Hej

Står inför beställning av radiatorer. Har läst flertal trådar , artiklar mm gällande W/kvm mm men vill gärna ha input.

Ny vp luft/vatten IVT airx 409 installeras i samband.

Huset:
160 kvm
beläget i skåne
byggår 1970

Se gärna min spec där det framgår storlekar per rum, någon med input inför beställning?

Tackar på förhand

Mvh Tom
 
Varför har du räknat på olika effekt per m² i olika rum?
 
L lat skrev:
Varför har du räknat på olika effekt per m² i olika rum?
Jag har inte räknat utan det är resultatet efter vald radiatorstorlek med effekt enl leverantör. Rätt eller fel....
 
Utifrån vilka premisser har de valt radiatorstorlek?
Normalt brukar man utgå ifrån effektbehovet i rummet och då utgår man ifrån nån schablon typ 50W/m².
Och radiatorer brukar finnas i väldigt många varierande längder/höjder/tjocklekar
 
L lat skrev:
Utifrån vilka premisser har de valt radiatorstorlek?
Normalt brukar man utgå ifrån effektbehovet i rummet och då utgår man ifrån nån schablon typ 50W/m².
Och radiatorer brukar finnas i väldigt många varierande längder/höjder/tjocklekar
Tack

Jag har försökt välja radiatorstorlek som håller sig runt 50W/m2 men samtidigt har någorlunda samma storlek..
 
Att bara dimensionera efter W/m2 är ganska trubbigt.
Man bör även ta hänsyn till antalet ytterväggar och fönster.
Även läge norr/söder ovanvåning/markplan påverkar.
 
U
Vi har endast radiatorer på ovanvåningen, ca 25-30w/kvm om man kollar spec. på elementen som sitter där. Rummen är varma och fina. det för framledning 70/20. Typ hälften vid 50/20

50w/kvm känns som schablon för 1-planhus utan uppvärmd vind
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har endast radiatorer på ovanvåningen, ca 25-30w/kvm om man kollar spec. på elementen som sitter där. Rummen är varma och fina. det för framledning 70/20. Typ hälften vid 50/20

50w/kvm känns som schablon för 1-planhus utan uppvärmd vind
Tack för svar. Jag är också inne på att gå ner i effekt där uppe.
1. Mindre användning
2. Tillskottsvärme från plan 2
 
Självklart har man inte samma effektbehov i alla rum.

Om du ska göra det seriöst så rekommenderar jag dig göra en effektberäkning för varje rum med hjälp av Rettig calculator och för klimatskalet t.ex. https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/berakningsprogram/energiberakning/

De kluriga brukar vara att veta ventilationsförlusterna om man inte har luftflödena specade.

Jag gjorde seriös beräkning. Var bara ställa in KV-värde rätt så hamnade jag nästan flawless spot on från början.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Självklart har man inte samma effektbehov i alla rum.

Om du ska göra det seriöst så rekommenderar jag dig göra en effektberäkning för varje rum med hjälp av Rettig calculator och för klimatskalet t.ex. [länk]

De kluriga brukar vara att veta ventilationsförlusterna om man inte har luftflödena specade.

Jag gjorde seriös beräkning. Var bara ställa in KV-värde rätt så hamnade jag nästan flawless spot on från början.
Grymt, jag tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.