Du måste ha en elektriskdomkraft i vagnen, då även ett batteri och trådlös komunikation till den. Kopplet på vagnen måste kunna vinklas upp/ner och åt sidorna om man inte står rakt på en plan yta. Kontaktytorna måste skyddas när de inte används. Visst går det, men det blir dyrt.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
hsd
Ge kula smörj
En klick fett innan släpets handske kopplas och ett kulskydd efter frånkoppling
 
R Robert-san01 skrev:
Visade min fru konceptet. Hennes kommentar var att tycker man det är krångligt att koppla släp skall man inte ut i trafiken med det.
Det är en kommmentar som saknar logik eftersom det inte finns något samband mellan förmågan att köra släp och krångligheten att koppla släpet.

Jag tycker det är krångligt att koppla släp även om jag har väldigt bra rutin på det och förmåga, kunskap och behörighet långt över medelsvensson att framföra det på väg. Släpet är tungt satan, rullar inte på gruset, lutningen på uppfarten gör att det inte alltid går att fälla ner stödhjulet utan att sätta luftfjädringen i högsta läget eller lyfta släpet av kroken, man blir smutsig när det inte passar att bli smutsig osv osv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
ullberg
R Robert-san01 skrev:
Visst är båda utveckling, men den ena är ingen ny standard.
Just ny standard var ju inte riktigt vad du anförde i inlägget jag kommenterade...

Standardkrånglet kan jag i viss mån hålla med om men som någon nämnt ovan är det ju ingalunda omöjligt att göra en adapter, mänskligtheten överlevde ju övergången från 7 till 11 polers elkoppling utan att gå under (7 & 11 fritt från minnet så säkert är jag lite fel på antalet - men ”gammal” till ”ny” hur som helst)

/U
 
ullberg
D Daniel 109 skrev:
Du måste ha en elektriskdomkraft i vagnen, då även ett batteri och trådlös komunikation till den. Kopplet på vagnen måste kunna vinklas upp/ner och åt sidorna om man inte står rakt på en plan yta. Kontaktytorna måste skyddas när de inte används. Visst går det, men det blir dyrt.
Här finns istället några rimliga invändningar mot detta system, och kanske det som gör att det inte får fart / blir en ny standard. Vi får se hur/ om väldens ingenjörer tacklar dessa...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är en kommmentar som saknar logik eftersom det inte finns något samband mellan förmågan att köra släp och krångligheten att koppla släpet.

Jag tycker det är krångligt att koppla släp även om jag har väldigt bra rutin på det och förmåga, kunskap och behörighet långt över medelsvensson att framföra det på väg. Släpet är tungt satan, rullar inte på gruset, lutningen på uppfarten gör att det inte alltid går att fälla ner stödhjulet utan att sätta luftfjädringen i högsta läget eller lyfta släpet av kroken, man blir smutsig när det inte passar att bli smutsig osv osv.
Vi har i princip samma situation, utom att behöva ändra fjädringen. Med gamla bilen blev man ofta smutsig vid koppling, inte med den nya.

13p kontakten var bra, lika så att nya 50kulor klarar 3000kg. Jag gillar utveckling och delar av denna idé kommer säkert att implementeras. Vi har ju gått från skaklar till kula. :)

Edit: 3500 skall det naturligtvis vara. Tänkte på vad min får dra och hade för mig att det var max för 50 kula.
 
Redigerat:
ullberg ullberg skrev:
Här finns istället några rimliga invändningar mot detta system, och kanske det som gör att det inte får fart / blir en ny standard. Vi får se hur/ om väldens ingenjörer tacklar dessa...
De tekniska begränsningarna var så uppenbara så de trodde jag inte skulle behöva förtydligas.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Den goda tanken är här ju att det som många tycker är svårt/besvärligt löser sig automatiskt:

Bil och släp kopplar ihop sig självt snabbt och utan skador på bilen.
Bilen kan tala om vad kultryck och lastvikt är.
Inga kablar och bromswires att koppla in.

Det är en naturlig utveckling av nuvarande lösning. Även om jag har svart bälte i släpvagn ser jag fördelen med att sitta i soffan och trycka på en knapp på fjärrkontrollen, när jsg kommer ut är bil och släp ihopkopplat. Som koncept är det grymt och några större tekniska problem ser jag inte heller, det handlar mer om produktutveckling än ny teknologi som ska till.

