Hej!
Jag är inne på att välja en husleverantör med totalentreprenad som ska bygga vårt hus. Vi har ritat ett hus som jag bett dem ge offert på. Jag har noll kunskap och tycker det är svårt att välja, känns som att det kommer bli att det är priset som blir avgörande. Tänker jag fel och det är värt att betala några hundra tusen kr mer för ett hus som är byggt av en mer känt husbyggare? Är vissa mer premium än andra? Hur skulle ni "rangordna" dessa husleverantörer - Mjöbäcksvillan, Myresjöhus, Eksjöhus och Vårgårda Hus? Skulle ni t ex valt Mjöbäcksvillan före Vårgårda Hus fast det kostar 100k mer för den är mer "premium"?
Tackar på förhand
 
Om produkten är identisk så nej, men förmodligen skiljer det en del i utförande och detaljer.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
F falkn skrev:
Om produkten är identisk så nej, men förmodligen skiljer det en del i utförande och detaljer.
Kan det skilja sig så mycket i detaljer trots samma ritning? Alla ska ha lika stora fönster, osb, isolerade innerväggar, likadana värme- och ventilationssystemet osv.....
 
A AlexHo skrev:
Kan det skilja sig så mycket i detaljer trots samma ritning? Alla ska ha lika stora fönster, osb, isolerade innerväggar, likadana värme- och ventilationssystemet osv.....
Är det likadant, så nej. Men lämnar du en förfrågan på en planlösning samt föreskriver ett tekniskt system kan det ju skilja massor. Köksleverantör, vitvaror, elinstallationer, golv, leverantör och värden på fönster. Hur mycket markarbete ingår etc.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
F falkn skrev:
Är det likadant, så nej. Men lämnar du en förfrågan på en planlösning samt föreskriver ett tekniskt system kan det ju skilja massor. Köksleverantör, vitvaror, elinstallationer, golv, leverantör och värden på fönster. Hur mycket markarbete ingår etc.
Kommer bli svårt att välja, får bli lite på magkänsla
Tack för din input
 
H
A AlexHo skrev:
Hej!
Jag är inne på att välja en husleverantör med totalentreprenad som ska bygga vårt hus. Vi har ritat ett hus som jag bett dem ge offert på. Jag har noll kunskap och tycker det är svårt att välja, känns som att det kommer bli att det är priset som blir avgörande. Tänker jag fel och det är värt att betala några hundra tusen kr mer för ett hus som är byggt av en mer känt husbyggare? Är vissa mer premium än andra? Hur skulle ni "rangordna" dessa husleverantörer - Mjöbäcksvillan, Myresjöhus, Eksjöhus och Vårgårda Hus? Skulle ni t ex valt Mjöbäcksvillan före Vårgårda Hus fast det kostar 100k mer för den är mer "premium"?
Tackar på förhand
Totalentreprenad med ett kontrakt! Inkl. grundplattan!
Myresjöhus inte, för jag tycker inte deras väggkonstruktion motiverar deras höga pris.
Vi valde Trivselhus, totalentreprenad, tjocka väggar och är energisnålt, hög standard på standardutrustning.
Säljaren är oerhört viktig, säljaren ska vara ett bollplank, ska komma tillbaka snabbt på svar på frågor osv.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Totalentreprenad med ett kontrakt! Inkl. grundplattan!
Myresjöhus inte, för jag tycker inte deras väggkonstruktion motiverar deras höga pris.
Vi valde Trivselhus, totalentreprenad, tjocka väggar och är energisnålt, hög standard på standardutrustning.
Säljaren är oerhört viktig, säljaren ska vara ett bollplank, ska komma tillbaka snabbt på svar på frågor osv.
Skiljer det sig mkt i deras väggkonstruktioner? Trodde att alla nästan har samma för att klara av alla kraven
 
H
A AlexHo skrev:
Skiljer det sig mkt i deras väggkonstruktioner? Trodde att alla nästan har samma för att klara av alla kraven
Det kan skilja sig mycket i tjocklek och uppbyggnad. Be om K-ritningar så att du ser hur väggar och tak är uppbyggda. T.ex. Så har Inte Myresjöhus board i väggarna, bara en förstärk gipsskiva. En del hustillverkare har board som tillval.
 
  • Gilla
Max Eriksson och 1 till
  • Laddar…
H
A AlexHo skrev:
Hej!
Jag är inne på att välja en husleverantör med totalentreprenad som ska bygga vårt hus. Vi har ritat ett hus som jag bett dem ge offert på. Jag har noll kunskap och tycker det är svårt att välja, känns som att det kommer bli att det är priset som blir avgörande. Tänker jag fel och det är värt att betala några hundra tusen kr mer för ett hus som är byggt av en mer känt husbyggare? Är vissa mer premium än andra? Hur skulle ni "rangordna" dessa husleverantörer - Mjöbäcksvillan, Myresjöhus, Eksjöhus och Vårgårda Hus? Skulle ni t ex valt Mjöbäcksvillan före Vårgårda Hus fast det kostar 100k mer för den är mer "premium"?
Tackar på förhand
Har skrivit från våra erfarenheter hur vi gick tillväga. Du får länken här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/checklista-nybyggnation-villa.394190/
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Har skrivit från våra erfarenheter hur vi gick tillväga. Du får länken här.

[länk]
Tack för tipset :)
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Hej! Det kan vara så att det ibland lönar sig att titta runt på företag som inte är så välkända. Vi valde en (för oss) inte så känd husleverantör och de visade sig vara mer prisvärda än de mer ”stora” husleverantörerna. Reklam gör företag kända och det är vi konsumenter som betalar reklamen. Jag säger inte att det alltid är så men för oss blev det mycket bra. Vi är mycket nöjda med hus och säljare.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
L lera skrev:
Hej! Det kan vara så att det ibland lönar sig att titta runt på företag som inte är så välkända. Vi valde en (för oss) inte så känd husleverantör och de visade sig vara mer prisvärda än de mer ”stora” husleverantörerna. Reklam gör företag kända och det är vi konsumenter som betalar reklamen. Jag säger inte att det alltid är så men för oss blev det mycket bra. Vi är mycket nöjda med hus och säljare.
Kan man få fråga vilken ni valde?
 
Det blev Bra Hus för vår del.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Hej!

Vi byggde med Götenehus 2014 och har nu bott i vårt hus sedan januari 2015.

Var på totalentreprenad och vi hade väldigt bra byggare vilket jag tror påverkar slutresultatet enormt. Be därför gärna om referenser på byggarna som husföretaget anlitar lokalt hos andra som byggt med dem.
Kvaliteten var mkt hög från början och vi är otroligt nöjda med vårt hus. Väldigt låg energiförbrukning och inga fel hittills i konstruktionen eller utförandet.

Därav kan jag varmt rekommendera Götenehus till din lista.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Byggde med Xnvillan och en lokal snickarfirma (bvsab)! Blev klara maj 2020. Är så otroligt nöjda! Ingen annan leverantör hade samma vägguppbyggnad utan plast o lim o skit. Cellulosaisolering och råspont överallt bakom allt gips.

Tog ca 8 månader från första spadtaget till inflytt. 0 punkter på slutbesiktning.

Kollade på bland annat dessa innan vi valde:
Myresjö
Fiskarheden
Vårgårda (dom gick bort pga alldeles för dåligt isolerat)
A-hus
Trivselhus
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.