Det har varit kassakris och uppehåll i maskinrenoveringarna men nu har jag börjat med nästa projekt:

En Valmet pelarborrmaskin tillverkad på flygmaskinsfabriken år 1953.
Man kan lugnt säga att flygmaskinen satsade på konceptet "tyngre än luft". Man får ju fråga sig hur Valmets flygmaskiner kunde lyfta från marken;-)
Jag har frontlastare på traktorn så för mig är vikten inget problem bara en fördel. Jag har inte vägt den men gissningsvis handlar det om cirka 200 kilo.

Motorn är en Strömberg tvåhastighets trefasmotor på 0,7 kW. Remskivorna är trappskivor med två steg var och de är sinsemellan utbytbara. Det här ger 8 hastigheter totalt. Spindeln har Morse 2 kona.
Man höger och sänker hela borrmaskinen på pelaren med veven ovanpå.
En detalj som jag inte förstår är varför det finns dubbla bord. Det övre går att luta i sidled och har fasta lägen för vissa gradtal. Är det någon som förstår vad det här extrabordet är till för?

Hittills har jag svetsat ihop och förstärkt bocken som maskinen står på. En tidigare ägare hade byggt bocken men han kunde tydligen inte svetsa ordentligt och en stor del av fogarna var bara punktade. Ett rent underverk att bocken inte hade rasat ihop.
 
  • Valmet pelarborrmaskin från 1953 på en förstärkt svetsad bock, med dubbla lutbara bord och veven ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyltar på en Valmet pelarborrmaskin från 1953 som visar tillverkarinformation och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Valmet pelarborrmaskin med dubbla bord och remdriven Strömberg tvåhastighetsmotor, placerad på en svetsad bock utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En redig pjäs det där du. Angående borden - den har inte varit en golvpelare en gång i tiden och röret blivit nedkapat? Borden känns så extremt nära varandra.
 
Samma tanke slog mig också men pelaren verkar gjuten med en fläns i nedre ändan och höj-sänk mekanism i övre ändan så rimligtvis kan den inte vara kapad.

Borden är verkligen extremt nära varandra......
 
Jag hann ta isär motorn på borrmaskinen för lagerbyte men sedan kom annat emellan.

En granne skulle gjuta sulan för sin maskinhall så det blev en väldig brådska att hacka bort "betongen" ur motvikten till traktorn och putsa och måla plåtskalet och armera för ny gjutning för det brukar ju alltid bli betong över på stora gjutningar. Förra ägaren hade räknat fel på cementen då han gjöt motvikten så alltihop höll på att falla sönder och etergaddarna hade byggt bo mitt inne i betongen. Nu är det gjutet med K30 och rejält armerat så den här gången skall det hålla.

Sedan blev det plötsligt vackerväder så nu håller jag på och förbereder för att måla om trösklarna på bilen. Jag målade om dem förra gången för ungefär 10 år sedan och så här länge höll det innan rosten kom tillbaka.

Arbetsdagarna blir längre...... så jag ser målet i fjärran. Att kunna börja arbeta på riktigt igen.....men det är en bit kvar.
 
Nu är rosten på bilen sandblästrad och målad enligt konstens alla regler med tvåkomponentsfärg. Ett litet hål blev nödvändigt att svetsa. Underredsmassan och vaselinet är på plats och tid är bokad till oljebehandling.

Pelerborrmaskinen är sönderplockad i småbitar och jag lyckades sälja litet skrot och få in litet kapital så nu drar renoveringen igång igen!
 
Jag blev tvungen att smida en tappnyckel av en bit av en bladfjäder från en bil för att få isär spindeln för lagerbyte.
Det har visat sig att verktyg som inte ser ut som verktyg blir bortkastade så därför brukar jag göra såna här specialverktyg snygga och skruva fast dem på maskinen någonstans så de följer med tills nästa lagerbyte.

Nu är allting isärtaget och jag håller på och monterar de nya lagren i spindeln.

Ventilationsgallret på motorn var alldeles bortbulat så jag slipade bort nitarna och riktade gallret och gängade nithålen och skruvade fast.
 
  • Hemgjord tappnyckel av bladfjäder monterad på maskin för att förhindra bortkastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad maskin i verkstadslokal med synliga lagren och det riktade ventilationsgallret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skräddarsydd tappnyckel monterad på en maskin för lagerbyte, vid sidan av en isärtagen mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
Försänkningen för smörjnippan i spindelhylsan var för trång så det var omöjligt att komma åt med någon vaselinspruta eller med något verktyg för att skruva loss smörjnippan.
Jag svetsade fast en flatjärnsstump i smörjnippan och skruvade loss den och borrade upp försänkningen från 14 till 16 mm.
Tur att jag redan har en pelarborrmaskin. Orsaken till att jag behöver två borrmaskiner är att Arbogan alltid är nedklottad med skärvätska från metallarbete och det duger inte med skärvätskefläckar på träprodukter åt kvalitetsmedvetna kunder. Det tar på tok för mycket tid att rengöra borrmaskinen då jag skall borra trä.

Annars har jag hållit på och skurit till och monterat filttätningar till spindeln.
 
  • Hand som håller en spindelhylsa med försänkt hål bredvid verktyg och maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelarborrmaskin i verkstad med flatjärnsstump svetsad på smörjnippan och verktyg på arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spindeln är ihopmonterad efter 5 misslyckade försök. Det verkade som om någon tidigare ägare hade kastat bort litet delar som skulle vara inne i spindeln så det blev att svarva en ny fyllningsring och köpa litet passbrickor.

Övre lagret är på plats i motorn men tydligen hade jag köpt fel lager till nedre ändan.
Såhär pressade jag övre lagret på plats. Fläkten är innanför nedre motorgaveln och har större diameter än motorgaveln så för att få loss rotorn hade jag varit tvingen att montera loss hela motorn. Därför var det enklare att pressa med en stor skruvtving.
 
  • Motor med skruvtving för pressning av lager i skogsområde med synlig fläkt och motorgavel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det bara att limma fast gummibelägget på remspännarrullen och skruva fast den och så är maskinen mekaniskt färdigrenoverad.

Inom ett par veckor skall jag få hjälp med att installera motorskydd och nollströmsrelä och nödstopp. Efter det är den färdig.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Kul att se! Hur var skicket på den invändiga morsekonan i spindeln?
 
Riktigt bra. Den behövde inte brotschas.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag tillverkade en haknyckel och skruvade isär chucken och putsade och smorde den så när är allt mekaniskt i skick.

Farsgubben har redan börjat plocka ihop elektriska lådan.
En intressant detalj är att motorn visade sig vara Dahlanderkopplad. Den sortens tvåhastighetskopplingar är sannerligen inte vanliga i dag.
 
  • En gammal pelarborrmaskin med grönt hölje, kopplad till en gulfärgad elektrisk låda, placerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Dahlanderkopplad pelarborr i ett verktygsskjul, renoverad och smord, klar för användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad innebär dahlanderkopplad?

Har du funderat på att byta pelaren för lite mer höjd? Ser inte ut att gå in så mkt under ett borr?
 
Då man vevar upp borrhuvudet så långt det går har man 35 cm fri höjd under chucken. Tror du inte att det räcker?

Dahlanderkoppling är ett sätt att åstadkomma en tvåhastighetsmotor med samma effekt på båda hastigheterna och den ena hastigheten hälften lägre än det andra utan att ha separata lindningar för de olika hastigheterna.
den här motorn går på antingen 700 eller 1400 varv i minuten och ger 0,7 kW på båda varvtalen.
http://www.sigbi.se/system/Teknik/Handbok-Drivsystem/Val-av-motor/Polomkopplingsbar-motor
 
  • Gammal pelarborrmaskin med borrhuvudet upphöjt, placerad i en verkstad med verktyg och kartonger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det borde man ju komma långt med! Jag som inte fattade att masinen inte var fullt uppvevad.

Är det lilla bordet vridbart? Kan det vara tänkt som stöd för höga smala bitar man vill borra? eller när det ska borras i vinkel? Verkar iofs rätt överarbetat för en sån sak, men kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.