Hej

Vi bor i en villa med direktverkande el. Planen är att istället sätta in en luft/vatten värmepump med varmvattenberedare och dra in vattenburna radiatorer. Vi har förstått att vårt kommunala vatten i Gnesta kommun där vi bor är lite speciellt och kräver att man är noga i valet av korrosionsskydd.
Vad jag förstår kan man välja på koppar, emalj eller rostfritt.

Nu har jag fått så många olika bud där det argumenteras för alla dessa.

- Vår lokala försäljare av värmesystem säger att det är otroligt viktigt att välja ett system med emalj. Dom är dock återförsäljare av Nibe som är dom enda på marknaden som erbjuder emalj vad jag förstår det som.
- En annan rörmokare säger att rostfritt inte är bra hos oss pga mycket kalk i vattnet.
- Bosch’s återförsäljare har tagit del av kommunens vattenanalys och säger att rostfritt fungerar bra.
- En IVT återförsäljare säger att vi bör ha koppar men att vattnet inte lämpar sig för värmesystemet efter att ha tagit del av vattenanalysen.
- Många invånare jag hört talas om i Gnesta har haft problem med varmvattenberedare av koppar.
- Svensk vattenbehandling rekommenderar rostfri vvb men säger att vattnet inte är lämpligt för värmesystemet men kan åtgärdas med deras produkter.

Har kontaktat villaägarna för att se om de kan hjälpa till att guida oss rätt men denna kemi verkar inte dom syssla med utan hänvisar till kommunen eller "annan lämplig myndighet". Kommunen har ännu inte kunnat lämna något svar.

Bifogar den kommunala vattenanalysen från mars 2023.

Är det någon som utifrån vattenanalysen kan guida oss i valet av tank?
Är det någon mer som ser ett problem med detta vatten i värmesystemet?

• Tabell över vattenkvalitetsparametrar, gränsvärden, provresultat för Genesta, förklaringar till kemiska ämnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över vattenkvalitetsparametrar inklusive kemiska ämnen och bakterier, med gränsvärden och provresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.