1 005 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Val av maskinpark batteridrivet. (Slagborrmaskin)
Tänkte införskaffa mig en batteridriven slagborrmaskin. Använder maskinen mest för tillfället i garaget där det mest blir metallarbeten och borrning i stål och även i stål som är tjockare gods och mycket blir även att borrat i dimensioner större 10-13mm. Eventuellt så kan det behövas i ett framtida husbygge. Vill ha en robust och stark maskin som klarar det mest men vill inte häller ha en för stor och klumpig maskin.
Dom märkarna jag har kollat mest på är Makita och Milwaukee , på jobbet använder vi bara Makita 18v på allt som är batteridrivet och jag har inget ont om att säga om dom. Har varit och klämt och känt på båda maskinerna i butik. Milwaukee har mera kanske intressanta maskiner för mitt ljust ändamål så som t:ex mutterknackare men dom är generellt sätt dyrare Milwaukee, vill inte plöja ner allt för mycket pengar på verktyg. Vill försöka satsa på ljus ett märke!
Milwaukee
M18 FPD2-0X
På rea nu skulle få den med snabbladdare och ett 5.0 ah batteri för 317,90€
+
M12 FPD-0
Får snabbladdare och ett 6.0 ah batteri för 283,90€
+
DHP485RTJ
Får snabbladdare och två batteri 5.0 ah batteri för 285,19€
+
Vilken maskinpark skulle ni välja i 18v värden?
Tips!
Dom märkarna jag har kollat mest på är Makita och Milwaukee , på jobbet använder vi bara Makita 18v på allt som är batteridrivet och jag har inget ont om att säga om dom. Har varit och klämt och känt på båda maskinerna i butik. Milwaukee har mera kanske intressanta maskiner för mitt ljust ändamål så som t:ex mutterknackare men dom är generellt sätt dyrare Milwaukee, vill inte plöja ner allt för mycket pengar på verktyg. Vill försöka satsa på ljus ett märke!
Milwaukee
M18 FPD2-0X
+
- Känns väldigt robust och klarar av att borra med 16mm borr i stål.
- Stark 135nm.
- Känns väldigt lätt och kompakt även fast det är en stark maskin 2.2kg med batteri på 5.0 ah.
- Gillar inte Milwaukees bältesclips.
- Batterierna är lösa/rackliga i M18 nya maskiner, inte hela värden men känns lite kina kvalitet.
M12 FPD-0
+
- Liten och kompakt maskin endast 1.5kg med 6.0 ah batteri.
- För svag för mina behov kanske.
DHP485RTJ
+
- Har generellt billigare produkter.
- 1.8 kg med batteri.
Tips!
Hej.tillin skrev:Tänkte införskaffa mig en batteridriven slagborrmaskin. Använder maskinen mest för tillfället i garaget där det mest blir metallarbeten och borrning i stål och även i stål som är tjockare gods och mycket blir även att borrat i dimensioner större 10-13mm. Eventuellt så kan det behövas i ett framtida husbygge. Vill ha en robust och stark maskin som klarar det mest men vill inte häller ha en för stor och klumpig maskin.
Milwaukee
M18 FPD2-0X
+
-
- Känns väldigt robust och klarar av att borra med 16mm borr i stål.
- Stark 135nm.
- Känns väldigt lätt och kompakt även fast det är en stark maskin 2.2kg med batteri på 5.0 ah.
Milwaukee
- Gillar inte Milwaukees bältesclips.
- Batterierna är lösa/rackliga i M18 nya maskiner, inte hela värden men känns lite kina kvalitet.
M12 FPD-0
+
-
- Liten och kompakt maskin endast 1.5kg med 6.0 ah batteri.
Makita
- För svag för mina behov kanske.
DHP485RTJ
+
- Har generellt billigare produkter.
- 1.8 kg med batteri.
Tips!
Jag kör med Hilti. Må vara dyrt och till och med i överkant vad man behöver som hemmasnickare men otroligt fina maskiner och jobba med. Lätta och kraftfulla. Har man inget behov av att ha alla maskiner direkt så kan man antingen köpa en maskin då och då alt vända sig till blocket / tradera för att hitta maskiner som är helt ok för en helt ok peng.
Vh Alexander.