Skulle precis beställa en ftx byggsats.

Priserna verkar va i princip samma.
Men har några frågor.

Flexit UNI2 R EC eller Östberg HERU E EC ?

Östberg står tydligt värmeåtervinning.
Står inte i annonsen att flexit har detta. Har den det?

Läste någon stans att vissa har någon sommarfunktion (blir lite kallare sommartid.)
Har dessa två detta?

Jag har 140kvd plus källare.
Finns ingen dålig lukt i källaren och ingen mögel.Och källaren används bara till pannan och ett gästrum.(som knappt används)

Hur funkar detta? tänkte vilket som köpa ett kitt för 160kvd. För antingen 140 eller 160. och priset e i princip samma.

Men vi har ingen källardörr det sitter bara en barngrind där. Kommer detta spåra ur systemet? ska jag ändå räkna med källaren i valet av storlek? måste jag dra ner rör i källaren också? (inget vi är ute efter)

många frågor. Hoppas någon kan hjälpa oss.

ingen?

Aggregaten är rätt lika och fungerar efter samma princip. Båda två är natuligtvis med återvinning, det är ju hela poängen med ett FTX-aggreggat.

Innan du beställer bör du ta fram en ventilationsritning på hur du tänkt dig systemet. Den kommer svara på frågorna omkring källaren också. Men spontant så hade jag dragit rör till den också.

Sommarfunktion brukar betyda att själva återvinningen kopplas förbi. Är det då svalare ute än inne så får du "kall" luft utifrån.

När du ändå satsar på FTXsystem så bör/ska du ta med hela huset (inkl. källaren).

Frånluft från kök, bad, toa, klädkammare, förråd, tvättstuga, mfl andra "dåliga" utrymmen, exklusiv pannrummet som bör betraktas som egen brandcell även om det inte är det.

Tilluft i sovrum, vardagsrum, gillestuga, gästrum, mfl vistelserum.

Har man källare så bör man försöka styra så att den mesta av frånluften tas från källaren och den mesta av tilluften på översta våningen.

Jag ska beställa komplett kitt och då räknar företaget ut var allt ska sitta. På sommaren är det mycket svalare i källaren. Skulle detta innebär att det blir svalare i hela huset i så fall?

Sommarkyla som det funkar med Heru innebär att aggregatet går på max (Dock är rotorn för vvx ej igång) när luften ute är x antal grader svalare än inneluften och utetemperaturen är svalare än t ex 21 grader. Jag har en enplansvilla i söderläge och jag tycker att det funkar bra. Värdena för sommarkyla kan ställas in enligt egna önskemål inom vissa gränser.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.