E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Både sant och falsk information du sprider
Vilken är den viktiga och riktiga informationen som ska spridas då, om du har lust att utveckla?
 
Redigerat:
  • Wow
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Andra stycket är lite fel, det rätta är följande, ”Skillnaden blir att om du får ett isolationsfel på ex. en golvlampa, som är ojordad. Du tar i den samtidigt som du rör något ”jordat”, dåbörjar det gå ström igenom dig, jordfelsbrytaren reagerar och bryter, innan strömgenomgång blir farlig. Men du hinner känna att du fick en rejäl stöt.”
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
datorer är inte farliga i sig givetvis. Det är dock en av mycket få apparater vi har i sovrum, vardagsrum osv. Som har exponerat metallchassi utan att vara dubbelisolerade. Det vill säga, borde absolut jordas.

Vad datorn har för spänningar på sekundärsidan är inte intressant, det är nätagget som kan skapa de farliga situationerna.

Den första gången datorn gav mig en stöt igenom huvudet var en väldigt spännande upplevelse (skallen mot ett element och hakan mot en skruv i datorchassit anslutet till ojordat uttag). Tog mig flera år att inse vad som ens hände.

Enligt min Fluke är det 110V mellan chassi - jord
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
W Willmanh skrev:
Enligt min Fluke är det 110V mellan chassi - jord
Alla mätinstrument skulle indikera 110V, däremot om du mäter strömmen så kommer du se att det är väldig låg strömstyrka.

Jämför med elstängsel, där spänningen ligger på tex 5000, 8000, 10000V, men typ ingen ström alls.
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
Alla mätinstrument skulle indikera 110V, däremot om du mäter strömmen så kommer du se att det är väldig låg strömstyrka.

Jämför med elstängsel, där spänningen ligger på tex 5000, 8000, 10000V, men typ ingen ström alls.
nåja, strömmen är tillräcklig för att vara rejält obehaglig eller t.o.m farlig i vissa fall.
 
W Willmanh skrev:
Den första gången datorn gav mig en stöt igenom huvudet var en väldigt spännande upplevelse (skallen mot ett element och hakan mot en skruv i datorchassit anslutet till ojordat uttag). Tog mig flera år att inse vad som ens hände.

Enligt min Fluke är det 110V mellan chassi - jord
Hej Willmanh

Du skriver “Enligt min Fluke är det 110V mellan chassi – jord”

Elektriskt schema som visar en spänningsdelare med Y-kondensatorer i ett EMC-filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Figuren visar den principiella uppbyggnaden av ett EMC-filter. Ansluter man en apparat försett med ett sådant EMC-filter till ett ojordat uttag då kan man mäta halva matningsspänningen (115 V) på jordstiftet på apparatens jordade kontaktdon. Även jordade metalldelar på apparaten har halva matningsspänningen till jord.

Av figuren framgår att de två Y-kondensatorerna (Cy) som är lika stora, skapar en spänningsdelare som halverar nätspänningen. Denna spänning kan mätas på jordstiftet om detta inte ansluts till jord.

Ett digitalt mätinstrument (t.ex. Fluke) har en hög ingångsimpedans (10 MΩ) och lastar därför inte ned spänningsdelaren.

Ansluter man t.ex. dator som har jordad kontakt till ett ojordat uttag och via signalkablar (tex ljud och bild) till en TV eller ljudanläggning så kan spänningen på chassiet på datorn, störa bild och ljud.

Detta beror på att elektronikens referens (eller jord) för ljud och bild är anslutet till chassiet.

Apparater med jordad kontakt är avsedda att anslutas till jordade uttag.
 
  • Gilla
lnilsson och 4 till
  • Laddar…
Nu blev det väldigt svårt. Men om vi ni utgår till TS fråga om ojordade uttag, Jag förstår inte riktigt, hur kommer det sig att en jordad apparats kontakt passar i ett ojordat vägguttag, då kan ju risken bli stor? Det är ju en onödig risk? Var det bara ”som det blev” när man införde jord i hemmen?
 
Dom utrymmen som har ojordade (klass0) uttag är rum som klassas som ”isolerad miljö”, alltså rum där väggar & golv är utförda av icke ledande material & att det inte finns någon metall som är kopplad till jord indraget i rummet (förutom vattenburna element där man ibland ansåg att elementfärgen isolerade).

Sedan 1994 så får man inte nybygga ”isolerad miljö”.

Sedan så skiljde man på kök & matplats, även om det var samma fysiska rum så var det alltid jordat i köket men oftast ojordat vid matplatsen. Om det var ”typ 2m” från matplatsens uttag till tex diskbänken så fick matplatsens uttag vara ojordat.


När man idag tex renovera ett rum som har ojordade uttag så bör(/måste?) man kontrollera om det fortfarande är ”isolerad miljö”, tex om det finns vattenburna element.
 
T
Det verkar även vara vanligt att elelement är anslutna till jord även i rum som i övrigt har ojordade uttag, åtminstone har det varit så i de två 70-talshus med direktverkande el jag bott i.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu blev det väldigt svårt. Men om vi ni utgår till TS fråga om ojordade uttag, Jag förstår inte riktigt, hur kommer det sig att en jordad apparats kontakt passar i ett ojordat vägguttag, då kan ju risken bli stor? Det är ju en onödig risk? Var det bara ”som det blev” när man införde jord i hemmen?
Hej, Dr Jumping Jack

När vi elektrifierade svenska bostäder bestod de mestadels av trä. I andra länder i Europa t.ex. Grekland så är trä ett kostsamt byggmaterial. Där har länge varit krav på skyddsjordning och potentialutjämning. Vid ett studiebesök på ett husbygge i Grekland visade elektrikern att han band ihop skyddsjorden med byggnadsstommens metall i minst tre punkter.

