Jag har fast och skulle aldrig välja något annat, det blir bara strul vid besiktningen. Jag köpte min på nätet till en Volvo V50 för 1800:- sen valde jag att en firma satte dit den det kostade 1200:- så 3000:- fick jag betala totalt.
 
Som redan sagts i inlägg #69 då gällande BMW...
Det finns märken/modeller där man inte kan välja.
En av mina bilar, en Skoda Yeti 4WD 2015, såldes också bara med avtagbar krok.
 
Förstår inte vad ni menar att skillnaden är mellan fast och avtagbart drag? Är exakt samma! Exakt samma infästning för bägge 2, enda skillnaden är om kroken sitter på plats eller ligger i bagaget.

En kollega hade löstagbart drag, denna svetsade han efter att varit i kontakt med ÅF för kroken, dom mailade intyg samt hur detta skulle svetsas så vart detta godkänt.

Fast drag alla ggr! Billigare och bättre..
 
F fsn skrev:
Det beror på vad det i sådana fall är som träffar kroken. Är det fronten på en annan bil så är det ungefär så då trycket blir så koncentrerat på kroken att den bara sjunker in i fronten på den påkörande. Är det nåt stöddigt, som den traktor som brakade in i röven på våran bil (eller det var väl bilen som brakade in om man skall vara sanningsenlig) så är det en annan sak. Kroken böjd och fästena till kroken helt demolerade. Borde ha nån bild på det kvar från nån gammal telefon.
Ja det blir ju ett enda stort "det beror på". På många bilar sitter krockbalken fram rätt nära plasten fram och därmed blir det rätt hårt direkt. På andra är det mycket mjukt där innan det tar emot. Jag avstår från att spekulera ytterligare, känner att gissningar är det enda jag kan bistå med.
 
För att återgå till ursprungsfrågan - har i turordning haft bilar med fast, demonterbart, fast, fast, fast, demonterbart. Samtliga har fungerat utan problem och jag har monterat hälften av dom själv utan större kostnad eller problem (även canbus bilar). På bruksbilar som jag drar släp med ofta har jag haft fast drag och på lite finare bilar har jag haft demonterbart.

Väljer antagligen på liknande vis i fortsättningen. En byggbil skulle ha fast drag och finbilen som alltid är ren och putsad skulle ha demonterbart drag...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ny eller gammal bil, lika lätt att montera, skillnaden bara att du måste ha en ”black box” reläbox i mellan kroken och bilen på nyare bilar.

Brukar med bilar som har knapp för avstängning av P-sensorer använda denna istället för att koppla att den skall stänga av, många som är fabriksmonterade så piper P-sensorerna när man backar, så även på vår 2016 Bmw med elektrisk utfällbart drag, men pep ej varje gång.
 
Skulle nog välja de kronorna extra och få bilens system aktiverat för dragkrok vid egen montering.
Backsensorer, etc, blir automatiskt ändrade och på vår ena bil avaktiveras "hjälpstyrningen" som kan styra bilen inom vägmarkeringar, samt aktiverar hjälpsystem för att undvika vobbel.
Vid köp av ny bil alltid monterat och besiktat, kanske ta bort något lull-lull tillbehör om man vill hålla nere priset.
Bilar som det kan monteras dragkrok på är bruksbilar även om de ibland sminkas;)
 
Jag håller med dig Anders, klart allt ska funka om man monterar krok. På Volvon jag hade tidigare behövdes en ”trailermodul” för att få integreringen att fungera. En Volvo originaldel.
 
Jag köpte en riktig elsats till min, nästan 2000kr, avtagbara draget 3500kr, båda "original" från Thule/Brink till min Saab. Fick då med en relämodul som klickades i i bilen.
 
Drag från Thule + 'riktig' kabelsats kostade mig lite drygt 2000:- för två år sedan (1400 + 800 eller nåt liknande). Monteringen tog ett par timmar hemma på garageuppfarten och ingen omprogrammering behövde göras.

Jag gissar att ju dyrare bil man köper desto dyrare verkstadsbesök behövs efter att man har monterat kroken...
 
Även på de universal kabelsats så finns funktionen för att stänga av P-sensorerna, bara att koppla in.
Ganska lätt att stänga P-sensorna när man slänger in backen, denna bil hade inga andra ”hjälpsystem”
 
Min bil känner av att släpet är inkopplat och stänger av sensorerna automatisk. Dessutom ska antisladdsystemet också anpassa sig på något vis, men jag har inte testat det...
 
Fairlane
Jag är i färd att montera krok nu. I mitt fall blir det en fast monterad. Dels är den billigare, dels var det svårt att hitta en löstagbar till min lite udda bil och dels så kommer jag använda kroken rätt frekvent. Om man ska använda kroken ofta är det smidigt med fast krok. Jag har haft löstagbar också. Det fungerar rätt bra, men det var inte ovanligt att man fick jobba lite för att få dit eller bort kroken, vilket ofta innebar åtminstone ett knä i backen, vilket är lagom kul ibland. Valet beror rätt mycket på bil och användning. Skulle jag ha en ny (are) bil så skulle jag överväga löstagbart.

Sen finns det bilar där backvarnaren störs av en fast monterad krok. Då är löstagbar självklart.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min bil känner av att släpet är inkopplat och stänger av sensorerna automatisk. Dessutom ska antisladdsystemet också anpassa sig på något vis, men jag har inte testat det...
Kolla att det är aktiverat, vissa tillverkare har inte det som standard om bilen inte beställdes med dragkrok.
 
useless useless skrev:
Jag gissar att ju dyrare bil man köper desto dyrare verkstadsbesök behövs efter att man har monterat kroken...
Så är det, men kroken blir då också en mindre del av den totala bilkostnaden. En bil för t.ex. 400-500" och där en "automatisk i någon form" dragkrok från fabrik kanske kostar 11-12.000 och så prutat kanske ger ett pris av 6-7.000 besiktad och klar med programvara installerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.