483 läst · 5 svar
483 läst
5 svar
Val av nätverkskabel, hus garage - risk för störning?
Hej,
Vi håller på att renovera källaren rätt ordentligt och har passat på att fräsa in fasta uttag till nätverksuttag samtidigt i betongväggarna. Jag vill passa på att dra en nätverkskabel ut till angränsande garage i samma veva.
Förra ägaren har lagt en "tunnel" två rör, mellan huset och garaget i jorden på ca 15cm var där fjärrvärme samt vatten går i och en strömmen till garaget (3-fas).
Jag hade tänkt att dra min nätverkskabel i samma tunnel (2 rör) och längden är ca 1.5m. Jag är lite funderasam på hur det kommer bli störningar i nätverkskabeln när den löper paralellt med 3-faskabeln under denna sträckan. Vad säger er erfarenhet?
Vad hade varit val av lämplig kabel? Det är lite trångt och skarpa böjar, så en kabel utan allt för mycket isolerande lager hade såklart vart önskvärt, men osäker på om det går.
Ha en fin dag,
Vi håller på att renovera källaren rätt ordentligt och har passat på att fräsa in fasta uttag till nätverksuttag samtidigt i betongväggarna. Jag vill passa på att dra en nätverkskabel ut till angränsande garage i samma veva.
Förra ägaren har lagt en "tunnel" två rör, mellan huset och garaget i jorden på ca 15cm var där fjärrvärme samt vatten går i och en strömmen till garaget (3-fas).
Jag hade tänkt att dra min nätverkskabel i samma tunnel (2 rör) och längden är ca 1.5m. Jag är lite funderasam på hur det kommer bli störningar i nätverkskabeln när den löper paralellt med 3-faskabeln under denna sträckan. Vad säger er erfarenhet?
Vad hade varit val av lämplig kabel? Det är lite trångt och skarpa böjar, så en kabel utan allt för mycket isolerande lager hade såklart vart önskvärt, men osäker på om det går.
Ha en fin dag,
Poängen med en tp kabel är ju att motverka dylika störningar. Det är ju så kort sträcka så det borde inte vara några problem, en trefas kabel är ju dessutom i ofas med sig själv så det blir inte så stora magnetfält.I Islandern skrev:Hej,
Ha en fin dag,
Om du får störningar så finns det ju både skärmad tp kabel och fiber som alternativ.
Det kommer mest troligt inte bli några problem med störningar alls.
Undvik skärmad kabel - Alltid!. Gör du fel där så ökar risken för störningar markant.
Är det bara några meter så borde det gå med vilken Cat6 installationskabel som helst, beroende på hur snäva böjarna är förstås. Några bilder?
Undvik skärmad kabel - Alltid!. Gör du fel där så ökar risken för störningar markant.
Är det bara några meter så borde det gå med vilken Cat6 installationskabel som helst, beroende på hur snäva böjarna är förstås. Några bilder?
Tack båda för era input! Jag ska försöka ta en bild in i de lilla hålet när jag kommer hem om några dagar, men då borde det vara en idé att testa i alla fall att dra vanlig Cat6-kabel där till att börja med och strunta i skärmat till att börja med. Jag har ingen erfarenhet av att få skärmen rätt heller så... Jag har faktiskt dragit Cat6 över allt nu när vi grejat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
3 plan hus om 260 kvm - val av uppvärmning?
Värmepumpar -
Väljer ni hus efter uppvärmningssystem vid köp
Värme allmänt -
Val av värmesystem med uthus
Värme allmänt -
Erfarenheter av Vallsjöhus från 2020-talet?
Hustillverkare -
Valmat tak, öppet i nock utan pelare på attefallshus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Tjänster
Populärt i forumet
-
Tele2 Fiber 449 kr: Är det värt att byta från Telia?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Kommer inte åt Elgiganten???
Byta ut nätverkskabel
Solida ledare nätverkskabel
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G