1 005 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Val av radiatorer(effekt/kvm)
Hej
Står inför beställning av radiatorer. Har läst flertal trådar , artiklar mm gällande W/kvm mm men vill gärna ha input.
Ny vp luft/vatten IVT airx 409 installeras i samband.
Huset:
160 kvm
beläget i skåne
byggår 1970
Se gärna min spec där det framgår storlekar per rum, någon med input inför beställning?
Tackar på förhand
Mvh Tom
Står inför beställning av radiatorer. Har läst flertal trådar , artiklar mm gällande W/kvm mm men vill gärna ha input.
Ny vp luft/vatten IVT airx 409 installeras i samband.
Huset:
160 kvm
beläget i skåne
byggår 1970
Se gärna min spec där det framgår storlekar per rum, någon med input inför beställning?
Tackar på förhand
Mvh Tom
Utifrån vilka premisser har de valt radiatorstorlek?
Normalt brukar man utgå ifrån effektbehovet i rummet och då utgår man ifrån nån schablon typ 50W/m².
Och radiatorer brukar finnas i väldigt många varierande längder/höjder/tjocklekar
Normalt brukar man utgå ifrån effektbehovet i rummet och då utgår man ifrån nån schablon typ 50W/m².
Och radiatorer brukar finnas i väldigt många varierande längder/höjder/tjocklekar
TackL lat skrev:
Jag har försökt välja radiatorstorlek som håller sig runt 50W/m2 men samtidigt har någorlunda samma storlek..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Vi har endast radiatorer på ovanvåningen, ca 25-30w/kvm om man kollar spec. på elementen som sitter där. Rummen är varma och fina. det för framledning 70/20. Typ hälften vid 50/20
50w/kvm känns som schablon för 1-planhus utan uppvärmd vind
50w/kvm känns som schablon för 1-planhus utan uppvärmd vind
Tack för svar. Jag är också inne på att gå ner i effekt där uppe.U Utsliten och utdömd skrev:
1. Mindre användning
2. Tillskottsvärme från plan 2
Självklart har man inte samma effektbehov i alla rum.
Om du ska göra det seriöst så rekommenderar jag dig göra en effektberäkning för varje rum med hjälp av Rettig calculator och för klimatskalet t.ex. https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/berakningsprogram/energiberakning/
De kluriga brukar vara att veta ventilationsförlusterna om man inte har luftflödena specade.
Jag gjorde seriös beräkning. Var bara ställa in KV-värde rätt så hamnade jag nästan flawless spot on från början.
Om du ska göra det seriöst så rekommenderar jag dig göra en effektberäkning för varje rum med hjälp av Rettig calculator och för klimatskalet t.ex. https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/berakningsprogram/energiberakning/
De kluriga brukar vara att veta ventilationsförlusterna om man inte har luftflödena specade.
Jag gjorde seriös beräkning. Var bara ställa in KV-värde rätt så hamnade jag nästan flawless spot on från början.
Grymt, jag tackar!TotalControl skrev:Självklart har man inte samma effektbehov i alla rum.
Om du ska göra det seriöst så rekommenderar jag dig göra en effektberäkning för varje rum med hjälp av Rettig calculator och för klimatskalet t.ex. [länk]
Liknande trådar
-
Kvalitetsgräsklippare till 1000 kvm
Trädgårdsmaskiner -
Vilken bergvärme pump skulle Ni välja i ett hus som är på 220kvm ?
Värmepumpar -
Trädäck dubbla kvm priset och skitkvalitet - Min sämsta affär ever
Utbyggnad och tillbyggnad -
Val av kamin till 112 kvm villa!
Ved, Pellets, Flis -
Arbetsbod 10-15kvm. Val av material.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus