Har kollat runt lite och Knipex verkar vara ett bra märke för tänger.
Jag har titta på de olika modellerna och funderar på 0302180. Tror att den kromade 0305180 är lite onödig för hemmabruk.
Multi-component grips verkar ge ett mer stabilt och grepp vänligt intryck.
Vad tycker ni?
Jag har titta på de olika modellerna och funderar på 0302180. Tror att den kromade 0305180 är lite onödig för hemmabruk.
Multi-component grips verkar ge ett mer stabilt och grepp vänligt intryck.
Vad tycker ni?
Produkter som diskuteras: "kombinationstång"
Kombinationstänger
Kombinationstänger, även kända som universaltänger, är mycket användbara verktyg som kombinerar flera funktioner i en enda enhet. Dessa tänger kan ha greppzoner för att hålla både rundade och platta objekt, skärblad för att klippa tråd,
Läs mer
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
På knipexcobran har jag kört både de tunna och det tjocka ergonomiska handtaget. Klart att det blå tjocka handtaget är mycket skönareJ janerik12 skrev:
Vad ska man ha denna tång till ?? Jag skruvar, mekar, snickrar dagligen, och har gjort i 40 år. Jag äger en sjuk mängd tänger, varav en hel del är kombinationstänger, men det är nått jag typ aldrig använder.
En liten Knipex polygrip och en avbitartång är vad man behöver i fickan, det löser 99% av allt knipande,
En liten Knipex polygrip och en avbitartång är vad man behöver i fickan, det löser 99% av allt knipande,
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Enligt https://www.byggahus.se/renovera/bra-grunduppsttning-verktyg:Isakare skrev:Vad ska man ha denna tång till ?? Jag skruvar, mekar, snickrar dagligen, och har gjort i 40 år. Jag äger en sjuk mängd tänger, varav en hel del är kombinationstänger, men det är nått jag typ aldrig använder.
- Diverse tänger - Börja med en kombinationstång, d.v.s. flacktång och avbitare i samma tång. Komplettera vid behov med exempelvis en polygriptång för att greppa om större saker, en hovtång för att dra ut spik samt en sidavbitare för att klippa tråd, buntband och liknande.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag föredrar de röda tunna handtagen, den ergonomiska är bara klumpiga.
Men en kombinationstång känns som en dålig kombination bara, köp en cobra eller polygrip och en sidavbitare.
Jag har nog ingen kombinationstång heller, men min farmor har en tror jag
Men en kombinationstång känns som en dålig kombination bara, köp en cobra eller polygrip och en sidavbitare.
Jag har nog ingen kombinationstång heller, men min farmor har en tror jag
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Någon får rätta mig om jag har fel, men min definition är:
Polygrip:
Cobra:
Så cobran är väl en variant på den klassiska polygripen men med en annan låsning.
Polygrip:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cobra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så cobran är väl en variant på den klassiska polygripen men med en annan låsning.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Produkter som diskuteras: "kraftavbitarna"
Kraftavbitare
Kraftavbitare, även kända som bultsaxar eller klipp, är ett tungt och kraftfullt verktyg utformat för att klippa genom hårda material som bultar, metallstänger, kättingar och tjocka trådar. De har långa handtag för att ge användaren ökad
Läs mer
Cobra är så mycket bättre än den klassiska polygripen. Jag har tre Cobra i olika storlekar och har skänkt bort mina klassiska polygriper till släkt och vänner.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg