4 537 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Val av plugg/skruv
Hej,
Har lovat att hjälpa farmor med att sätta upp gardinskenor. Hon har haft någon där tidigare som dragit spikplugg i väggen med ganska dåligt resultat. (Glappar och går inte att skruva åt....)
Vad är det för vägg?
Det är en inre tegelvägg med någon form av yttre lager på cirka 4cm. Jag blir inte klok på vad det är, då det kommer ut grå/vitt pulver ur den. Men jag tror det är lättbetong eller något sådant. Huset är ett innerstadshus (sten) från 1890-talet. Det känns ganska poröst (kan vara gamla borrhål med spackel eller så).
Hur mycket ska hänga på väggen?
Två gardinskenor (Kirsch) på 10cm + 15cm från väggen. En inre lätt gardin och en yttre mörkläggningsgardin. Tror inte kombinationen väger mer än 10kg totalt.
Val av plugg/skruv?
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Funderar på en skruv på cirka 40 x 4 och en vanlig nylonplugg.
Så tips & förslag mottages gärna!
Har lovat att hjälpa farmor med att sätta upp gardinskenor. Hon har haft någon där tidigare som dragit spikplugg i väggen med ganska dåligt resultat. (Glappar och går inte att skruva åt....)
Vad är det för vägg?
Det är en inre tegelvägg med någon form av yttre lager på cirka 4cm. Jag blir inte klok på vad det är, då det kommer ut grå/vitt pulver ur den. Men jag tror det är lättbetong eller något sådant. Huset är ett innerstadshus (sten) från 1890-talet. Det känns ganska poröst (kan vara gamla borrhål med spackel eller så).
Hur mycket ska hänga på väggen?
Två gardinskenor (Kirsch) på 10cm + 15cm från väggen. En inre lätt gardin och en yttre mörkläggningsgardin. Tror inte kombinationen väger mer än 10kg totalt.
Val av plugg/skruv?
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Funderar på en skruv på cirka 40 x 4 och en vanlig nylonplugg.
Så tips & förslag mottages gärna!
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Det är nog puts som kommer ut , det gjordes på den tiden , men är den 4 cm så kommer det inte bli bra riktigt bra med 40 mm plugg och 4 ans skruv , du måste in i teglet så det biter ordentligt , hur många skruv i varje fäste
Ett tips borra ytterligare 4 cm in i teglet , sätt in två pluggar efter varandra och längre skruv
långa nog min 70 mm så kommer det att hålla bra
PS tänk på att när du borrar i teglet kommer farmor att gå i taket , det blir rött nästan överallt
håll damsugaren intill när du borrar så får du tag i 95% rött , det blir lite kvar runt hålen , torka inte med blött , blir 10 000 värre , damsugare lite lättborstning brukar gå bra
Ett tips borra ytterligare 4 cm in i teglet , sätt in två pluggar efter varandra och längre skruv
långa nog min 70 mm så kommer det att hålla bra
PS tänk på att när du borrar i teglet kommer farmor att gå i taket , det blir rött nästan överallt
håll damsugaren intill när du borrar så får du tag i 95% rött , det blir lite kvar runt hålen , torka inte med blött , blir 10 000 värre , damsugare lite lättborstning brukar gå bra
Plugg är plugg bara att det är rätt dim på dom och går utmärkt att sätta flera efter varandra in för att fylla hela hålet , då hänger inte skruven i luften längst utMDIST skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Adjufix och andra karmhylsor, valfria skruvar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av plugg, limma plugg, skruva fast direkt eller vänta?
Betongtak, val av skruv/plugg
Bra val av skruv/plugg?
Skruva reglar (läkt) i leca, val av skruv/plugg?
Byggmaterial & Byggteknik