Tjena all kunniga här inne. Bor i ett hus idag på 130 kvm, 2 vuxna o 3 barn, med en panna av modell Nibe EVC 240. Den fungerar riktigt bra än så länge, lite ”hög” elkostnad. Min fråga är då är det värt att byta ut sin panna till en nyare elpanna så man kan koppla på luft/vattenvärmepump? Eller bättre att kör på fjärrvärme?

• Gilla
Michelrörmokaren
  • Laddar…
En luft vatten från Nibe, bosch, ivt.. hade du sparat ganska bra med pengar och då hade du haft det lyx med varm vatten och värmen

Det beror helt på vad du betalar för fjärrvärmen, det är olika beroende på vilken leverantör du har. Får du ett pris på tex runt 50 öre per kwh så blir det svårt att komma lägre med ngt annat.
Har själv bla luft vatten, men många lurar sig på att man sparar mkt pengar då de glömmer kostnaden för att faktiskt installera och reparera en lvvp. Livslängden är kanske 15 år, en kvalitetsmaskin kostar dig så kanske 100+20+30 (inköp, installation, reparation) under dessa år, dvs 10k om året, sen tillkommer elen du konsumerar. En fjärrvärme central kostar en bråkdel och håller normalt längre.

Jämför jag med mina grannar som har fjärrvärme så ligger vi ganska lika i kostnad. Vår leverantör idag är Linde Energi. Jag hade som mest 2800 kr i el när det var som kallast, grannarna låg på mellan 2200-2500 som mest. Känns lite svårt att hitta ett pris på 40 öre. Det är ett svårt val.

H Hagop skrev:
Jämför jag med mina grannar som har fjärrvärme så ligger vi ganska lika i kostnad. Vår leverantör idag är Linde Energi. Jag hade som mest 2800 kr i el när det var som kallast, grannarna låg på mellan 2200-2500 som mest. Känns lite svårt att hitta ett pris på 40 öre. Det är ett svårt val.
Då har du inte räknat med kostnaden för din maskin. Har man tex lvvp får man kanske lägga på 1kr per kwh i bara kostnad för maskinen om man tex förbrukar 10 000 kwh per år. För fjärrvärme är kanske maskinkostnaden 20 öre uppskattningsvis. Så din grannes kostnad är sannolikt en bråkdel av din.
Sen har vi det faktum att många behöver få upp i avsäkring som också kostar, med fjärrvärme behöver knappast någon mer än 16a. Så en krona extra per kwh är nog i underkant.
Det som är det centrala är hur mkt du förbrukar om året. Under 15 000 kwh så är det sannolikt billigare med fjärrvärme även om du betalar närmare 1 kr per kwh

Redigerat:
Jag frågade gamla ägaren av huset när han servade pannan sist, inte så länge jag har bott här sa han. Han bodde i huset i 3 år. Hur softa ska dessa pannor servas?

Elpannor kräver ytterst lite service. Kan vara någon kontaktor som går sönder efter en mängd år. De kan fortfarande fungera helt ok efter 30 år. Kan eventuellt finnas en offeranod i tanken på vissa modeller beroende på vad man har för vattenkvalitet och den kan behöva bytas ut med vissa mellanrum.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
En ny elpanna drar obetydligt mindre ström än en gammal.
De nyare har vara mer prylar som kan strula.
Vi fick pannan från -84 utbytt -13. Den drog precis lika mycket ström, men vi fick problem med varmvattnet,,då den nya hade värmeväxlare istället för beredare. Med den gamla gick det fylla badkaret, gick inte med den nya. Under de 2 år innan vi flyttade var tekniker där 4 ggr för att åtgärda olika problem.
Den gamla pannan funkade nära nog felfritt utan service i 25 år.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Det här med patronen. Vad händer om jag stänger av den?

Stänger man av el-patronen i en elpanna blir det kallt.

Ok. Kan man stänga av den bara på sommaren eller är det dumt? Kommer man få varmvatten om patronen är avstängd på sommaren?

Troligtvis kallt varmvatten om det inte finns en särskild varmvattenberedare. Cirkulationspumpen kan man däremot stänga av på sommaren.

Vad har den för uppgift då? Cirkulationspumpen? Ursäkta om ni anser att det är dumma frågar men kan absolut nada o detta

Cirkulationspumpen pumpar runt det varma värmevattnet i husets radiatorer eller golvvärmeslingor från pannan. På så sätt kan hela huset bli varmt.

Aha då hänger jag med. Tack så mkt för alla svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.