Hej. Har tagit in offerter på luft/vattenvärmepumpar och tänkte höra lite vad ni anser om dom. Alltid svåra val när de gäller mycket pengar och uppvärmning. så alla åsikter är välkomna .
Bor i ett kedjehus byggt 1963. treglasfönster men ganska dålig isolering ,i tak ca 20 cm .
ca 20 cm i väggarna . gjuten platta.
bifogar dom offerterna jag fått på mail . en tog jag kort på för den fick jag i handen. sen fick jag en på sms
den på sms va Bortforsling av den gamla pannan och inkoppling av den nya.med alla rör,komplett helt enkelt de va en nibe f2120 och vvm 320 128 000 efter rotavdrag
Bor i ett kedjehus byggt 1963. treglasfönster men ganska dålig isolering ,i tak ca 20 cm .
ca 20 cm i väggarna . gjuten platta.
bifogar dom offerterna jag fått på mail . en tog jag kort på för den fick jag i handen. sen fick jag en på sms
den på sms va Bortforsling av den gamla pannan och inkoppling av den nya.med alla rör,komplett helt enkelt de va en nibe f2120 och vvm 320 128 000 efter rotavdrag
Ja du har fått offerter på vanliga Luft/Vattenpumpar från marknadens vanligaste märken.
Du har fått förslag på pumpar mellan 7-9 kW
Alla kommer värma ditt hus.
Personligen hade jag lagt på 50 000 till och tagit bergvärme.
Men skall du välja en av de offerter du fått så hade jag tagit Thermia offerten då jag känner till firman och nyss själv handlat bergvärmepump av dem och är 110% nöjd. Jag betalade 142 000 för en 3-12KW inverterpump.
De vet vad de gör och den lösningen de offererat dig kommer funka bra för dig.
Ni har säkert diskuterat bergvärme också.
Det de nämner om byte av element är viktigt också när man går från hög till lågtemp system.
Du har fått förslag på pumpar mellan 7-9 kW
Alla kommer värma ditt hus.
Personligen hade jag lagt på 50 000 till och tagit bergvärme.
Men skall du välja en av de offerter du fått så hade jag tagit Thermia offerten då jag känner till firman och nyss själv handlat bergvärmepump av dem och är 110% nöjd. Jag betalade 142 000 för en 3-12KW inverterpump.
De vet vad de gör och den lösningen de offererat dig kommer funka bra för dig.
Ni har säkert diskuterat bergvärme också.
Det de nämner om byte av element är viktigt också när man går från hög till lågtemp system.
Lägg märke till att på Thermiaofferten måste du stå för egen elektriker till elen till utedelen samt betonglatta och ta ut din befintliga panna själv.
Vag ger Thermian för cop när det blir riktigt kallt ute samt kolla hur många minus pumpen går till innan den stänger av. Många pumpar stänger nämligen av när det blir kallt ute och blir då en ren elpanna som drar många kw/h i stället.
Vag ger Thermian för cop när det blir riktigt kallt ute samt kolla hur många minus pumpen går till innan den stänger av. Många pumpar stänger nämligen av när det blir kallt ute och blir då en ren elpanna som drar många kw/h i stället.
Tyckte jag hade läst igenom noga men hade totalt missat att nedmontering av den befintliga pannan inte ingick. De som är så bra när fler läser. Plattan är redan fixad och en kompis som är elektriker fixar elen.H H-Thomasson skrev:Lägg märke till att på Thermiaofferten måste du stå för egen elektriker till elen till utedelen samt betonglatta och ta ut din befintliga panna själv.
Liknande trådar
-
val av luft-vattenvärmepump
Värmepumpar -
Skall jag välja frånluftsvärmepump eller luft vattenvärmepump?
Frågor och svar om värme -
Val av korrosionsksydd luft/vattenvärmepump
Värmepumpar -
Val av luft/vattenvärmepump
Värmepumpar -
Välja mellan solceller och ny luft/vattenvärmepump
Elavtal, elpriser & elförbrukning