13 168 läst · 13 svar
13k läst
13 svar
Val av kemankare eller ankarmassa?
nu är mina borrhål i väggen nästan klara och i dem ska jag fästa upp en bärlina med hjälp av gängstänger M16.
Men vad ska jag använda för material för att få fast dem i betongen? Har varit inställd på ankarmassa, men är det samma sak som kemankare? Vilket är bäst och hur är till exempel ankarmassan på Jula, Biltema, Bauhaus, etc..?? Är det sak samma oavsett var man köper sådant?
Men vad ska jag använda för material för att få fast dem i betongen? Har varit inställd på ankarmassa, men är det samma sak som kemankare? Vilket är bäst och hur är till exempel ankarmassan på Jula, Biltema, Bauhaus, etc..?? Är det sak samma oavsett var man köper sådant?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag tycker du ska satsa på lite ”dyrare” grejer typ Hiltis kemankare. Kvaliteten på ankarmassan är minst lika viktig som på stången.
Det duger nog, dock betydligt vettigare pris på Hornbach.M Mogg skrev:
https://www.hornbach.se/shop/SIKA-AnchorFix-1-Ankarmassa/5021764/artikel-detaljer.html
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Har använt Essve ECM ett par gånger, funkar mycket bra och ska enligt beskrivningen vara lite mer miljöriktig. Skulle absolut satsa på 2 komponents massa
https://www.bauhaus.se/ankarmassa-e...YCh2tBA5MEAQYAyABEgI1ffD_BwE#full-description
https://www.bauhaus.se/ankarmassa-e...YCh2tBA5MEAQYAyABEgI1ffD_BwE#full-description
Som tidigare nämnt, hålet ska vara 2 mm större och hålet skall vara rent från damm. Det finns speciella runda borstar att rengöra med, tryckluft är också bra.
Alla ankarmassor är 2-komponenter, det är viktigt att skippa det första som kommer ut! Det har inte rätt blandning, Hillti säger 2 st tryck på en handspruta efter det första kommit ut skall inte användas.
Skaka eller vibrera stången så massan fäster i gängan och l betongen.
Alla ankarmassor är 2-komponenter, det är viktigt att skippa det första som kommer ut! Det har inte rätt blandning, Hillti säger 2 st tryck på en handspruta efter det första kommit ut skall inte användas.
Skaka eller vibrera stången så massan fäster i gängan och l betongen.
Har en lång blåspistol för tryckluft och har skaffat en stålborste. Dock är stålborsten på 20mm och hålen runt 18mm. Ska testa borsten och försöka fixa till den i värsta fall.
Har förresten kommit över Sika ankarmassa.
Har förresten kommit över Sika ankarmassa.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Ytterligare ett problem har dykt upp.. Kan inte se hur mycket massa jag ska fylla i hålen då jag går genom bärlinan vi fyllningen.
Hålen är ca 18mm och 16cm djupa. Gängstången är M16. Hur mycket massa beräknas jag behöva för varje hål??
Hålen är ca 18mm och 16cm djupa. Gängstången är M16. Hur mycket massa beräknas jag behöva för varje hål??
Du skall fylla hålet till ca 2/3 delar med massa och sedan pressa in gängstången sakta medans du roterar den.
Viktigt att du börjar fylla från botten av hålet och ut. För varje pump så drar du ut cirka 2cm. Du vill nämligen inte ha luftfickor i mässan.
Kör du på hilti hit med tillhörande md2000 så du nå den förlängningspipar att köpa.
Du ska inte hålla på o vibrera och skaka stången.
När du har nått botten med stången så skall lite massa ha trängt ut genom hålet. Dock blir detta lite svårt att kontrollera nu då du har balken på plats.
Det du kan göra då är att du pumpar i massa och räknar antalet pump och monterar stången enligt metoden ovan och sedan drar du ut stången och kollar att du har massa på stången lika långt eller lite längre än djupet av ditt hål.
Du återmonterar stången genom att lägga in ytterligare 2-3pump i botten av hålet och följer metoden ovan.
Viktigt att du börjar fylla från botten av hålet och ut. För varje pump så drar du ut cirka 2cm. Du vill nämligen inte ha luftfickor i mässan.
Kör du på hilti hit med tillhörande md2000 så du nå den förlängningspipar att köpa.
Du ska inte hålla på o vibrera och skaka stången.
När du har nått botten med stången så skall lite massa ha trängt ut genom hålet. Dock blir detta lite svårt att kontrollera nu då du har balken på plats.
Det du kan göra då är att du pumpar i massa och räknar antalet pump och monterar stången enligt metoden ovan och sedan drar du ut stången och kollar att du har massa på stången lika långt eller lite längre än djupet av ditt hål.
Du återmonterar stången genom att lägga in ytterligare 2-3pump i botten av hålet och följer metoden ovan.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Välja leca eller trästomme på nedervåning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av slipmaskin inför lådbygge: Planslip eller excenterslip?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ska vi välja plast- eller kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Skjutdörrar, ska man välja "Skånska byggvaror" eller "Aluwhite"?
Fönster & Dörrar -
Välja Fjäråskupan eller Systemair KVK Silent 160 EC
Kök