Jag har skaffat mig en dyckertpistol (18 G) och kompressor inför stundande listning på nedervåningen. Första momentet blir att sätta fotlist/sockel i hall och gästrum. Det är vanlig vitmålad träsockel, 12 mm tjock. Väggarna i gästrummet består av enkelgips med regel bakom. I hallen är det enkelgips med OSB och regel bakom.

Vad ska jag välja för längd på T-dyckert?

Jag är i samma sits som dig :)

Inhandlat en 18g dyckertpicka och har en bunt med list, foder och sockel som ska pangas dit.
Jag valde 38mm dyckert, borde funka fint för dig med (12+13+11mm)?
25mm var det kortare alternativet där jag handlade och de kändes väl kort..

FredrikR skrev:
Jag är i samma sits som dig :)

Inhandlat en 18g dyckertpicka och har en bunt med list, foder och sockel som ska pangas dit.
Jag valde 38mm dyckert, borde funka fint för dig med (12+13+11mm)?
25mm var det kortare alternativet där jag handlade och de kändes väl kort..
Spontant känns det rätt kort med 38 mm med. När det gäller vanlig spik dimensionerar man ju t o m så att 2/3 av spiklängden går in i nåt stadigt bakom det man spikar fast. Även om den principen säkert inte är applicerbar i det här fallet, så känns det som att 50 mm är minimum. Men det är tydligen vanligt med 40 mm. 38 mm funkar säkert fint om man har nåt hårt som t ex OSB bakom gipset, men annars?

Jag har inte hunnit få dit mer än ett foder runt ett fönster, men det verkar sitta fint i spånväggen.

Jag använde 40mm och dyckertpistol.
Lister och foder sitter som berget.
Jag har gips+spånskiva överallt på väggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.