7 568 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Val av sinkjigg Dewalt/Trend/Festool/Leigh?
Jag är på gång att investera i en sinkjigg för att underlätta tillverkning av lådor och möbler etc.
Jag har försökt att läsa på och skaffa information om följande.
Festool VS 600
Dewalt De 6212
Trend CDJ 300
Leigh D4
Leigh tycker jag är kostsam, Festool lika så. Trend klarar bara en bredd av 300mm.
Jag har bra koll på fördelar och nackdelar med Festool och Leigh efter att ha läst här på forumet.
Jag har inte hittat mycket information om Dewalten och undrar ifall någon har testat och kan kommentera den. Den ligger även rätt bra i pris, runt 3 300 kr.
Jag är även tacksam för andra kommentarer och förslag på alternativ. Jag vill köpa något som jag inte kommer att ångra.
Festool VS 600
Dewalt De 6212
Trend CDJ 300
Leigh D4
Leigh tycker jag är kostsam, Festool lika så. Trend klarar bara en bredd av 300mm.
Jag har bra koll på fördelar och nackdelar med Festool och Leigh efter att ha läst här på forumet.
Jag har inte hittat mycket information om Dewalten och undrar ifall någon har testat och kan kommentera den. Den ligger även rätt bra i pris, runt 3 300 kr.
Jag är även tacksam för andra kommentarer och förslag på alternativ. Jag vill köpa något som jag inte kommer att ångra.
Jag satsar på avdelninen "andra kommentarer". Gjorde själv ett liknande val för tre år sedan, har absolut inte ångrat det val jag gjorde (Leigh D4R) som är utomordentlig till sinkning. Men jag hade sama tanke som du, och den infriades inte riktigt.Guzz skrev:Jag är på gång att investera i en sinkjigg för att underlätta tillverkning av lådor och möbler etc.
Festool VS 600
Dewalt De 6212
Trend CDJ 300
Leigh D4
Det är med sinkjiggar som med alla andra verktyg, de är bra fär något specifikt. Så för att göra lådor är Leigh D4R fantastisk. För att göra alla typer av genomgående förbindningar är den också bra, men gör du mindre saker (låga lådor) så kan fingertappar bli en mycket bättre lösning (återigen är D4R fantastisk, men det kostar dig en ny mall).
Men så kommer vi till resten av möblerna. De består också av andra typer av förbindningar. Och där är sinkjiggarna inte alls bra (tycker jag). När du skall göra andra typer av förbindningar som tappar finns det en tappjigg från Leigh som skall vara jättebra (har den faktiskt inte, men det har varit nära ett par gånger, jag har varje gång stoppat på att det är relativt små tappar den kan göra, och jag har redan Dominon). Innerst inne tror jag att det slutar med att jag köper Leighs tappjigg också, men då medveten om att jag köper ett verktyg för en speciell sak. Läst om men inte sett Mafells produkter, och de har en intressant intriktning.
För arbetet med tappar är ett fräsbord för det mesta en bättre lösning än sinkjiggarna. En Domino är många gånger en bättre lösning än fräsbordet (läs på tappjiggarna från alla leverantörer, Leigh, multi router table, Felder 250, ... alla nämner ganska tidigt hur bra de är på lösa tappar, så lösa tappar är i modet). Så för möbler kan lösa tappar vara modellen och då är dominon i särklass.
Vad är problemet med ett fräsbord och en tapp? Jo att göra mortisen. Att göra tappen är en dans. Den kan du också göra i sinkjiggen, men fräsbordet gör det ofta lättare. En bra jigg i en bordsåg gör också en bra tapp, egentligen bättre än ett fräsbord.
Tittar du på New yankeee workshop eller liknande program som inte framhåller ett verktyg, utan i program efter program tillverkar möbler, så ser du snabbt att alla tappar görs med en mortiser och med bordssågen. Du ser också att de har en fräsjigg och ett fräsbord, men fräsjiggen kommer fram endast för genomgående snygga tappar.
Så i valet av jigg, fundera också på typ av förbindelse den är till för. Ingne lösning är bra för alla bitarna (lika illa med det som med allt annat, verktyg tenderar till att vara bra för specifika saker)
--- Mats ---
Redigerat:
Vilket väl osökt även för oss över till området bygga egna jiggar.Snorunge skrev:
Egentligen är väl det en av Leigh jiggens fördelar, frånsett att den väldigt snabbt och lätt låter dig göra perfekta genomgående förbindningar, är den väldigt justerbar.
Dels justerbar på att göra sinkningar och fingertappar och genomgående tappar (skulle inte använda den för vanliga tappar). Men i princip kan den användas som ett väldigt bra sätt att spänna fast material horisontellt och vertikalt, samt definiera en bana för routern att gå på, som kan begränsas framtill, baktill och på sidorna. Som en MFS för små ytor, eller som en hemmabyggd jigg inom mindre områden där jiggen byggs genom att spänna skruvar.
--- Mats ---
Tack för svaret Mats.
Det lutar åt att det blir en Leigh D4 även om den kostar en slant kan det nog vara värt det i slut ändan eftersom dess fördelar väger upp.
Jag hade gärna också investerat i deras tennon & mortise jigg men det får nog vänta med tanke på priset.
Först och främst är jag ute efter ett hjälpmedel till att göra lådor och då kommer verkar Leigh D4 vara det bästa alternativet.
//Gustav
Det lutar åt att det blir en Leigh D4 även om den kostar en slant kan det nog vara värt det i slut ändan eftersom dess fördelar väger upp.
Jag hade gärna också investerat i deras tennon & mortise jigg men det får nog vänta med tanke på priset.
Först och främst är jag ute efter ett hjälpmedel till att göra lådor och då kommer verkar Leigh D4 vara det bästa alternativet.
//Gustav
Tror du blir nöjd. Vi är ett antal här i forumet som har just d4r och sinkjiggen.Jag har mortis och tennon jiggen, men den är en besvikelse så tillvida att icke genomgående tappar är en hel klass ner, så fundera länge inna du tar den (min fingerjiggen är bra). (Det följer i mortis och tenon jiggen med en plastskena istället för en aluminiumskena, och det blir inte helt rakt, så där kör jag fräsbord.Guzz skrev:Tack för svaret Mats.
//Gustav
--- Mats ---
Är det Leigh FMT du menar med mortise & tenon jiggen? Är den inte bra? Jag har bara hört gott om den, bortsett från priset och att det bara ingår en mall. Om man skall ha flera storlekar tillkommer fler mallar som är svindyra. Tror jag.
FMT jiggen är nog väldigt bra, den nämnde jag tidigare att jag nog köper med tiden. Såldes sista två veckorna inklusive samtliga mallar, som extraerbjudande.mattiasp skrev:
Men till D4R finns ett par extra jiggar. Dels fingertapp, som är bra (har den), och dels mortise och tennon, som man nog bara skall ha om man skall göra genomgående förbindningar. Då är den bra, men det är för min del en mycket begränsad användning. För icke genomgående förbindningar, speciellt längre tappar så tycker jag den är sämre, vilket ju bekräftas av att de trots den jiggen har en separat FMT jig som kostar skjortan.
--- Mats ---
Liknande trådar
-
Val av kap/gersåg Dewalt DWS777 eller vilken?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Välja skruvdragare: Dewalt DCD 771 C2 eller Bosch PSR 18V Li-2 (2x1,5Ah)
Ger- Kapsåg, Bosch, Hitachi, DeWalt, Metabo vad ska man välja
Dewalt DW712 geringsåg (klingval)
Cirkelsåg DeWalt D23551 och fräskvalitet
Verktyg, Maskiner & Fordon