Hej,

vi har ett fritidshus på 91kvm (1 plan) från 2017 där vi investerade i vattenburen golvvärme i den gjutna plattan. Av olika anledningar så snålade vi dock in på värmesystemet i övrigt och nöjde oss med en el-panna (NIBE EVC13) och varmvattenberedare (NIBE Compact). I övrigt har vi även en kamin installerad. Huset ligger i nordöstra skåne vid kusten där marken i princip består av enbart sandjord.

Höstens och vinterns elpriser har ju även fått oss att fundera på om vi borde byta ut till någon mer energisnål lösning. Som jag ser det så finns det två alternativ - LLVP eller LVVP med sina respektive för och nackdelar:

LLVP:
  • Fördelar: "Billig", enkel installation
  • Nackdelar: Kalla golv (?), ingen varmvattenberedning
LVVP:
  • Fördelar: Varma golv, varmvattenberedning
  • Nackdelar: Större utedel, betydligt dyrare
Är det "hål i huvudet" att installera en LLVP och inte en LVVP? När jag tittar på LVVP:ar så känns många onödigt stora för husstorleken, eller? Är "split"-modellerna av LLVP något att fundera på i vårt fall?

Som info så låg nuvarande årsförbrukning 2021 på 12000kWh varav ca 1700kWh/mån de kallaste vintermånaderna och ca 300-400kWh/mån under sommarmånaderna.
 
Finns mindre modeller av LVVP, t.ex. Eco Inverter R32 från Mitsubishi Electric. 4 kW eller 6 kW. Om huset vara används på sommarhalvåret skulle jag nöja mig med en LLVP som får gå på underhållsvärme 8°-10° under vinterhalvåret. Används huset året runt så skulle jag satsa på LVVP, förmodligen split-modell när det är fritidshus.
 
J Josth skrev:
Finns mindre modeller av LVVP, t.ex. Eco Inverter R32 från Mitsubishi Electric. 4 kW eller 6 kW. Om huset vara används på sommarhalvåret skulle jag nöja mig med en LLVP som får gå på underhållsvärme 8°-10° under vinterhalvåret. Används huset året runt så skulle jag satsa på LVVP, förmodligen split-modell när det är fritidshus.
Tack för snabbt svar! Vi anv. huset året runt speciellt på helgerna men under rådande omständigheter även större delen av veckorna då hemmaarbete är påbjudet. Lutar åt att det blir en LVVP ska höra runt med ett par installatörer i närheten och se vad de kan erbjuda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.