2 089 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Val av slipmaskin - Era erfarenheter
Min lilla bosch deltaslipmaskin som jag haft sedan 2000 talet, har bokstavligt talat gett upp. Vibrerar in helvetet men händer liksom inget.
Jag behöver i huvudsaken slipa köksbänkar, skrivbord i ek, matbord, gamla 1940 tals dörrkarmar och fönsterramar. Inga stora ytor som skall slipas kort sagt, den största plana ytan blir ca 1,2x1,8m.
Deltafunktion är ett måste, men frågan är om ni tror att jag klarar mig med bara en deltaslipmaskin eller om det blir för långsamt och jobbigt på de större ytorna, även om jag väljer i Festool? Jag tänker nämligen satsa på kvalitet och läst på att Festool verkligen levererar bra slipmaskiner.
Kandidater som jag kollat på;
Festool DTS400 och Festool Rotex 90.
Fördel med Rotex90 är att den går att skifta till delta vid behov. Men jag vet inte om det blir lika effektivt som en renodlad deltamaskin som DTS400, men samtidigt antar jag att Rotex90 fixar de större ytorna bättre?
Det blir för dyrt med två maskiner, så det får väljas en.
Tacksamma för råd och era erfarenheter
Jag behöver i huvudsaken slipa köksbänkar, skrivbord i ek, matbord, gamla 1940 tals dörrkarmar och fönsterramar. Inga stora ytor som skall slipas kort sagt, den största plana ytan blir ca 1,2x1,8m.
Deltafunktion är ett måste, men frågan är om ni tror att jag klarar mig med bara en deltaslipmaskin eller om det blir för långsamt och jobbigt på de större ytorna, även om jag väljer i Festool? Jag tänker nämligen satsa på kvalitet och läst på att Festool verkligen levererar bra slipmaskiner.
Kandidater som jag kollat på;
Festool DTS400 och Festool Rotex 90.
Fördel med Rotex90 är att den går att skifta till delta vid behov. Men jag vet inte om det blir lika effektivt som en renodlad deltamaskin som DTS400, men samtidigt antar jag att Rotex90 fixar de större ytorna bättre?
Det blir för dyrt med två maskiner, så det får väljas en.
Tacksamma för råd och era erfarenheter
Kollade youtube lite. RO90 verkar vara sämre i deltaslipning jämfört med DTS, men har mycket mer slipkraft med rundplattan på de större ytorna. Känns som RO90 är ett bättre val även om deltaslipning inte är i samma klass som DTS.
Håller ni med?
Håller ni med?
Hej välj Rotex 90 det är klart mer effekt i den än DTS 400 400W mot 250W eftersom att det verkar som ditt huvudsakliga användningsområde är plana ytor utan kant. Rotexen kostar ngt mer men det är det värt.
Lycka till med köpet.
Lycka till med köpet.
Liknande trådar
-
Kap- & gersåg, val av storlek på klinga och längd på stativ.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Val av färg på husgrund, hus i äggskalsvitt S-0502-y
Färg, Måla & Tapetsera -
Val av slipmaskin inför lådbygge: Planslip eller excenterslip?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket Luft-Vatten Värmesystem ska jag välja ?
Värmepumpar -
Hur ska jag välja kap- och gersåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon