Har funderat länge på valet av golv i en 26 m2 källarverkstad där nuvarande golv utgörs av målad bottenplatta. Uppmätt fukthalt < 10%.
Har lagt ett Nivellgolv i bostadsutrymme men vill välja något billigt enkelt i verkstaden.
Syftet är att få lite "isolering" mot den kalla betongen. Lättstädat ska det vara, och får inte bygga mer höjd än 5cm.
Eftersom man inte vill ha organiskt material i kontakt med bottenplattan funderar jag på vanlig plastmatta, golvplattor i trä 30x30cm avsedda för altaner med plast under, eller komposittrall (tveksam).
Finns det några tips?
Margareta, erfaren husrenoverare

Hej!

Jag har prövat två varianter:
I odlingsrummet har jag "trall"-plattor (inte av trä, men av plast)
Det blir mycket behagligare jämfört med att klampa runt i strumplästen på själva bottenplattan, men det är inte särskilt lättstädat eftersom det mesta skräpet åker ner i plastplattornas hålrum (eller det kanske är lättstädat då?)
Det var ju väldigt lätt att lägga och billigt.

I verkstan har jag lagt parkettgolv på plattan med Kährs Tuplex underlägg (som gör att parketten inte kommer i kontakt med plattan och ger någon sorts liten ventilation), men parketten hamnade där mest för att jag rev ut den ur sovrummet.
Det blir kallt med parkett också, men mycket enklare att städa än det var när bottenplattan var framme.

Jag hade bara knappt 2 cm att spela med, så det finns säkert smartare grejor att göra om man har 5 cm att jobba med.
Vad har du för budget?

• Gilla
MagganBP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.