3 702 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Val av plugg?
Vi ska sätta upp svängbara duschdörrar i ett duschhörn, Varje dörr väger ungefär 25kg och fästs i väggen med tre skruv. Väggen består av spånskiva - våtrumsgips - kakel. Vi har inte möjlighet att fästa skruvarna i reglarna. Vad är det vettigaste pluggvalet? Skulle det duga med vanliga plastplugg? Eller vill jag ha mollysar för trippelgips? Eller borde jag välja något helt annat?
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Vanlig träskruv t.ex. spax, det blir spånskivan som kommer att hålla det hela. Inga plugg.
Protte
Protte
Fjäderviksplugg kanske kan vara något om man inte ids leta reda på långa mollyplugg? Fischer UX-pluggar klarar annars en maxbelastning på 25 kg i dubbelgips. Det är 25 kg rakt ut och med en säkerhetsfaktor på 3. Dvs varje plugg klarar 75 kg innan det börjar hända saker.
Tre styckern UX-pluggar klarar lätt av dina duschdörrar.
Teknisk information om Fischers pluggar:
http://www.fischersverige.se/PortalData/10/Resources/fischer_se/pdf_dokument/Handbok_2009.pdf
http://www.fischersverige.se/PortalData/10/Resources/fischer_se/pdf_dokument/Handbok_2009.pdf
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Men TS har ju spånskiva bakom.
Protte
Protte
Jag har uxpluggar hemma, så det är ju en enkel lösning för mig om den kan tänkas fungera.joflopp skrev:Fjäderviksplugg kanske kan vara något om man inte ids leta reda på långa mollyplugg? Fischer UX-pluggar klarar annars en maxbelastning på 25 kg i dubbelgips. Det är 25 kg rakt ut och med en säkerhetsfaktor på 3. Dvs varje plugg klarar 75 kg innan det börjar hända saker.
[länk]
Hej
Protte har juh helt rätt. Varför plugg om du har spån bakom ?
MvH Madde
Protte har juh helt rätt. Varför plugg om du har spån bakom ?
MvH Madde
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Val av plugg, limma plugg, skruva fast direkt eller vänta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Betongtak, val av skruv/plugg
Lådor i trä, välja plugg
Möbelsnickeri -
Hål under fönstret - läcker in kall luft - val av plugg och tätning?
Val av plugg/skruv
Byggmaterial & Byggteknik