kopplingar blir. Ett register över varje svensk medborgares röst? Låter kul, säkerhetsmässigt!

MathiasS MathiasS skrev:
Du väljer helt själv vem du diskuterar med här. Om du tänker dig att man inte ska diskutera frågor som denna utan att vara arkitekt eller utvecklare så har du nog hamnat lite på fel ställe. Du gjorde föresten ett inlägg tidigare där du pratade om ett proppskåp. Du kanske ska låta bli sådana inlägg eftersom du inte är elektriker?
I sådana frågor väljer jag kanske att lyssna på elektrikern, eller åtminstone försöka komma med konkreta förslag själv. Goddag!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M max-66 skrev:
Du inser väl hur fel den kommentaren är?
I 4 år har Kristersson varit bitter och hävdat att han borde bildat regering. När han ser att chanserna minskar så bryter han löften för att få makten.
En politiker skall alltid vilja sitta på makten, annars är man ganska misslyckad som politiker.
Men en politiker som inser att han förlorat ett val, kämpar på i 4 år och försöker få igenom det man kan och inför NÄSTA val klart och tydligt deklarerar hur man tänker bilda regering är väl inte ohederligt?

Att däremot INFÖR ett val deklarera att detta är våra röda linjer och sen efter valet helt sonika traska över är däremot ohederligt.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänsterväljare är inte raketforskare precis. Inte så svårt förstå att de inte kan dra den slutsatsen. Och det får vi tacka dem för. Mycket bättre röster går till M och KD. Frågan är bara hur många SD-völjare som inte orkar skriva SD på en blank sedel. Men det är en annan fråga
Nu är du inkonsekvent. Du har tidigare påstått att just forskare är vänstervridna. Så det var trams som sagt.

Vi har ju t.ex. de där moderaterna på Östermalm som nu för första gången hade röstat på S därför att de ville till varje pris undvika att SD får ökad makt.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åter igen moderater är inte lika maktfullkomliga som sossar.
Det är ju bara ditt påhitt.
Det är klart att politiskt aktiva vill ha makt. Ju mer ju högre upp man kommer i hierarkierna, precis som på företag. Det är ju därför de har avancerat.
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag tror visst att brist på valsedlar kan göra att ett parti missgynnas. Det finns, tyvärr, alldeles för många som inte bestämmer sig förrän de står och tittar på valsedlarna. När jag köade i söndags stod det ett gäng vuxna människor bakom och pratade. De diskuterade personval och stod där och då i kön och pratade om ifall man kanske skulle kryssa i något namn och om det var någon man kände igen, eller någon som kom från byn, eller någon som hade rätt typ av namn eller åtminstone verkade ha rätt jobb... Hade valsedlar saknats hade de som fick personkryssen inte fått något kryss.

Detsamma gäller säkerligen också folk som står och väger mellan säg M och SD, eller varför inte S och SD. (ser man till vilka väljare SD har "stulit" genom åren så kommer de väl mest från de partierna). Står denne late väljare där och ska plocka lappar, S saknas men SD ligger där och lyser i ögonen och vips så blev det en SD röst i år.
Det tror jag också men det blir ju tramsigt när man påstår att de som plockar bort valsedlar inte förstår vad det leder till bara för att de skulle höra till ett visst parti.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har redan nämnt fusket på ålderdomshem. Har inte tid sammanställa det åt dig.
Men det är den man oftast hör om, och det är den vi själva varit med om med vår morfar. I vårt fall var det personal på ålderdomshemmet som var lite väl engagerad i valrörelsen. Vi stoppade personen även från att rösta åt andra gamlingar på samma boende.
Det var ju 20 år sen. Kom med något nytt i stället för att älta.

Jag har ju i två inlägg länkat till flera sidor som beskriver hur moderater har fuskat. Alltså kan vi med din logik komma fram till att moderater fuskar i stor skala.
 
  • Gilla
tergo och 6 till
  • Laddar…
M max-66 skrev:
Du inser väl hur fel den kommentaren är?
I 4 år har Kristersson varit bitter och hävdat att han borde bildat regering. När han ser att chanserna minskar så bryter han löften för att få makten.
En politiker skall alltid vilja sitta på makten, annars är man ganska misslyckad som politiker.
Vad har han brutit för löften?
 
BirgitS
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jösses.Nu spekulerar du bara. Det kan ju också vara så att socialdemokraterna har betydligt lägre intelligensnivå är den högra sidan. Därför kan det inte planera och verkställa ett valfusk utan att åka dit. Visst är det kul att spekulera?
Det är klart att jag spekulerade men det gjorde ju du (och Anders) också. Som sagt Wikipedia-sidan kan inte tas som intäkt för att det är vanligare att ett visst parti fuskar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju 20 år sen. Kom med något nytt i stället för att älta.

Jag har ju i två inlägg länkat till flera sidor som beskriver hur moderater har fuskat. Alltså kan vi med din logik komma fram till att moderater fuskar i stor skala.
Sluta tramsa dig nu. Har aldrig sagt det inte förkommer fusk från M. Men S är tusen resor värre. Du kan ju se på wikipedia länken ungefär hur många S fusk det går på ett M fusk.
 
BirgitS
H hapazard skrev:
[länk]

"I ett valdistrikt i Botkyrka har det räknats fler röster än antalet röstberättigade. S ser ut att ha fått för många röster."

"I valdistriktet Tullingeskog i Botkyrka kommun har 1 144 röster räknats i riksdagsvalet. Men distriktet har bara 1 070 röstberättigade, alltså 74 färre."

Smidigt. De borde pratat ihop sig innan så de inte lade till så många röster att det blev över 100%
Det där var en preliminär rösträkning. Varför tror du att den kallas för preliminär?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åter igen moderater är inte lika maktfullkomliga som sossar.
Jaha, ett axiom alltså att sossar är fuskande maktfullkomliga typer och moderater är felfria personer som endast i undantagsfall för fel och knappt då.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta tramsa dig nu. Har aldrig sagt det inte förkommer fusk från M. Men S är tusen resor värre. Du kan ju se på wikipedia länken ungefär hur många S fusk det går på ett M fusk.
Jag har inte påstått att du har sagt att det inte förekommer fusk från M. Men om det räcker med några dokumenterade fall när det gäller S så räcker det med några dokumenterade fall när det gäller M.

Det är bara din gissning.

Nej, som jag redan har förklarat så går det inte att se på Wikipedia-sidan hur ofta ett visst parti fuskar. Det kanske bara betyder att moderater så mycket intelligentare att de inte blir påkomna för att ta ett exempel. Eller att det är en högerövervikt bland de som skriver i Wikipedia för att ta ett annat.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, ett axiom alltså att sossar är fuskande maktfullkomliga typer och moderater är felfria personer som endast i undantagsfall för fel och knappt då.
M är inte felfria långt från det. Men allt är relativt. I relation till S är de felfria
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.