Sverige valde att elektrifiera bostäder med ett undantag från jordning.

Så här skriver Elsäkerhetsverket; “I hus byggda 1994 eller senare ska som huvudregel alla vägguttag vara jordade. Före 1994 fanns undantag från kravet om jordning i bland annat bostadsrum och därmed jämförliga torra rum med isolerande golv.

Det är normalt inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i rum.

För kök installerade före 1994 saknas dock ibland jordade uttag vid matplatsdelen, medan köksdelen är jordad. Detta förutsätter att risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig genom utrymmets och elinstallationens utformning.”
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordat-och-ojordat/

Även om vi, ungefär på 1940-talet, började införa vattenburna värmesystem så införde Sverige inte kravet på skyddsjord i alla rum i bostäder förrän i hus byggda 1994 eller senare. Jag har ingen bra förklaring på hur vi motiverade det, jag känner dock inte till att det innebar flera elolyckor.

Du frågar ”hur kommer det sig att en jordad apparats kontakt passar i ett ojordat vägguttag, då kan ju risken bli stor?”

Philip Labre uppfann och patenterade 1928 en trestiftskontakt som är grunden för det vi idag kallar Schuko-kontakter och som går att ansluta till en ojordad variant.

Många uppskattar att kontaktdonen för att ansluta elutrustning inte har ändrats under årens lopp. Men det finns nackdelar. En nackdel har visat sig när vi försöker ladda elbilar och tar ut hög ström under lång tid. Vi avsäkrade på 1950 – talet ett uttag med 6 A, något som var rimligt med tanke på grundkonstruktionen.

En annan nackdel är att när vi 1994 skärpte kravet på jordning i nya bostäder så satte vi inget retroaktivt krav på de befintliga bostäderna, annat än vid ”ombyggnad av elsystemet” (kortfattat beskrivet) trots att mängder av ny utrustning tillkommit sedan dess. Utrustning som t.ex. har switchade nätdelar som bl.a. ställer krav på EMC-filter.

Det var på 1950-talet inget problem att t.ex. ansluta en frysbox med jordad kontakt i ett ojordat uttag i hallen eller rummet. Idag har vi t.ex. frysboxar med varvtalsstyrning (och EMC-filter) som är provade för och avsedda at anslutas i jordat uttag.

Det korta svaret på varför jordad apparats kontakt passar i ett ojordat vägguttag, är (lite förenklat) att vi inte velat ställa krav på att bygga om gamla anläggningar när nya apparater tillkommit, och vi harmoniserad vår elstandard att bli lika över Europa.

Apparater med jordad stickpropp är avsedda att anslutas i jordade uttag. Att vi inte har ”skarpa” krav att bygga om ”äldre” elanläggningar ändrar inte på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu blev det väldigt svårt. Men om vi ni utgår till TS fråga om ojordade uttag, Jag förstår inte riktigt, hur kommer det sig att en jordad apparats kontakt passar i ett ojordat vägguttag, då kan ju risken bli stor? Det är ju en onödig risk? Var det bara ”som det blev” när man införde jord i hemmen?
Det är helt enkelt därför att det inte är (var) farligt. Om rummet är isolerat så kan en apparat bli strömförande utan att det leder till elchock när man tar i den, för det finns ingen jord som kan sluta kretsen mellan apparat och människa. Du kan alltså ha en bordslampa som varit strömförande de senaste 30 åren utan att märka det.

Detta var inget "problem" förr då det inte fanns så många elapparater. Och de skyddsjordade varianterna hade inga EMC-filter. Men det var ett tyst fel som ändå är obehagligt, och som kan ledar till en farlig situation idag med alla apparater som idag används.

Detta är ett av många skäl till att man nu kräver skyddsjordade uttag i alla rum. Dylika isolationsfel upptäcks tidigare.
 
Tackar för mycket klarläggande svar från Bo och Martin. Då förstår jag bättre, skyddsjordade kontakter passar i ojordade uttag eftersom ojordade uttag bara får finnas i helt ojordade installationer, dvs platser där det inte finns risk för att användaren får en tillräcklig bra kontakt till jord som kan leda till en dödlig strömstöt.
Men då gäller det att elinstallationen från början är rätt installerad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och som sagt så har du typ alltid ”mer eller mindre” jord när det är vattenburna element samt ibland när det är elelement.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lnilsson
Gärna det men vi kan inte avvika från trådens ämne, så det får bli kort.


Det handlar framför allt om att kunna tillämpa elkraft- och EMC kunskaper.

Jag har bl.a. tillämpat starka jordplan där allt kan jordas ned, kabar som med sin kapacitans filtrerar (shuntar) supratoner, begränsade ledningslängder mm

Här kan du bl.a. läsa;

“High-Frequency Noise in Power Grids, Neutral and Protective Earth”
[länk]

The Zone Concept; Design of Low-Voltage Installations Considering the Spread of High Frequency Harmonics
[länk]

Inom sjukvården har vi börjat tillämpa balanserad spänningsmatning (split fas). Jag matar med ljudanläggning hemma med balanserad spänningsmatning.

Mer får vi ta på en annan tråd.
Hej

Det blev en del frågor som jag ansåg hamnade utanför tråden. i mitt inlägg skrev om jag en ny tråd .

I respekt till den som startat denna tråd, har skapar en ny tråd ” EMC, skyddsledare och potentialutjämning”

https://www.byggahus.se/forum/threads/emc-skyddsledare-och-potentialutjaemning.400950/#post-4010614
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.