H Hogebo skrev:
Självklart jord överallt. Knappast några elprodukter är ojordade idag.
Jo jag skulle nog vilja påstå att nästan alla elprodukter man sätter i uttag är idag dubbelsiolserade, och därmed inte jordade. Men som sagt bara "nästan alla".
 
  • Gilla
Emil_L och 11 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Jo jag skulle nog vilja påstå att nästan alla elprodukter man sätter i uttag är idag dubbelsiolserade, och därmed inte jordade. Men som sagt bara "nästan alla".
håller med hempularen här, det är få produkter som inte är dubbelisolerade. Att jag skulle lägga mina pengar på att installerade jordade uttag istället för 15st ojordade är helt enkelt för att ojordade uttag är förlegat. Stationära datorer är en vanlig produkt som bör jordas och kan skapa farliga situationer i ojordade hem.
 
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
nja namnet suger om man läserp å lite eftersom det inte har nåt med jord att göra alls
Residual-current device - Wikipedia
Jo det har i högsta grad med jord att göra, får man ett fel så ström avleds till jord (som på fackspråk heter jordfel och kan förekomma inte bara i lågspänning och jord behöver inte vara den tråd som följer med i elinstallationen det kan lika gärna vara ett betongolv) så bryter den.
Förstår man inte riktig kanske man ska hålla en lite låg profil.
Ps
Varför blanda in ett engelsk namn som nästan ingen förstår när vi har ett betydligt bättre svenskt namn??
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Det kanske är ett alternativ att gå över till vanliga vägguttag? Lite mer jobb för elektrikern med ett skarva på slang på vprören, dra nya ledare samt sätta dosor? Håltagning i vägg kan ni säkert gör själva med tillkommande spackling/målning.
 
Den här JFB-diskussionen har varit uppe alldeles för många gånger och är dessutom OT i denna tråd. Vi kommer nog aldrig att enas kring vad en JFB borde heta för båda sidor har rätt. JFB'n vet ingenting om skyddsjord och behöver det inte för att fungera funktionellt (i provbänk). Men det enda (de allra vanligaste) sättet för att det ska uppstå en felström (framför allt genom kroppen) i våra TN-nät är via skyddsjord och jord, så i praktiken fungerar den inte utan att jord är med i spelet.

Sedan finns en skillnad i hur "bra" den fungerar med ojordade respektive jordade uttag, som nämnts i tråden.
 
  • Gilla
Kludden33 och 1 till
  • Laddar…
90rammar 90rammar skrev:
Motiveringen var att han bara hade den sockelmodellen jordad och liggande form tillgänglig ”direkt”. Idag har vi sockeldosa uttagen i stående form och det är en smaksak men var först inne på stående. Vi ska byta lister oberoende valet av sockeldosa.
Jag hoppas att elfirman såg mer än vad de sade. Det kan ju finnas säkerhetsmässiga hinder för att fortsätta med ojordade uttag. Det är vad som i första hand styr.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
90rammar 90rammar skrev:
Det är 15 sockeldosor som jag vill byta i första hand.
Det är ett flertalet vägguttag (ca.10) och flertalet lamputtag som kommer beröras av jordniningen.
Skulle jag göra ett så pass omfattande arbete skulle jag definitivt satsa på jordat om det inte finns omständigheter som gör detta onormalt kostsamt.
 
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
90rammar 90rammar skrev:
Hej,
Blev lite överrumplad av elektrikerna igår vid ett hembesök angående nya Eluttag i huset, jord eller inte?
Vi tänkte i första han byta för att de tidigare har gulnat och det är i första hand sockeldosorna som gulnat, övriga vägguttag och lampknappar är okej.
Vid byte till jord behöver alla uttag i varje rum bytas och extra jord kabel dras. Han hade bara sockeldosor med jordvariant, men hittat utan jord på internet.
Huset är ett Gullringshus på 110 kvm från 1982 och har jordfelsbrytare vid elcentralen.
Ska jag föreslå sockeldosor utan jord eller gå på hans spår och byta alla uttag till jord?
Tack på förhand!
Är det bara själva sockeldosorna som gulnat eller uttaget också. Så var det för mig. Jag passade på att måla in dessa i samma färg som sockellisterna när jag ytskicksrenoverade ett rum.
 
S
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Är det bara själva sockeldosorna som gulnat eller uttaget också. Så var det för mig. Jag passade på att måla in dessa i samma färg som sockellisterna när jag ytskicksrenoverade ett rum.
nej nej nej, måla inte uttagen. Då är det t.o.m bättre att låta dom vara gula.
 
  • Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jo det har i högsta grad med jord att göra, får man ett fel så ström avleds till jord (som på fackspråk heter jordfel och kan förekomma inte bara i lågspänning och jord behöver inte vara den tråd som följer med i elinstallationen det kan lika gärna vara ett betongolv) så bryter den.
Förstår man inte riktig kanske man ska hålla en lite låg profil.
Ps
Varför blanda in ett engelsk namn som nästan ingen förstår när vi har ett betydligt bättre svenskt namn??
hmm att jord är inblandat ja det stämmer men frågan som alltid kommer upp är att folk och även elektriker inbillar sig att den inte funkar utan jordade uttag och då är namnet fel efter som det uppenbarligen får folk att tro nåt som inte stämmer.
 
Problemet är att folk blandar ihop jord och skyddsjord. Det behövs ingen skyddsjord för att det ska kunna uppstå ett jordfel.
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
hmm att jord är inblandat ja det stämmer men frågan som alltid kommer upp är att folk och även elektriker inbillar sig att den inte funkar utan jordade uttag och då är namnet fel efter som det uppenbarligen får folk att tro nåt som inte stämmer.
Men namnet kan väl inte vara fel då det beskriver vad som triggar "apparaten" Det är väl då bättre att "utbilda" folk så dom förstår vad ett jordfel är i stället för att ha ett hittepånamn som ingen vet vad det betyder.
 
E elmont skrev:
Men namnet kan väl inte vara fel då det beskriver vad som triggar "apparaten" Det är väl då bättre att "utbilda" folk så dom förstår vad ett jordfel är i stället för att ha ett hittepånamn som ingen vet vad det betyder.
Tänkte försöka mig hålla borta från detta då det behandlats rätt flitigt. Men, men...

Jag tycker inte att namnet är fel och jag har inget bättre förslag. Men visst finns det något "olyckligt" med namnet då det verkar förleda många att tro att man måste ha skyddsjordade uttag för att en JFB ska göra nytta?
 
  • Gilla
ikeo och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Problemet är att folk blandar ihop jord och skyddsjord. Det behövs ingen skyddsjord för att det ska kunna uppstå ett jordfel.
Det är ju dock bara så att om skyddsjord finnes så uppstår jordfelet i samma sekubd som felet inträffar, om inte har man en spänningsförande åtkomlig del och då löser jordfelsbrytare inte före ström genomgång sker genom kroppen.

Teoretiskt ska det inte kunna hända då det inte ska finnas nollpotential i en isolerad miljö men jag skulle utan problem hitta en mängd exempel där teorin inte stämmer med verkligheten.

Slutsats: jordat är att föredra till prylar som önskar skyddsjord.
 
Vi får väl göra som amerikanarna och skilja på ground fault och protective earth?
'Markfelsbrytare' kanske?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.