Saken är väl denna att hela detta konceptet är inget annat än reklam från konsultbolaget Semcon och är just ett koncept för att visa på att det finns jävligt mycket föråldrat skit som sitter i ryggmärgen och i praktiken har varit obsolete i 20år. Ser man det så, så var det ett utmärkt val att ge sig på just dragkroken vars landvinningar dom senaste 30 åren består av infällbar/demonterbar krok och 13-polig kontakt. Men jag lovar att om 10 år har vi samma koppling fortfarande, eventuellt kommer det vara vanligare med automatiska backfunktioner med släp (ja, jag vet att det redan finns och det går så sakta att man dör lite varje gång man försöker använda det. Jag backar både snabbare och bättre själv) och även automatisk placering av bilen för koppling.
 
Eller backkamera, och på rätt ställe, i mitten, så backar man den rätt direkt, har boggivagn på husvagnen, då måste det vara inom 1cm i sidled, annars går det inte.

Bmw skulle nog hellre börja med att grundutrusta deras bil strax över Biaffra, där tom avbländbar backspegel inte är standard! Samt mycket som man tagit för standardutrustning redan före 2000- talet, sen ska vi inte nämna inredning från mitten av 90-talet.(y)

Fast krok gäller..;)
 
Jag har svårt att se att 50mm kulan är obsolete. Det är nog lättare att implementera automatisk koppling på den än det här konceptet.

Avbländningsbar spegel finns väl på alla bilar sedan 70talet?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se att 50mm kulan är obsolete. Det är nog lättare att implementera automatisk koppling på den än det här konceptet.

Avbländningsbar spegel finns väl på alla bilar sedan 70talet?
Har svårt att se...... Du bevisar exakt det jag skriver. Jag jobbar i en extremt konservativ branch och med kunder som spänner från analfabeter till i princip raketforskare. Jag stöter på liknande problem i princip dagligen... har svårt att se.

Fö håller jag troligtvis med dig om att de tekniska valen i detta dragkrokskoncept inte håller men det var nog inte syftet heller. Man måste se det för vad det är.
 
H Helena Gunnarsson skrev:
Varning för att låta någon som inte kan bilmodellen montera drag. Vi lät en Mekonomenverkstad eftermontera på en Passat -12, efter tredje försöket att få rätt på elektroniken så tröttnade jag, kröp till korset o lämnade den på Volkswagen.
[/QUOTE]

Kan man inte montera drag på en så pass vanlig bil borde man se sig om efter annat yrke då det faktiskt är baskunskap inom verkstadsjobb.
 
RFID chip på vagnen så bilen kan få upp info om den vore inte fel, info om kultrycket kan bilen ordna.
 
F fsn skrev:
Saken är väl denna att hela detta konceptet är inget annat än reklam från konsultbolaget Semcon och är just ett koncept för att visa på att det finns jävligt mycket föråldrat skit som sitter i ryggmärgen och i praktiken har varit obsolete i 20år. Ser man det så, så var det ett utmärkt val att ge sig på just dragkroken vars landvinningar dom senaste 30 åren består av infällbar/demonterbar krok och 13-polig kontakt. Men jag lovar att om 10 år har vi samma koppling fortfarande, eventuellt kommer det vara vanligare med automatiska backfunktioner med släp (ja, jag vet att det redan finns och det går så sakta att man dör lite varje gång man försöker använda det. Jag backar både snabbare och bättre själv) och även automatisk placering av bilen för koppling.
Visst är det reklam och ett koncept - det blir inte sämre av det.

Jag tror du har helt rätt i att konceptet kommer införas steg för steg, så är det alltid. Släp är redan uppkopplade men nu med mer avancerade sensorer för vikt osv, automanövrering av bilen är till befintliga kopplingar är ju givet (är det ingen som gör det redan idag?), vi kommer säkert se en ihopkoppling av bil och släp från tex Al-Ko och någon biltillverkare (eller med bosch). Osv osv. Digitalisering av dumma prylar kommer vare sig vi tror oss behöva det eller inte och det kommer bli kul!
 
R Robert-san01 skrev:
lika så att nya 50kulor klarar 3000kg.
Har det hänt något "nytt" här? Sist jag plöjde EU förordningar kring kulor (minns inte varför) så var den specificerade maxgränsen 3500kg och sådana kulor har ju funnits i 20-25 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.