E
useless useless skrev:
Vi får väl göra som amerikanarna och skilja på ground fault och protective earth?
'Markfelsbrytare' kanske?
Våffå?
Svenska lågspänningsnätet för distribution är direkt jordat, alltså samma sak.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
S SueCia skrev:
nej nej nej, måla inte uttagen. Då är det t.o.m bättre att låta dom vara gula.
Varför?
 
S SueCia skrev:
nej nej nej, måla inte uttagen. Då är det t.o.m bättre att låta dom vara gula.
Fick syn på att du skrev uttagen. Självklart ska man inte måla dem. Jag syftade på själva sockeldosan.
 
Nya sockeldosor är lite smalare än dom g:a.
 
Tack för infon alla som bidragit, lutar åt nya uttag med jord i alla rum. Väntar in offerten från el-firman.
 
  • Gilla
minimunk och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade satsat på jord överallt. Då fungerar jordfelsbrytare på rätt sätt också
Jordfelsbrytare har inget med om uttagen är jordade eller inte att göra. En jordfelsbrytare mäter obalans i strömmarna i faser och nolla och det skiljer för mycket, oftast 30mA, så innebär det att ström försvinner någonstans i kretsen, det har uppstått ett strömläckage någonstans och då löser jordfelsbrytare. De funkar alltså lika bra på ojordade som jordade uttag.
 
Nej det kan man inte säga att den gör. Läs tidigare inlägg, och alla andra trådar där detta tas upp.
En JFBn fungerar betydligt bättre med skyddsjordade uttag med avseende på isolationsfel mot (skydds)jord som bryts direkt utan att en person behöver vara inblandad. Så det beror på risken för olika slags fel. Klart är att en JFB skyddar en klass I-apparat bättre i ett skyddsjordat än i ett ojordat uttag.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Ett isolationsfel mot skyddsjord ska väl lösa ut säkringen?
 
Jag har provat två ggr och JFB hinner före säkringen (diazed)

Protte
 
E
useless useless skrev:
Ett isolationsfel mot skyddsjord ska väl lösa ut säkringen?
Givetvis inte, detta beror ju på storleken och här löser en Jordfelsbrytare betydligt tidigare, normalt inom området 10-500mA där 10-30 räknas som ett utökat personskydd.

Säkringen löser från 10000mA och uppåt och löser bara ut för rejäla fel, ingen förvarning ges.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
prototypen prototypen skrev:
Jag har provat två ggr och JFB hinner före säkringen (diazed)

Protte
Mycket bra, en tia sparad. (y)
 
leby leby skrev:
Amatör som jag är; Jag har alltid uppfattat jordfelsbrytare som "kretsfelsbrytare"?! Dvs när strömen inte går via den krets som var tänkt (fas och nolla) utan går fas -> jord (i någon form) och där har jag trott jord som i element, eller andra jordledande ytor.
Är det helt fel tänkt?
Det är just rätt tänkt. Returströmmen från belastning skall alltid vara samma som utgående ström till belastning via fas och nolla (Kirchhoff). Om strömmen mot förmodan smiter direkt till jord, t.ex. via din kropp och en defekt apparat känner jordfelsbrytaren av en skillnad i inkommande och utgående ström och bryter matningen.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag har provat två ggr och JFB hinner före säkringen (diazed)

Protte
Ja, det är inte så konstigt. Men hur ofta får man ett isolationsfel mot skyddsjord som inte löser säkringen om det inte finns någon jordfelsbrytare? Finns det något exempel på en olycka som har uppstått på grund av det?

Alltså jag är för att man ska ha jordfelsbrytare, men syftet med den är ju inte att skydda mot fel i en skyddsjordad apparat ansluten till ett skyddsjordat uttag.
 
E
useless useless skrev:
Ja, det är inte så konstigt. Men hur ofta får man ett isolationsfel mot skyddsjord som inte löser säkringen om det inte finns någon jordfelsbrytare? Finns det något exempel på en olycka som har uppstått på grund av det?

Alltså jag är för att man ska ha jordfelsbrytare, men syftet med den är ju inte att skydda mot fel i en skyddsjordad apparat ansluten till ett skyddsjordat uttag.
Nu var det väl just ickejordade uttag vi diskuterade.
Men givetvis kan jordfelsbrytare skydda i ditt fall också även om det går utöver tvåfelsprincipen, som ren bonus.
 
En fördel med att byta till jordade uttag är också att anslutna grenuttag med överspänningsskydd måste ha jordade uttag för att kunna leda bort eventuella spänningsspikar på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.