613 läst · 2 svar
613 läst
2 svar
Val av grundtyp
Hejsan,
vi är i fullgång med att planera ombyggnation/påbygge av vårt fritidshus.
Dagens grund består av en salig blandning av grunder på dess ynka 65 kvm BYA - den äldsta delen är en torpargrund, den näst äldsta är en gjuten krypgrund de två sista är plint respektive, pålar (trädäcksgrund).
Tanken är, om vi får beviljat bygglov, två våningar och så långt som möjligt återanvända det som går (troligtvis kommer dock inte stommen gå att använda) men plint- och pålgrunden måste ersättas. Dessutom är byggplatsen otillgänglig så vi vill bära så lite som möjligt (tänk trä snarare än betong).
Vad skulle ni ha gjort?
Jus nu tänker vi:
- Gjuta på ett krön på den gamla muren i torpargrunden (då den är något lägre än den gjutna krypgrunden)
- Gräva ur och fästa en skalmur i berget med armeringsjärn
- Lägga ett bottenbjälklag över hela ytan (inkl den gjutna valvdelen) för att få utrymme för isolering och teknisk installation.
Tankar?
vi är i fullgång med att planera ombyggnation/påbygge av vårt fritidshus.
Dagens grund består av en salig blandning av grunder på dess ynka 65 kvm BYA - den äldsta delen är en torpargrund, den näst äldsta är en gjuten krypgrund de två sista är plint respektive, pålar (trädäcksgrund).
Tanken är, om vi får beviljat bygglov, två våningar och så långt som möjligt återanvända det som går (troligtvis kommer dock inte stommen gå att använda) men plint- och pålgrunden måste ersättas. Dessutom är byggplatsen otillgänglig så vi vill bära så lite som möjligt (tänk trä snarare än betong).
Vad skulle ni ha gjort?
Jus nu tänker vi:
- Gjuta på ett krön på den gamla muren i torpargrunden (då den är något lägre än den gjutna krypgrunden)
- Gräva ur och fästa en skalmur i berget med armeringsjärn
- Lägga ett bottenbjälklag över hela ytan (inkl den gjutna valvdelen) för att få utrymme för isolering och teknisk installation.
Tankar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det låter som ett besvärligt projekt, vilket kanske förklarar varför du inte får några svar. Jag tror du behöver ha bilder som gör det lite tydligare. Du säger två plan och då funderar men genast på vad det är för sorts mark, och om den befintliga grunden klarar detta. Jag antar att du med torpargrund menar gråstensmur. I min värld kan de se rätt olika ut. Jag skulle inte gjuta ett krön utan vidare. Betyder bottenbjälklag träbjälklag?
Tack för ditt svar.
Det är berg i dagen på flera ställen. Det är ju egentligen bara den äldsta delen som det kanske kan vara tveksam bärighet (krypgrunden med gjutet valv verkar solid och övrig plint-/pålgrund ska göras om).
Jag har inga bilder men ska försöka ta nästa gång jag är där.
Det är berg i dagen på flera ställen. Det är ju egentligen bara den äldsta delen som det kanske kan vara tveksam bärighet (krypgrunden med gjutet valv verkar solid och övrig plint-/pålgrund ska göras om).
Jag har inga bilder men ska försöka ta nästa gång jag är där.